תפקיד הספרייה בטיפוח אוריינות מידע בבתי ספר

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7096
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
עמ' הקדמה
3 חלק א' – סקירה ספרותית
3 -13
מהי אוריינות מידע – מבוא
3
סטנדרטים של אוריינות מידע 5
מיומנויות של אוריינות מידע
6 כיצד מטפחות ספריות בתי ספר מיומנויות אוריינות מידע
8 אוריינות מידע ותוכניות לימודים
8 טיפוח אוריינות קריאה בספרייה
1 0 הספרייה כמרכז משאבים
1 1
סיכום הסקירה הספרותית
1 3
חלק ב' – סקר ספריות מנהל עסקים-26
מבוא
מנהל עסקים תהליך ביצוע הסקר מנהל עסקים תוצאות הסקר משפטים א. טיפוח אוריינות קריאה בספרייה משפטים ב. הספרייה כמרכז משאבים
1 8
ג. התמצאות והדרכה
2 1
ד. שילוב הספרייה בתוכניות הלימודים
2 2
ה. פעילויות העשרה בספרייה
2 3
ו. צוות הספרייה
2 4
מסקנות כלליות מהסקר
2 5
רשימה ביבליוגרפית, Webliography
2 7
**לא כולל נספחים הקדמה במהלך עבודתי בספרייה של מכללת 'אפרתה' עם סטודנטיות העתידות לשמש כמורות במערכת החינוך בישראל, גיליתי כי הבנות, בחלקן, מתקשות בהתמצאות במקורות הידע הנפתחים לפניהן לצורך הכשרתן כמורות. קושי זה מתבטא בכל שלבי המחקר, מניסוח שאלת המחקר, דרך איתור המידע הדרוש למחקר ועד לשימוש בספרייה ובמשאביה.
בעקבות התנסות זו רציתי לחקור את משמעותה הרחבה של אוריינות מידע, ולבדוק כיצד ספרייה יכולה להוביל את טיפוחה אצל הדור הבא.
לשם כך ערכתי סקירה ספרותית המקיפה מחקרים אקטואליים בנושא, ובהמשך העבודה ביצעתי סקירה מעשית של הנעשה בספריות בתי ספר בישראל.
חלק א': סקירה ספרותית מהי אוריינות מידע – מבוא
אוריינות מידע היא תהליך "בו נוצרת הפנמה והטמעה של עולם המידע". המקור הראשוני ליצירת תהליך זה הוא הצורך הטבעי של האדם, המתבטא בסקרנות, להבין ולתפוס את סביבת המידע שלו.
אכן, אוריינות מידע היא מאז ומעולם צורך בסיסי של האדם, מכיוון שבכל סביבה ובכל זמן היא שאפשרה לו להכניס סדר לעולמו באמצעות ארגון המידע המגיע אליו בצורה נבונה. על אחת כמה וכמה בדורנו, עם פרץ כמויות המידע שבהן מוצף האדם, אוריינות המידע היא הכרח בסיס.
כיוון שכך, אוריינות המידע היא "מיומנות גנרית" שאינה מוגבלת לתחום או למקצוע מסוים, אלא היא מסייעת לאדם לשלוט ולהתקדם בכל תחומי החיים ומאפשרת לו לקבל החלטות ולהתמודד בצורה יעילה עם בעיות.
הגדרה טבעית לאוריין המידע הוא מי שיודע ליצור מעצמו תשובות על סמך ניתוח של מידע ממקורות שונים. זאת בניגוד לגישה פשטנית יותר המבקשת לחפש את "התשובה הנכונה" מתוך התוכן או אפילו לבחור ב"תשובה נכונה".
ניתן להסיק מכך שאוריין המידע הוא אדם שרואה את העולם בצורה מורכבת ולא פשטנית ולכן המסקנות שיסיק וההחלטות שיקבל יהיו מושכלות הרבה יותר מאשר האדם המחפש תשובות מן המוכן. אדם כזה מסוגל לקחת אחריות לפיתוח הלימוד העצמי שלו.
היכולת לארגן וליצור מידע באופן עצמי, שווה היום בחשיבותה ליכולת לרכוש מידע מוכן, ואולי אף חשובה ממנה. ההגדרה הנפוצה והמוסכמת לאוריינות מידע היא של התאחדות הספריות בארצות הברית (ALA). היא מגדירה שאוריינות מידע היא היכולת להבין מתי יש נחיצות למידע, והיכולת לאתרו, להעריכו ולנצלו ביעילות. מכאן אפשר להבין את הנחיצות לטפח תלמידים שיהיו צרכנים נבונים של מידע. תבונה זו מורכבת מהתכונות הבאות: חשיבה ביקורתית עצמאית להבחין בין מידע מהימן למידע לא מדויק; מסוגל לקבל החלטות מבוססות ולקבוע סדרי עדיפויות.
אכן ביעדים שקבע משרד החינוך בנושא טיפוח אוריינות מידע, נכתב כך: "… אנו שואפים לטפח אדם בוחר, עצמאי ויצירתי, שייך לתרבות ולחברה בהן הוא חי; בעל ערכים אותנטיים ושיקול דעת ביקורתי, המסוגל ללמוד ולעבוד בחברותא, וכל זאת בעולם רווי שינויים, תהפוכות וחידושים".
כשלב ראשון לקראת פיתוח אוריינות המידע חשוב להקנות לתלמיד את היכולת לנסח שאלה ולמקדה, להשתמש באסטרטגיות מתאימות לחיפוש המידע הנחוץ לפתרון השאלה.
בשלב מעשי יותר התלמיד אוריין המידע הוא זה שמשתמש באמצעים טכנולוגיים ביעילות גם לשם איסוף החומר אבל גם לשם יצירה, ארגון ועיבוד המידע והצגתו. סטנדרטים של אוריינות מידע מחקרים רבים מפרטים מערכות של סטנדרטים לאוריינות מידע. הסטנדרטים הללו מתארים תהליכים "תקניים" – משלב הכרת הצורך במידע ועד לשלב הצגתו – שאוריין המידע אמור לנהוג על פיהם. הסטנדרטים הללו נוסחו באופנים שונים. בחרנו במערכת שהגדיר משרד החינוך בישראל והציב אותה כיעד לטיפוח אוריינות המידע. מערכת זו מונה שבעה אלמנטים: "1. יכולת לזהות את הצורך במידע, להעריך את טיבו, היקפו ודרכי השגתו של המידע הנחוץ להשגת יעד מסוים.
2. איתור ואחזור מידע רלוונטי באופן מושכל ויעיל.
3. בחינת המידע ומקורותיו והערכת המידע באופן ביקורתי.
4. שילוב מידע נבחר לתוך בסיס הידע ומפת המושגים של הלומד.
5. עיבוד  המידע במיומנות, ויצירת ידע חדש בהתאם ליעד ולצורך.
6. הצגת המידע בדרך בהירה ומשכנעת, והפצתו. 7. הבנת היבטים חוקיים, אתיים וחברתיים הנוגעים לנגישות למידע ולשימוש בו, ויישום המשתמע מהיבטים אלה." הסטנדרט הראשון מתייחס להגדרת הבעיה ומצפה מהתלמיד להתוות גישה כללית לפתרונה, תוך זיהוי מקורות המידע שישמשו אותו.
הסטנדרט השני כולל את היכולת לאתר מידע ביעילות, להעריך את המידע המאוחזר ולבדוק האם הוא עונה על הדרישות, לארגנו ולאחסנו לשימוש נוסף.
הסטנדרט השליש ממשיך את השני ודורש מידה רבה יותר של ביקורתיות כלפי המידע שהשיג. התלמיד אמור לבחון את אמינות המידע ומקורותיו.
הסטנדרט הרביעי נוגע כבר ליצירת תובנות חדשות על ידי התלמיד. זאת על ידי שילוב הידע החדש הנרכש עם ידע קודם שצבר, השוואה בין השניים ויצירת בסיס לקראת חיפוש של ידע נוסף, במקרה הצורך.
הסטנדרט החמישי מצפה מהתלמיד לעבד בצורה יעילה ושיטתית את החומר שאסף ואת הידע שרכש. בעקבות עיבוד המידע התלמיד צריך להגיע למסקנות הנסמכות עליו.
הסטנדרט השישי מדבר על הצגה והפצה של המידע שעוּבּד, בצורה שתהיה מובנת לקהל היעד. לשם כך התלמיד צריך להכיר את אמצעי ההצגה השונים.
הסטנדרט השביעי דורש ידע והבנה של כללי ההגינות והאתיקה, המשפטיים והאתיים, הקשורים בשימוש במידע מאוחזר. סטנדרט זה אמור להינקט בצמוד לכל הסטנדרטים הקודמים.
מיומנויות של אוריינות מידע על פי המצב הקיים בבתי ספר בארצות הברית, שם הלימודים כוללים שימוש בטלוויזיה, מחשבים, מצלמות וידיאו וכן גישה למאגרים מקוונים, התאחדות הספריות בקליפורניה (CLA) ראתה לנכון להגדיר ארבעה תחומי מיומנות הנכללים באוריינות המידע:
1 . אוריינות קריאה לספריות בית ספר יש תפקיד מסורתי של טיפוח אוריינות הקרוא וכתוב. במסגרת הספרייה תלמידים רוכשים הערכה לקריאה ולספרות טובה, והספרייה מצידה דואגת לצבור מבחר ספרי קריאה ויעץ כדי לענות על צרכי הלימוד וההעשרה של התלמידים.

