פרוייקט גמר MBA- מנהל עסקים ויזמות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7812
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

פתח דבר. 5
תקציר עבודה קודמת –סמסטר א' 5
פרוייקט ביזמות יוצאים לדרך חדשה. 8
הקדמה –. 8
פרק א'- רעיון נולד. 10 הצגת הרעיון 10 פוטנציאל. 11
יצרני קפה. 11
מתחרים. מנהל עסקים פרק ב'- התכנות מעשית. 16
א. קפה. 16
ב. סוכר. 17
פרק ג'- פתרונות טכנולוגים. 19
ייבוש בהקפאה. 19
שלב א- הכנה לטיפול. 19
שלב ב – הקפאה. 19
שלב ג – ייבוש ראשוני 19
שלב ד – יבוש שניוני 20 בחינת פתרונות טכנולוגיים מעשיים. 20 אפשרות א- הליך רתיחה. 20 אפשרות ב – הוספת סוכר בעת תהליך יבוש בהקפאה. 21
אפשרות ג -המסה. 22
אפשרות ד –הדבקה בעזרת שימוש באקציה. 23
קווי יצור אופציונאליים. 26
פס יצור מותאם- תבניות יציקה. 26
תבניות מפלדה וסיליקון 26
ייצור תבניות הזרקת פלסטיק. 26
פרק ד' – הערכת כדאיות ובדיקות מקדימות. 27
כדאיות כלכלית וניתוח עלויות. 27
ניתוח S.W.O.T. 27
חוזקות. 27
חולשות. 28
הזדמנויות. 29
איומים. 29
סיכום. 31
בביבליוגרפיה. 32
נספח א'- סקר. 34
נספח ב – תוצאות הסקר. 36
נספח ג' תוכנית כלכלית. 37
תקציר עבודה ביזמות הקדמה – בעבודה שערכנו בסמסטר הקודם התמקדנו בעיקר בסקירת שוק הקפה והתה, המתחרים הקיימים בשוק מול לקוחות פוטנציאלים, אפשרויות למימון המוצר, היתרונות והחידוש שיש במוצר זה .
בחינת החזר על ההשקעה , כימות כלכלי למרכיבי המוצר . מסקנת עבודתנו הקודמת הייתה להרחיב אופקים ולירות לכל כיוון , גישה זו מאפיינת יזמים חדשים וחסרי ניסיון שמנסים לכבוש את העולם עם רעיון נחמד.
בתחילת  הסמסטר הנוכחי נפגשנו עם מספר גורמי מפתח אשר שינו מן הקצה אל הקצה את המהות, הקצב והצעדים העיקריים שנדרשים להיווסדות המיזם באופן רציני  שקורם עור וגידים בפועל. אחד מן הגורמים אשר השפיע עלינו רבות הינו מנהל מוצרים בכיר בחברת שטראוס  ( ביקש להישאר בעילום שם) , בפגישתנו נחשפנו מעט לסיכונים והסיכויים של המיזם מהסוג לו ייחלנו, קווי החשיבה שהנחו אותנו במיזם הקודם באשר לסיכויי ההצלחה בתחום היו שגויים מן היסוד , חשבנו לתומנו כי כיוון שהשוק של השתייה החמה הוא כ"כ גדול סיכויי ההצלחה הינם גבוהים במידה ויש לך מוצר איכותי במחיר תחרותי , אולם לאחר השיחה הפנמנו שישנם פקטורים רבים שיכולים לשבש את התוכנית שלנו לכבוש את העולם.
אשר על כן הסקנו כי על מנת למזער סיכונים ולהגדיל סיכויים אחד הצעדים ההכרחיים ביותר הינו עשיית סקר רחב ומגוון באוכלוסיה אשר ישקף באופן נאות את הרצונות והרגלי הצריכה של הציבור הרחב והאובייקטיבי .  ניתן לומר כי גם סקרים טועים ולעיתים הציבור לא ממלא סקר ובאמת מתכוון לעשות את שכתב אך קווי מגמה עיקריים ניתן לקחת מתוצאות המשאל .
יצאנו אל השטח עם שאלונים המכוונים לאוכלוסיות  רבות וערכנו סקר על מנת לשפוך קצת אור בנושאים עם רלוונטיות קריטית למיזם.
תוצאות הסקר הראו כי הנחות יסוד אשר שהנחו אותנו באשר לצריכת התה בפינות קפה הטעו אותנו באשר על כן ביצענו חשיבה מחודשת על מיזם התה והגענו למסקנה שמיזם התה יוכל להשתלב בשלב מאוחר יותר. כמו כן ניתוח תוצאות הסקר הראו כי הצרכנים אומנם ינסו (בפינות הקפה שבעבודתם) את המוצר במקום עבודתם אולם במידה ויצטרכו לרכוש אחד שכזה  הרי שיהיו זקוקים לתמריץ ולא ירכשו את המוצר גם אם הוא יהיה באיכות הזהה למוצר אליו הם רגילים , אולם יש לציין כי במידה ואטרקטיביות המוצא תהא גדולה הרי שלמעל מ 55% ירכשו את המוצר ( לאחר שטעמו את טעמו (ראה תוצאות הסקר נספח ב' ) בעבודה זו נתמקד בשלב הישימות הטכנולוגית , שלב ההיתכנות בפועל של הפרויקט Feasibility study , ובבניית אב טיפוס והשלבים שבו משלב הייצור, ועד לצורה שישווק בפועל.
בשלב ההיתכנות הטכנולוגית נתמקד בפתרונות השונים לייצור אב הטיפוס וכמו כן ננתח על פי מודל Delphi   את החלופה הטובה ביותר לביצוע עבור מיזם זה  .
בשלב האב טיפוס, נעסוק במספר צורות אפשרויות לייבוש, דרכים להדבקה הקפה והסוכר, ובדיקת היתכנות מעמיקה.במסגרת בדיקת היתכנות פנינו למס' גופים מקצועיים כשהחברה הגדולה שנעזרנו בה רבות הינה חברת "שטראוס-עלית" ע"מ לבחון היתכנות המוצר, דרכים להבאת הקפה למצב מוקשה מבחינה הנדסית וכימית. ישנם מס' דרכים בשוק להבאת מוצר למצב מוקשה, אך עלינו לבחון את האפשרות הזולה ביותר עם העלויות הפחתות ביותר ומאידך מוצר שישמר לאורך זמן (בעל "חיי מדף" ארוכים).
CTS הינו מוצר חדשני המשלב במוצר אחד קפה/תה ,כפית בחישה והמתקת המשקה שנבחר . המוצר עצמו מתכלה ברובו כיוון שלמעשה הכפית עשויה מחומרי הקפה / תה. גודלו המינמאליסטי של המוצר , ייחודו , עלותו הנמוכה יחסית והחשיבה הידידותית שלו לסביבה מעניקים לו ייחודיות בשוק המשקאות שלא קיימת קיום . יתרונות אלו והעובדה שהצרכן הישראלי הינו צרכן שמרבה לאמץ מוצרים מוקדם יחסית – (נתון חשוב לנו כמשקיעים בשוק מטרה ישראלי ראשוני      ( early adapter  )   ) מהווה יתרון ראשוני גדול בחדירת מוצר זה לשוק, מה גם שהמוצר יכול להשתלב לצד הפתרונות הקיימים ובכך להסיר את ההתנגדות אם וכאשר תהיה למוצר החדש.