פסיכולוגיה התפתחותית סיכום קורס, למבחן.

תקציר העבודה

פסיכולוגיה התפתחותית , סיכום דפים למבחן התפ חל ארגון של ההתנ' מחדש ושינוי איכו' שהוא סדיר,מצטבר ובעל כיוון.התפ' נורמ'-השינוי הכללי וארגון ההתנ' מחדש החל כמעט בכל ה#.התפ' אישית-הסטיות ממהלך ההתפ' הנורמ',הנראות בבנ"א יחידים:ההבדלים באישיות ובמומחיות שכל אדם רוכש לעצמו. לוק-ה# הוא לוח חלק שעליו יחקק ניסיון החיים:# הוא טוב/רע בגלל מה שהסביבה גרמה לו להיות:התנסות קובעת את טיבו.הדגיש תגמול,עונש,התנסויות למידה.רוסו-התפ' אנושית תתפתח בחיוביות כל עוד החברה תאפשר זאת,רצף התפ' קבוע מראש,סביבה נחוצה לתמיכה בתהליך הקבוע.גסל-דפוס נורמ' מתפתח ע"י בשילה,בדומה לרוסו תיאר הגדילה והשינוים הגופנים.ווטסון-כמו לוק,כיצד הלמידה וההתנסות משפיעים על ההתפ'.התפ' קוגנ':1.עיבוד המידע-מבקשת להסביר את הקוג' האנושית ע"י הקבלה לפעולתו של מחשב,המוח מקבל מידע מהסביבה,מעבד אותו,עושה השוואה+התאמה על בסיס מידע שאוחסן בזיכרון ופולט.מתיחס לשינוי החל עם הגיל בזיכרון ובמיו' לפתירת בעיות.ידע דקלר'-מאוחסן בזיכרון על דברים ואירועים.ידע פרוצד'-המאוחסן על הדרך לעשית דברים.2.פיאז'ה-שינוי בחשיבה עם הגיל,ככל שגדלים חל שינוי איכו' מרכזי בדרך בה מבין ולומד את העולם:גילאים בהם חלים שינויים:2,7,11.להתנסות הליך התפ' קבוע בגנים.שלבים:*סנס'-מוטו'(1-0) ע"י חושים ותנועת הגוף.*קדם אופר'(3-1)שימוש בסמלים,שימוש מוגבל בהגיון.*אופר'-קונק'(6-3)יכולת לחשוב בהגיון,הפשטה מוגבלת.*אופר'-פורמ'(11-7)פיתוח יכולת לשלב ולהשוות אמירות מופשטות. 3.למידה חב'-בהב'-דגש בהתנסות בעיצוב ההתנ' ובשינויה,חשיבות לשינוי הדרגתי בהתנ' ע"י חיזוקים חיובי/שלילי+תצפית בתוצאות חבר'.חזרה על התנ' שקיבלנו גמול ומנעה מצב לא נעים.4.למידת חיקוי-התנ' שצופים בה,המוקד הוא התנ' חב' ולא חשיבה.5.אריקסון-לא האמין שאדם יכול להתקבע בשלב התפ' מסוים:8 השלבים כשכל אחד משפיע זה על זה:1-0אמון בסיסי-חשדנות-לומד לבטוח/לא באחר,לפתח/לא תחושות של ע"ע.3-1אוטו'-בושה וספק-לומד לעמוד ברשותו ע"י השתלטות על מטלות:אכילה והתלבשות ולהתנתק מהורה,מציית לכללי החברה.# שלא מפתח אוטו' יפקפק בכשריו,ביכולת לפעול עם העולם ומפתח רגש בושה.6-3יוזמה-אשמה-מרחיב את האוטו' שפיתח בשלב הקודם ויוזם משחקי "נדמה לי" עם בני גילו.מקבל אחריות.לפעמים פעילות זו מעוררת קונפ' אחר,ואלה מעוררים אשמה.אשמה מופרזת תעכב את היוזמה,# יכול לפתור את המשבר אם ילמד לאזן בין היוזמה לבין תביעת הזולת11-7חריצות-נחיתות-# צריך להשתלט על מיומ' קשות יותר,פ"ג עם בני גילו והישגים בלימודים,# שחריצותו מאפשרת לו להצליח מפתח שליטה וביטחון עצמי, אם לא חש נחות ונמנע מפעילות חדשה.18-12זהות-בלבול תפקידים-על בסיס כל ההתנסויות הקודמות מפתח תחושת זהות,במיוחד ביחס לחברה שלו,כשלון בהשגת מטרה עלול לגרום לבלבול בזהות,בבחירת מקצוע,ובתפקיד שהוא ממלא כבוגר.בגר' מוקדמת-אינטימיות-בידוד-ב"א שאינו מפתח זהות חזקה בתקופת ההתב' עלול להתקשות עתה ביצירת חברות ויחסים אינטי',ומתנסה בהתבודדות.בגר'-פוריות-קיפאון-פוריות כוללת תחומי אחריות שונים,כגון גידול ילדים וטיפוחם,ופוריות בעבודה.