ייצוג נשים במחאה החברתית 2012

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7439
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
עמ' 2
פרק 1: סקירת ספרות עמ' 3
תת פרק א': מחאה עמ' 3
תת פרק ב': המחאה החברתית 2011
עמ' 4
תת פרק ג': ייצוגי נשים בתקשורת עמ' 7
פרק 2: מערך מחקר עמ' 10 פרק 3: ממצאים עמ' 13
פרק 4: דיון ומסקנות עמ' 22
סיכום עמ'
5 ביבליוגרפיה עמ' 26
מבוא
עבודת מחקר זו, תבקש לבחון, כיצד מוצגות דמויות הנשים, אשר נמצאות במרכז במחאה החברתית- "מחאת האוהלים", בעיתונים המובילים בישראל.  נושא זה, עדיין לא נחקר בצורה אקדמית, מהסיבה, שהמחאה עוד לא הסתיימה והיא עדיין נמצאת בעיצומה. מחאה זו, מבקשת מן הממשל, להתמודד עם יוקר המחיה הקיים בישראל, ולחוקק חוקים בנידון.
הנושא של ייצוגי נשים בתקשורת הישראלית, הינו נושא הנחקר מזה שנים, ולראשונה, נחקר בשנת 1988 בידי תדהר, שבחנה ייצוגי נשים בתוכניות של חדשות בטלוויזיה (למיש, 2002).
הסיבה שבחרתי לערוך את המחקר על המחאה החברתית, היא מאחר ואני מאוד מזדהה עם מחאה זו. הנושא הנ"ל מאוד מרתק אותי, ונתפס בעיני כמו מקרה בוחן מצוין לבחינת סיקור עיתונאי. וזאת מאחר ומחאה זו התחילה בעקבות אישה, וחלק מהמארגנות הן נשים גם כן, לכן היה מעניין לבחון את ההתייחסות התקשורתית לכך.
בעבודה זו, ארצה לטעון, כי השיח העיתונאי, יפחית או יאדיר דמויות של נשים הנמצאות במרכז המחאה, בהתאם למטרותיו הפוליטיות הסמויות.
יתרה מזאת, אטען, כי לעיתונים אותם אני סוקרת ישנם מטרות פוליטיות סמויות המתנסחות אל האופן בו מוצגת האישה במחאה. את ההשערות הללו, אבדוק באמצעות ניתוח שיח של שלושה עיתונים פופולאריים בישראל. החינמון "ישראל היום", העיתון המקוון "ynet", והגרסה המקוונת של עיתון "הארץ".
מכל עיתון נבחרו משפטים כתבות, אשר מתוכן נלקחו כתבות הרלוונטיות ביותר לנושא הנבדק. בכתבות הללו, בחנתי את הסיקור סביב דפני ליף, יוזמת המחאה אל מול סיקורה של חברת הכנסת מירי רגב הנתפסת בידי המוחים כ"אויבת המחאה". העבודה בנויה מסקירה ספרותית, שתספק רקע
תיאורטי על מחאה באופן כללי, על המחאה החברתית 2011, ועל ייצוגי נשים בתקשורת.
לאחר מכן, אדון במערך המחקר המציג את מטרות המחקר, שאלות המחקר, השערות המחקר קורפוס המחקר והליך המחקר. בהמשך, אציג את הממצאים, יערך דיון, הצגת מסקנות וסיכום.