דרכים לפיתוח מנהיגות צעירה ברשות המקומית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6384
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

דרכים לפיתוח מנהיגות צעירה ברשות המקומית מִמֶּנִּי תִרְאוּ וְכֵן תַּעֲשׂוּ (שופטים ז, יז)   שם הקורס : מנהיגות ויישומה בחינוך תאריך הגשה :  1.9.2013
                      תוכן עניינים
מבוא  סקירה ספרותית מקצועית שאלת המחקר ממצאים דיון סיכום ודעה אישית ביבליוגרפיה נספח מבוא "ההיסטוריה של הישגי בני אנוש היא, בסופו של דבר, ההיסטוריה של אנשים גדולים שפעלו כאן" (תומס קרלייל, 1840) תגובת הרברט ספנסר על קרלייל ב
1 873
"לפני שיעלה בידו לשנות את פני החברה, על החברה ליצור אותו" (מתוך: כיוונים חדשים, מנהיגות זה שם משחק) מטרת העבודה הסמינריונית שלי היא לבחון את הדרכים לפיתוח המנהיגות הצעירה ברשות נמקומית.
הניסיון הוא לחקור את הנושא ברשות המקומית העיר באר שבע.
מתוך דאגה לחברה המתפתחת, בחינת ערכיה ורגישותה לחברה ולסביבה בה היא מתפתחת.
המחקר הוא מסוג איכותני, הוא כולל ראיונות עם בעלי תפקידים בתחום החינוך בעיר באר שבע.
בעבודה זו אסקור את הדרך בה הרשות המקומית מטפחת מנהיגות ומעורבות בני נוער, התוכניות והמסגרות לפיתוח מנהיגות, וכן שילוב של הצעירים בעיר, למעשה הצמחת חברה "טובה יותר" מגיל צעיר.
העבודה תתמקד בהצמחת המנהיגות בעיר בקרב הצעירים מגילאי גן עד גיל
5 .
העדפתי להתמקד דווקא בהצמחת המנהיגות הצעירה, מכיוון שהבחירות העירוניות קרבות, ואין מתמודד נוסף מול ראש העיר המתפקד בפועל, ואני מוצאת שיש צורך בהצמחת מנהיגים צעירים בעיר שידאגו לעתידה.  בבואי לחפש מאמרים בנושא המנהיגות העירונית, מצאתי כי הספרות דלה במחקרים בעניין זה. תפקיד המחקר שלי להעשיר את הנושא מתוך הראיונות שביצעתי.
פיתוח המנהיגות העירונית כולל גם מנהיגות תלמידים הקיימת ברמת הכיתה, ברמת בית-הספר וברמה הארצית.
מנהיגות המתפתחת בתחום הפורמאלי ובתחום הבלתי-פורמאלי.
מבחינה פורמאלית תיתכן מנהיגות המתבטאת בוועדות כיתתיות. ברמה הבית-ספרית בעיקר באופן פורמאלי מנהיגות במועצת התלמידים הבית ספרית, למועצה תתיכן גם נציגות עירונית וארצית. תפקיד המנהיגות במועצת התלמידים היא שמירת ערוצי תקשורת פתוחים בין שותפי התפקיד בביה"ס. בקבלת ההחלטות , בעיצוב החזון הבית-ספרי. בתחום הבלתי-פורמאלי ישנה אפשרות להצמחת מנהיגים חברתיים או משימתיים בכיתה שייקחו בכיתה אחריות לארגון ילדי הכיתה למשימות הקשורות ללימודים או לפעילויות אחרי שעות הלימודים. (קנולר, שורק 2008) הנחתי שבעיר באר שבע חסרה התייחסות לנושא פיתוח המנהיגות ומועטות התוכניות העוסקות בנושא.
לפיתוח המנהיגות תתיכן חשיבות לא רק בהווה – כאשר הם תלמידים אלא גם בהכשרתם לתפקידי מנהיגות בעתיד. ולכן, סוכני הסוציאליזציה בבית-הספר, חשיבותם רבה בעיצוב דרכם, תפקיד הצמחת המנהיגות הוא לא רק להקנות ידע, כישורים ולעצב את הישגי התלמידים אלא גם כפי שטוען סרג'יובאני (1992), לעצב את אופיים ולהקנות להם ערכים שישרתו אותם בהווה ובעתיד.  היפ (1997) למעשה המטרה היא הקניית מנהיגות מוסרית מגיל צעיר, אימוץ המנהיגות המוסרית היא הזדמנות למקם את המנהיגות החינוכית בהקשר חברתי רחב יותר. היא איננה מודעת רק לנושאים כגזע, מעמד או מגדר, אלא רואה את העבודה בבית הספר כזירה המחויבת לצדק חברתי ולמתן ביטוי רב יותר לערכים דמוקרטיים בחברה (Dantley, 2003).
מטרתו של מחקר זה היא לבחון את נושא פיתוח המנהיגות הצעירה במסגרת העיר באר שבע,  ברצוני להעריך את תרומתה של הרשות המקומית בעיר, לפיתוח המנהיגות : הקניית הערכים לכל תלמיד ותלמיד, כאדם והפיכתו לאדם טוב יותר.
לכן אדון בשאלה: כיצד הרשות המקומית מפתחת את נושא המנהיגות בעיר באר שבע ?
המחקר יכלול מספר פרקים: מבוא, סקירה ספרותית מקצועית והדרכים לפיתוח מנהיגות, ממצאים דיון, סיכום ודעה אישית.