2 . אוריינות תקשוב בשנים האחרונות, עם ההתפתחות טכנולוגיות המידע, ספריות בית ספר קיבלו על עצמן תפקידים נוספים של הקניית כישורי התמצאות בעולם הטכנולוגי. למעשה, ספריות הפכו למרכזי מדיה שבהם לתלמידים יש גישה לקטלוגים ממוחשבים, למאגרי מידע דיגיטליים ולמשאבי האינטרנט. המקורות החדשים מאפשרים לתלמידים לבצע מחקרים מקיפים ומעמיקים יותר.

3 . אוריינות מדיה אוריינות המדיה מפתחת את כישורי היצירה. הלימוד באמצעות יצירה הוכחה כיעיל הרבה יותר והוא מעניק לתלמיד בהירות יתירה בידע שהוא רוכש. זאת לעומת צורות הלימוד המסורתיות שהתמקדו בשינון פרטים ובשיעורים פרונטאליים. לכן, חלק מהמיומנויות שאוריינות המידע מבקשת להקנות לתלמידים הם שימוש באמצעי מדיה טכנולוגיים שבהם הם יכולים ליצור פרויקטים ולראות פרי בעמלם. סוגי המדיה החדשים העומדים לרשות התלמידים כוללים תוכנות גרפיקה, עריכה בוידיאו ומצגות Power Point.
4 . אוריינות רשת אוריינות רשת היא יכולת חיפוש מידע ברשת האינטרנט. לשם הקניית אוריינות זו נדרש שיתוף פעולה בין הספרן למורי בית הספר על מנת לשלב במקצועות הנלמדים את כישורי דליית המידע מהאינטרנט. ספרן בית הספר, כאיש המקצוע, מצופה להוביל וליזום הנחלת מיומנות זו בקרב המורים.