בוגר שאינו יכול למלא מטלה זו קופא על שמרו.בשלות/זקנה-שלמות אגו-ייאוש-חיים פוריים ומלאי סיפוק-שלמות האגו.אם רואים את חייהם כאכזבה,התוצאה היא ייאוש.תיא'ההסתגלות-בולבי-# נוטה מראש להתנהג בדרך המעודדת קרבה עם המטפל.הנטיה להתק' בגיל מוקדם היא מולדת(אבולוציוני).איכות ההתק' בין פעוט למטפל מושפעת מאיכות הטיפול(פסיכוא').במהלך פ"ג,מתפתחות ציפיות מוכללות לתגובת המטפל ותפקידו ביצירת התגובה(קוג')שהוא מודל פעולה פנימי.סוגיות בין התיאו':1.המשכיות/אי המשכיות-תהליך הדרגתי ומצטבר/שלבים נבדלים מבחינה איכו': עיבוד המידע- שיפור הדרגתי בקשב,בזיכרון ובמיומנויות פתרון בעיות.פיאזה-לא רק שינוי כמותי בכל,אלא גם שינוי איכו'2.יציבות/שינוי-להתנסות קודמת יש השפעה מכרעת על ההתפ' בעתיד/לא. הקשרים בהתפ':ברונפרברנר מודל הטבעות:1.ביולוגי:*מכלול תכונה אופינית לבנ"א:*מאפיינים גנטיים אישיים.*גנים וסביבה,סביבה קדם לידתית,תכונות מולדות הם תוצאה של גנים,סביבה והאינטר' ביניהם.תיעול-מידה בה הגנים מרסנים השפעות סביבה על תכונות מסוימות,גנים והשפעות סביבתיות2.סביבה קרובה:פ"ג,התפ' שפה,מיומ' קוגנ',יחסים חברתים,השפעת אב+אחים כמורים ומודל לחיקוי.דטרמיניזם הדדי-הורה מסייע בקביעת התנ' הילד ומאפיני הילד משפיעים על ההורה.*סביבת טיפול היום-טיפול היום הוא גורם חיובי במיוחד בהתפ' הקוג' של ילד מעוט הכנסה.*קבוצת השווים-בגיל ההתבגרות השפעה עצומה,חשיבותה גדלה ככל שהילד מבלה בה יותר את זמנו,מגיל
1 1 נטייה להיות יותר בקב' השווים,מלמדת קשרי גומלין בצורה סימטרית:שווה בקב' השווים, ה# מקבל ערכים,אמונות,כללי התנהגות.*השכונה-הסוג והתנאים של הבית,החצר,הרחוב,המדרכה,מקומות הבילוי והעסקים בשכונה משפיעים על פעילות ילדים ועל ההזדמנויות להתפ' ילדים.מקום אמיד -התפ' חיובית בלי קשר לרמת הכנסה של משפחת הילד.השפעה נעשית ע"י חיברות קולקטיבי שבו המבוגר בשכונה מספק את מודל התפקיד וההשגחה על ילדי המקום,ולאו דווקא באמצעות הדבקה התנהגותית-שבה מתפשטות בעיות התנהגות בגלל השפעות שליליות של קב' השווים3.כלכלי חברתי:*תעסוקת האם והשפעותיה-התפת' הילד קשורה לסיפוק של האם ממעמדה התעסוקתי*חד הורות והשפעותיה-מתפ' אצל # בגיל העשרה בעיות התפ' כגון פיגור,קוג'/בעיות התנ' בגן,בד"כ הן בעלות הכנסה והשכלה נמוכה,ניתן למניעה ע"י סביבה משפחתית תומכת.*הורים גרושים-עשוי להתנסות בהשפעות שליליות אם הורים מתגרשים,אם בגלל הסכסוך או אם בגלל הגירושים עצמם.*משפחות לא שגרתיות-אמא מחוץ לנישואים,הורה מאמץ יחיד,הומואים ולסביות.*מעמד חברתי-השתיכות ב"א לקבוצה בתוך החב' על בסיס הכנסתם,עיסוקם והשכלתם.ההנחה:תנאי מחיה,ההזדמנות ורקע חינוכי משפיע על ערכים,עמדות,ציפיות.במעמד הבינוני-סגנון תקיף יותר ועקבי אך מתירני.עוני גורם לפגיעות התפת' בילד.# הגדל בעוני נוטה ללקות בחסכים קוגנ',התנה' ורגש',חשוף יותר לאלימות ולהתעללות:בריאות,תאונות,טיפול רפואי גרוע ותזונה לקויה גורמים להפסד לימודים ומצבי דחק4.תרבותי-תרבויות נבדלות בדרכים בהם ממלאים תפקידים טיפוח וחיברות,כללים,ערכים ובתוצאה הסופית:אמונות,התנהגויות,השקפות.
