סיכום הקורס יהודה ורומא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 21486

תקציר העבודה

בס"ד סיכום של כל חומר הקורס בצורה טובה וממצה. צירפתי את העמוד הראשון של הסיכום. יחידה 1- מבית חשמונאי לבית אנטיפטרוס:
מבוא- המקורות העיקריים שלנו לתקופה זו- הקרע בבית חשמונאי- הורקנוס השני ואריסטובלוס השני- לאחר מות שלומציון המלכה בשנת 67 לפסה"נ, פרץ מאבק על השלטון בין שני בניה- הורקנוס הבכור, שהיה כה"ג, ואריסטובלוס שלא השלים עם מסירת השלטון להורקנוס, גרם למלחמת אחים שבסופה הורקנוס ויתר על השלטון. להורקנוס היה ידיד אדומי ושמו אנטיפטרוס (בקדמוניות כתוב שניקולאוס אמר שמוצאו יהודי בבלי, אבל יב"מ דוחה ואומר שזה נאמר רק כדי לעשות נחת רוח להורדוס, שאנטיפטרוס יוכל להיות מלך היהודים, אבל באמת הוא אדומי), שהסית את הורקנוס להיאבק באחיו ולהחזיר אליו את השלטון. הם חברו אל חרתת מלך הנבטים, ניצחו במלחמה, ואח"כ הם הטילו מצור על ירושלים (הסיפור על החזיר שהעלו בחומה במקום קרבן). אובדן עצמאות יהודה (47-63 לפסה"נ)- כיבוש א"י בידי פומפיוס- בזמן שביהודה ניטשה המערכה בין בניה של שלומציון, הרומאים התקרבו ליהודה. בשנת 64 לפסה"נ הרומאים כבשו את סוריה. סקאורוס, אחד מהקצינים של פומפיוס, יצא מדמשק ליהודה, שם האחים שטחו את טענותיהם על השלטון, ובקשו את תמיכת רומא. סקאורוס הכריע לטובת אריסטובולוס, אולי בגלל שוחד ששלח, וציווה על חרתת הנבטי לסגת מיהודה, ולהסיר את המצור על י-ם. אולם אח"כ בא פומפיוס לאזור א"י, ובאו אליו נציגי של הורקנוס, אריסטובלוס והעם- הורקנוס טען שהשלטון מגיע לו כי הוא הבכור, וכן משום שאריסטובלוס גורם למהומות ומנהל מלחמות עם השכנים, וכן נוטל חלק בשוד הים- שחיסולו הייתה אחת ממטרות מסעו של פומפיוס למזרח. אריסטובלוס טען שהוא לקח את השלטון מהורקנוס משום שהוא חדל-מעשה, ויש חשש שהוא יעביר את השלטון לזרים. העם חלק על שניהם וטען ששני האחים מבקשים להיות מלכים ולשעבד את העם, בשעה שהכה"ג אמור להנהיג את העם. כשפומפיוס בא לא"י, הוא ציווה על אריסטובלוס שחייליו ישמעו רק לרומאים ולא אליו, הוא התעצבן, והלך לי-ם להתכונן למלחמה, ואז פומפיוס כבש חלק מי-ם (בין אנשיו של אריסובלוס הייתה מחלוקת האם להיכנע לרומאים או להילחם), ובהמשך, בעזרת הורקנוס הוא השתלט על כל העיר וביהמ"ק. ואז נתן להורקנוס את הכהונה הגדולה. הסדרי פומפיוס בא"י- יהודה איבדה שטחים רבים וכן את עצמאותה המדינית, והייתה במעמד של עיר החייבת במס. מדוע פומפיוס לא הסתפק בהגבלת חירותה של יהודה, אלא גם קיצץ רבים משטחיה? זה נובע מהיחס בין ינאי לרומא בעבר, ינאי לא חידש את הברית של ראשוני החשמונאים עם רומא. בימי ינאי ואחריו יהודה הייתה במחנה אחד עם המדינות במזרח שחששו מפני כוחה העולה של רומא והתנגדו לחדירתה למזרח (הרומאים חשבו שיחליפו את היוונים, אבל החשמונאים תפסו עצמם כמחליפי היוונים). ולכן פומפיוס צמצם את תחום יהודה רק לגבול התפשטותם האתנית, ולא על האזורים שכבשו רק לפני מעט שנים- עבר הירדן והחוף, ובהם שלט הנציב מסוריה. זה גרם לניתוק יהודה מהים. הגליל נותק מיהודה, ובאמצע היו הכותים. מרידת אלכסנדר בן אריסטובלוס והסדרי גביניוס בא"י- לאחר קביעת ההסדרים ביהודה, פומפיוס חזר לרומא, והשאיר את סקאורוס לשמש כצניב סוריה. הוא לא התעניין ביהודה. בשנת 57 לפסה"נ מונה גביניוס לשמש נציב סוריה. גביניוס החל לשקם את הערים היווניות החרבות שהיו באזורים שפומפיוס נטל מיהודה, ויישב בהם נוכרים.
זה עורר מתח רב ביהודה, כי זה הראה שהרומאים מעדיפים שהנוכרים יהיו בא"י, וכן אלו הערים שהיהודים כבשו וזה מהווה סימן שהרומאים שולטים על היהודים, ולכן אלכסנדר בן אריסטובלוס החל בניסיון מרד ברומאים ושליחיהם- הורקנוס ואנטיפטרוס. הוא גייס צבא של 10,000 רגלים ו1,500 פרשים וניסה לכבוש את ירושלים (היו בה אנשי הורקנוס ואנטיפטרוס וכן רומאים שגרו שם). הוא הובס והוכרח למסור ערים לגביניוס.
גביניוס חילק את הארץ ל5 מחוזות, שמרכזיהן היו- י-ם, יריחו, ציפורי, חמתן בעבר הירדן ואדוריים. מניעיו- שליט- הוא הבין שיהיו עוד מרידות, ולכן רצה לפגוע באחדות העם ע"י חלוקת הארץ.
קנאל- גביניוס התכוון לצאת למלחמה על ממלכת הפרתים, ולכן רצה להבטיח את השקט באזור. הוא לא סמך על הורקנוס שיצליח לקיים את השלטון בארץ בשעת חירום, הוא חילק את השלטון בין המתחרים על הורקנוס, ונתן לכ"א מחוז.