סיכום מעולה של כל קורס בין ציון לציונות

תקציר העבודה

סיכום למבחן  בין ציון לציונות הסיבות לצמיחת התנועה הציונית בשלהי (סוף) המאה ה-19:
תקופת ההשכלה-  המאה ה-18 הובילה מבחינה רעיונית את אירופה לקראת התקופה מודרנית, תקופה בה משגשגים רעיונות הדמוקרטיה. תקופה בה פילוסופים רבים והוגי הדעות כמו ג'ון לוק ותומס הובס, ז'אן ז'אק רוסו, עמנואל קאנט בגרמניה ומשה מנדלסון היהודי דנו בשאלה "מהי מדינה אידאלית"? משיח זה נולדו כמה תובנות. למשל רעיון "האמנה החברית" של ז'אן ז'אק רוסו וג'ון לוק, שבין עקרונותיה גם שיווין זכויות וחובות אזרחיות והפרדה של הדת או הכנסייה מהמדינה. הוגי תקופת ההשכלה (תקופת הנאורות) ותומכי רעיון זה האמינו כי כמו כן חייב גם להיות שוויון בין כל בני האדם ללא הפליה או העדפה ובלי הפרדה על רקע דתי. הם האמיני כי האמונה היא עניין פרטי. שתי מהפכות עיקריות בלטו באימוץ רעיון זה. המהפכה הצרפתית והמהפכה האמריקאית לתקופת ההשכלה השפעה גם על חייהם של יהודים, ההשכלה בקרב יהודי אירופה הביאה להתרחקותם מהדת, לתהליכי חילון ולהקמת הזמן הרפורמי. רבים מהיהודים המירו את דתם על מנת לשפר את אורח חייהם ולזכות ללמוד במוסד אקדמי במדינות שלא העניקו השכלה גבוהה לאזרחים יהודים. חלקם ניסו לשמור על המסורת היהודית וגם להשתלב במדינה בה הרגישו פטריוטים. זוהי תקופה של פולמוס בין המשכילים היהודים לבין המתנגדים האורתודוקסים. השתלבותם של היהודים בחברה אירופאית מצד אחד הביאה להתבוללותם, אך בסופו של דבר, הם הגיעו למסקנה כי למרות שהם דיברו את השפה המקומית, התלבשו כמקומיים ושירתו הצבא אירופה עדין ראתה בהם יהודים ואזרחים סוג ב'. בנוסף, ההשכלה יצרה תשתית תרבותי–לאומית (ספרות עברית, עיסוק בהיסטוריה היהודית) בין יהודי אירופה מהארצות השונות.
אנטישמיות- האנטישמיות המודרנית הוכיחה ליהודי אירופה כי אין ביכולתם להשתלב החברה האירופאית הנוצרית. לדוגמא, יהודי האימפריה הרוסית סבלו מאנטישמיות קיצונית שהתבטאה בפוגרומים אלימים שנקראו – "סופות בנגב", המקור לפוגרומים התחיל בשנת 1881 בנרצח הצר אלכסנדר השני. העיתונות האנטישמית האשימה את היהודים ברצח הצר מה שהוביל לגל של פרעות הנמשך מספר שנים בדרום רוסיה.
גם בצרפת הליברלית החריפה האנטישמיות. בשנת 1894 הואשם שלא בצדק קצין הצבא צרפתי בשם אלפרד דרייפוס בריגול ובבגידה במדינת צרפת. הוא הורשע, בטקס משפיל נשללה ממנו דרגת הקצונה והוא נידון למאסר עולם באי נידח. שנים לאחר מכן, בעקבות לחץ ציבורי רב בדרישה למשפט חוזר- זוכה דרייפוס, הוחזרה לו דרגתו והוא קיבל אות כבוד. פרשה זו הסעירה את צרפת והבליטה את בעיית היהודים במרכז ומערב אירופה. מה שעורר את הרצל וגרם לו להבין כי הפתרון לאנטישמיות הוא רק הקמת מדינה עצמאית.
אכזבה מפתרון האמנציפציה:
רבים הגיעו למסקנה שההשתלבות בחברה האירופית ע"י האמנציפציה לא הצליחה. רק בסוף המאה ה-19 הסיקו מסקנות …