**גנים ותורשה:צופן גנטי מורכב מ 23 זוגות כרומו'.התמיינות-תהליך התפ' שבו מבנה ותפקוד נעשה יותר יחודי. כשהתא מתמיין עובר התארגנות מחדש,וחל באורגנ' המתפתח שינוי איכו'.כרומו'-מבנה דמוי חוט שבו מאוחסנת ההוראה הגנטית של האורגנ',המורכבת מ dna ונמצאת בגרעין של כל תא.גן-קטע dna המכיל את הצופן ליצירת חלבון מסוים.אלל-אחת מכמה צורות חלופיות של גן מסוים(ביטויים של תכונות).הומוזיגוטי-זהה.הטרוזיגוטי-שונה.יש דומיננטי ורצסיבי.גנוטיפ-המטען הגנטי שנושא האדם.פנוטיפ-ביטוי הגנים בפועל.שחלוף-החלפת קטעים מקבילים בחומר הגנטי בין כרומו' הומו' במהלך מיוזה.קטעים מקבילים-קטע שיש בו גנים המכילים את הצופן לאותה תכונה.כ"א מתאי הרביה החדשים מכיל צירוף אקראי-ערבוב של כרומו' מהאם ומהאב המתרחש בעת המיוזה,כשכרומו' הומו' נפרדים בהכנה לחלוקת התא.תקופה מכריעה-להתמיינות המין היא בשבוע ה-7 לאחר ההתעברות,מתפתחים שחלות/אשכים.הפרשת אנדרוגן-זכר.חוסר-נקבה.תכונה תלוית-מין-תכונה גנטית רצסיבית הנישאת על כרומו' x ומתבטאת אצל זכרים בלבד.אצל נקבות התכונה צריכה להיות בשני ה x..תכונות פוליגניות-מושפעת מכמה זוגות גנים.זיגוטה-אורגניזם הנוצר ברחם כתוצאה מחדירת זרע לקרום הביצית.תאומים דיזיגוטיים -לא זהים. תאומים מונוזיגוטיים-זהים.מיטוזה-תהליך שכפול תאים היוצר שני תאי-בת זהים.תקופת העובר משבוע 3-8-נוצרים איברים חיונים ומבני גוף עיקרים אחרים תהליך הנקרא היווצרות האיברים.מע' התמיכה הנחוצה לעובר:א.שיליה-גוש רקמות המספק חמצן וחומרי מזון לעובר ומסלק תוצרי פסולתב.חבל הטבור-חבל המכיל כלי דם,המחבר את העובר עם השיליהג.שק מי השפיר-שק מלא נוזלים המקיף את העובר והשליל ומגן עליהם,מי השפיר מסיעים בצמצום שינוי הטמפ' שהאם חשה בסביבות חמות וקרות.התמיינות תאי העובר:השראה עוברית-פ"ג כימית בין תאים של רקמות שונות המעוררת שינוי התפ'(הקשר סביבתי).בסוף שבוע 3,מע' העצבים המרכזית החלה להיווצר,ואפשר לראות התחלה של עיניים.בשבוע 4 מופיעים הלב ומע' העיכול,ובשבוע 5 כבר נראים ניצני הגפיים.לבסוף,בין שבוע 6 ל-8 מתחילות לבצבץ אצבעות ידים ורגלים והעצמות מתחילות להתקשות.הת' קדמית-אחורית/צפלוקודלית-התפ' מתקדמת מהראש כלפי מטה. התפ' מרכזית-היקפית/פרוקס'- מתקדמת ממרכז הגוף החוצה,כלפי היקפו.השפעות הסביבה-מום מולד-סטיה בסביבה קדם-לידתית/גנים/שניהם.טרטוגן-חומר בסביבה העלול לגרום לפגם בתקופת ההתפת' הקדם-לידתית.מונע/משנה את המהלך התקין של חלוקת התא וההתמיינות.
