מימון בינלאומי-סין

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4668
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

בית הספר למוסמכים במנהל עסקים לתואר מוסמך במנהל עסקים מגמות בחשבון השוטף של סין והשוואתו למדינות המפותחות סמסטר ג'  תש"ע תוכן עניינים
תקציר מנהלים .. 1
מבוא . 3
נתונים כלליים לשנת 2009 –.. 3
נתונים כלכליים לשנת 2009 — 3
סביבה כלכלית מימונית . 4
סיכוני מדינה ודרכי ההתמודדות עמם . 5
מאזן התשלומים . 6
תמצית המאמר .. 8
ניתוח המאזן השוטף של סין ומגמות 10 כללי –. 10 ניתוח המרכיבים בחשבון השוטף . 11
מגמות -… 12
השוואה בין סין למדינות מפותחות … מנהל עסקים מדוע שיעור החיסכון הסיני כה גבוה? –… 18
תחזיות לעתיד 19
ביבליוגרפיה – 20 תקציר מנהלים הכלכלה הסינית עברה מהפכה בשני העשורים האחרונים, אשר הובילה אותה להיות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.
לאחר המשבר הכלכלי הקשה ששיאו חל בשנת 2009, משקלה של סין בכלכלה העולמית, הולך וגדל והיא מהווה גורם משמעותי בצמיחה העולמית.            בעקבות המשבר, סין נפגעה מירידת הייצוא, אך מה שאפשר לה לצאת עם תוכנית תמריצים והרחבת האשראי היו רזרבות המט"ח שברשותה ועודף בחשבון השוטף. בשנת 2009 חזרה סין לקצב הצמיחה שלפני המשבר וכיום הינה הכלכלה בעלת שיעור הצמיחה הגבוה בעולם.
   בעבודה נעזרנו במאמר: 'The Return of the Global Savings Glut' מאת Stephen L.Jen שנכתב באוקטובר 2009. במאמרו, בודק הכותב מהי הסיבה העיקרית לתשואות נמוכות של אג"ח ממשלתי של מדינות מפותחות ברחבי העולם, למרות שחובן הציבורי הלך וגדל בעקבות המשבר הפיננסי שפקד את העולם? התשובה לשאלה מציינת את המגמה העולמית לחזרת החיסכון הגלובלי.
החשבון השוטף הוא מעין תמונת ראי של רמת החיסכון בכל מדינה.  מניתוח המאזן השוטף של סין נראה כי הוא מאופיין באופן מתמשך בעודף ועל אף המשבר הפיננסי שפקד את העולם, המגמה בחשבון השוטף של סין בשנים האחרונות מצביעה על גידול.
אחד הגורמים המשפיעים על הגידול בעודף בחשבון השוטף בסין הוא המשטר בסין המאופיין בריכוזיות, הן מבחינה מדינית והן מבחינה כלכלית. כחלק ממדיניות זו, סין מעודדת השקעות זרות וזרימת הון לתוך המדינה, אך שומרת על בקרה קפדנית לגבי השקעות וזרימות הון החוצה. במידה והשקעות ההון החוצה יתנהלו באופן חופשי והפיקוח יתמתן, עתודות המט"ח של סין לא יגדלו בצורה מהירה כפי שקורה היום ומיקומו בעולם של מאזן התשלומים שלה יהיה יציב ומאוזן יותר.
סין נמצאת בתהליך אורבניזציה שנמשך כבר כשני עשורים. תהליך זה השפיע על המדינה הן מבחינה חברתית (סגנון חיים, תרבות הצריכה, אופי החברתי של האזרחים) והן מבחינה כלכלית (יצירת כוח עבודה עצום וזול, המוכן לעבוד בעבודות יצרניות).
סין, מדינה מתפתחת, מהווה אחת משחקניות המפתח המרכזיות בכלכלה העולמית ושינויים בה משפיעים על המגמות העולמיות.
מהשוואה למדינות מפותחות, סין בעלת העודף הגדול בעולם בחשבון השוטף שיכול לממן לבדו את הגירעון בחשבון השוטף של ארה"ב. החשש לקריסת הדולר לאור הגירעון הנמשך בארה"ב התפוגג לאחר ההבנה כי עודף חסכונותיהם של מדינות העולם ובראשן סין עלה על הגירעון. לאור האמור לעיל, נשאלת השאלה מדוע שיעור החיסכון הסיני כה גבוה?
ההסבר הנפוץ לשיעור החיסכון הגבוה הינו תגובה למשברים פיננסיים שהתרחשו בעבר.
כמו כן, מניתוח מאפייני החיסכון של סין ניכר כי עיקר החיסכון נובע מהחיסכון הפרטי של משקי הבית מסיבות כגון: החינוך הסיני להסתפק במועט, אי ודאות וחוסר יציבות עלויות בריאות, פנסיה וחינוך וכדומה.
הסבר אלטרנטיבי נוסף שהוצע על ידי מחקר מטעם הלשכה הלאומית למחקר כלכלי הינו תופעה דמוגרפית הנקראת יחס המינים – כמחצית מהגידול בשיעור החיסכון בסין ב-
5 השנים האחרונות נובע מההטיה ביחס זה.
ומה יקרה בעתיד? אנו סבורים שהכוחות שהניעו את כלכלת סין בשנים האחרונות, הגידול בצריכה הפרטית וההשקעה בתשתיות (המתבססים על המשך תהליך העיור) ימשיכו בעתיד ויגרמו לשיעור החיסכון לקטון עד הגעתו למצב של שיווי משקל חדש המתאים למדינה מפותחת ומובילה כלכלית בשוק העולמי.