**ינקות חברתי:רפלקס-כשר מולד המסיע להתמודד עם העולם-תגובה אוטומ' לגירוי מסוים.כשרים מולדים:יכולת טבועה במע' עצבים כבר בלידה: 1.צורכי הישרדות-בכי,הקאה,מציצה2.רצף מאורגן של פעולות משרת מטרה כלשהי.פיאזה-שרשרת התנה' מכוונת למטרה-להשתמש בכף כדי לאכול3.תגובה סלקט'-הבטה בדבר גדול4.למידת קשר בין פעולה לתוצאה(התניה-אגודל בעין/בפה).מצבי ה#:*מצב שינה-*שינה שקטה-ה# שוכב בלא נוע,ונושם נשימה איטית וסדירה*שינה פעילה-נע לעיתים קרובות,נושם נשימה מהירה וסדירה פחות,ולעתים נראית תנועה מהירה של עינים מאחורי העפעפים הסגורים,השינה הפעילה דומה לשנת REM אצל בוגרים,שגם בה יש תנועת עיניים מהירה.ילודים מבלים 50% מזמן השינה שלהם בשינה פעילה*מצבי מצוקה-*בכי של רעב-מתחיל ביבבה,ואחכ נעשה רם ומתמשך*בכי של כעס-רם יותר REM מתחיל בפתאומיות*בכי של כאב-מתחיל בצווחה חדה וגבוהת צליל וממשיך בבכי רם*רפלקסים:עד 5 חוד':רפלקס של הישרדות.עד 4 חוד':מצמוץ,עיטוש,הקאה ונשימה.רפלקס גישוש אחר פטמה,מציצה אוטו' בכל פעם שנכנס משהו לפיו.רפלקס הלפיתה-תגובת ה# לגירוי בכף היד:קמיצה אוטו' של האצבעות פנימה.סוף חודש ה-3 מפתח לפיתה רצונית.רפלקס ההליכה-תנועת הפסיעה הקצבית,הרפלקסיבית,הדומה להליכה ומתעוררת כשמחזיקים את ה# זקוף ומנמיכים אותו עד שכפות רגליו נוגעות במשטח כלשהו.התפת' מוטור'-פיאזה וגסל טענו כי הת' מוטור' והתפ' התפיסה הן אושיות הנפש-בלא היכולת לתפוס את העולם ולסקור אותו באופן פעיל ה# היה מוגבל מגבלה חמורה לרכוש ידע:1.התמיינות-עם ההתפ',מיומ' כוללת וכמעט לא מוגדרת הופכת להיות מדויקת,מותאמת לתפקיד מסוים:כיסוי פיו של # ביד2.*התפ' קדמית אחורית- יניקה/עינים/הליכה. *התפ' מרכזית היקפית-שליטה בראש/ידים/כפות ידים3.בשילה והתנסות-התפת' מוטור' המושפעת מהתנסות,הנחוצה לתמיכה בארגון מע' עצבים למשל:הושטת יד ולפיתה-לא פעולה אוטומ' אלא תוצאה של מאמץ,תרגול והתנסות.מערכת חישה:*ראיה-משתפרת ב6 חוד' ראשונים.*הסתכלות בעלת העדפה-מאפשרת לדעת מתי ה# מסוגל לראות את ההבדל בין 2 גירוים.(כרטיסי פסים)*פוטנציאל ראיה מעורר-בדיקת פעילות חשמל' במוח בתגובה לגירוי חזותי.רמת ההתאמה שלו מגיעה לרמת ההתאמה של בוגר רק בגיל4 חוד'.בגיל חודשיים יכול # לעשות הבחנה רק עפ"י צבע.המגבלות נובעות מאי-בשילה בכמה אזורים שונים בקולטנים המשנים אור צבעוני לאותו עצביים,בנתיבים המעבירים מידע זה אל המוח,או בתאי המוח המנתחים את הנתונים הנכנסים אליו.הפרת התרגלות-תג' לגירוי חדש לאחר ירידת עניין בגירוי הישן,# רואה גירוי חדש,מופיעה תגובה בשם רפלקס אוריינטציה "מה זה".התרגלות-ירידה בקשב שחלה בעקבות הצגה חוזרת ונשנית של גירוי.*שמיעה-כיוון קול בגיל 18 חוד' כמו מבוגר.תפיסה קטגורית-תפיסת גירוים המשתנים ע"פ רצף כשייכים לקטג' 1 לא משתנה.תפיסה-התהליך שבו מפרש המוח מידע המגיע מהחוש,ומקנה לו סדר ומשמעות.תפיסה של עומק ומרחב-ניסוי הצוק החזותי:רמז עומק דו עיני-רמז חזותי לעומק ולמרחק,הנובע מהעובדה שהמידע החזותי מגיע למוח מ2עיניים.הסתרה-חפיפה חלקית של אובי' שנדמה שהמוסתר רחוק יותר.הצללה-אובי' בעל עומק מטיל צל בכיוון אחד אם הוא קמור ובכיוון אחר אם הוא קעור.רמזי עומק נעים-תנועה של אוב',כגון העליה המדומה בגודל אובי' מתקרב.קביעות הגודל+צורה:*גודל-תפיסת אובי' הנראה ממרחקים שונים כקבוע בגודלו אע"פ שדמותו על הרשתית גדלה/קטנה.*צורה-יכולת לתפוס צורת אובי' כקבוע אע"פ שדמותו על הרשתית משנה צורתה בהסתכלות בצורות שונות.תפיסה של פנים-נחוצה יכולת להבחין בין אובי' ויכולת להתיחס לצדדים שונים של אותו אובי' כאל דבר אחד:בגיל חודש-צורות פשוטות,קווי מתאר,צורה מהבהבת או נעה.גיל חודשיים-תווי פנים פנימיים.גיל
3 חוד'-צילום אמא.גיל 5 חוד'-לזכור פנים זרים ולהבחין בהם.למידה-פ"ג הדוקה בין בקרה גנטית להתנסות.מוכנות מבשרת מטלות למידה:כרוכה בהעלמות התנ' רפלקס' וביסוסה ע"י שליטה רצונית.חיקוי:התרגלות/הפרת התרגלות:תגובת התכוונות-תגובה ראשונית לגירוי המוצג בפעם הראשונה.כרוך בשינוי פיסיולוגי והתנהג'.למידה אסוצ'-למידה שגירוי/אירוע מסוים נוטה להופיע יחד או להיות קשור זה בזה.2
סוגים:1.התניה קלאסית-גירוי חדש שמקושר לגירוי ישן,מעורר תגובת רפלקס קיימת,לא מסביר הופעת התנה' חדשה אלא גורם לתגובה ישנה להופיע במצב חדש.אינו משתרש טוב עד גיל 3 חוד'.קשור להתנ' שהילד כבר יודע2.התניה אופר'-התנה' המושפעת מתוצאות ענישה-מקטינה את הסבירות להופעת התנה' מסוימת.חיזוק-כל אירוע החל בעקבות פעו'/תגו' שמגדיל את הסבירות לתגובה מסוימת.*חיובי-הצגת גירוי נעים(גמול)בעקבות פעו'/תגו' במטרה להגדיל את הסבירות להישנותם.*שלילי-סילוק גירוי לא נעים בעקבות פעו'/תגו' במטרה להגדיל את הסבירות להישנותם.שיעור בסיסי-התכיפות שבה מופיעה התנ' במשך תקופת תצפית קבועה לפני התפעול של הניסוי.עיצוב-השגת התנ' יעד ע"י חיזוק והתקרבות הדרגתית להתנ' יעד זו.מהקלות של ההתניה האופ',עולה ש# בא לעולם מצויד ביכולת להגיב להתרחשות מותנית.למידה ע"י חיקוי-למידת התנ' חדשה ע"י חיקוי הזולת.פיאזה טען שיכולת זו מתפתחת בהדרגה בשנתיים הראשונות.איזגיריס-התפ' החיקוי:1. 6חוד' ראשונים # יכול לחזור על התנ' אחר/שלו לפי הדמיון,מוגבל להתנהגות שה# כבר יצר2.מגיל
6 חוד' # מנסה לחקות התנהגות שראה/שמע אך מעולם לא ביצע קודם3.מגיל שנה מצליח הרבה יותר בחיקוי של התנ' לא מוכרת,ע"י חיקוי אחרים בצורה מדויקת4.גיל 18 חוד' החיקוי,גם של התנ' חדשה,נעשה מדויק ודורשים בדיקה עצמית מעטה מאד