הסיפור העברי בראשית המאה העשרים סמסטר א תשע"ד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3399
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

הסיפור העברי בראשית המאה העשרים – מטלת מנחה מס' 12
   "מריאשקה" ו"בת-הרב"
1 א.
מה הבעיות איתן צריכותנאלצות להתמודד מריאשקה ושרה?
הבעיות איתן צריכה מריאשקה להתמודד יכולת להיחלק לשני מישורים: הגלוי והסמוי שבטקסט.
באופן גלוי, ברור כי מריאשקה היא בת למעמד תרבותי נמוך שניסתה לקחת אחריות על חייה ולשנות את גורלה בכך שבחרה להינתק מבית הוריה ולעבוד כמשרתת בביתו של מרדכי זאק.
1 ב.
נתחו והדגימו כיצד משפיעות האימהות בסיפורים על גורלן של בנותיהן ועל אופן פתרונן של הבעיות  שתוארו בסעיף א'?
הוריה של מאריאשקה פורצים אל העולם הבדיוני של הסיפור רק בפרק ג'. דרך ילדיו של מרדכי זאק, הקורא מסיק כי אין זו הפעם הראשונה בה זוג יהודים אלה מגיע לביתם של בני משפחת זאק ("המגפיים הללו, שהיהודי נועל לרגליו, מגפיו הישנים של אבא הם, שנתנו לו במתנה בחורף שעבר" (מאריאשקה, פרק ג', עמ' סט)).
1 ג.
הסבירו כיצד משפיעות הנורמות החברתיות המשתמעות מהסיפורים על התנהגותן ועמדתן של           האימהות בכל אחד מהסיפורים?
הוריה של מאריאשקה מייצגים פלג מסוים של יהדות הגולה בראשית המאה. אם כי לא נאמר באופן מפורש ניכר מההתנהגות של הזוג ומדבריה של האם בפרק ד' כי הם הגיעו משטעטל (אם הסיפור מתקיים בפולין) כשם קוד לכל עירייה יהודית מבודדת.
1 ד.
נתחו והדגימו כיצד משקפות דמויותיהם של ברל בסיפור "בת הרב" ולווינסון בסיפור "מריאשקה" את התמורות שחלו בחברה היהודית המוצגת בסיפורים?   כבר בתיאור הראשוני של המורה לווינסון בסיפור מאריאשקה  אפשר לזהות את היסודות של התמורות שהתחוללו בחברה היהודית:
2 א.
הסטות: הסטות הם האמצעים השונים בהם נוקט המחבר כדי להימנע מתיאור ישיר או מפורש של רצון, רגש או מצב בו שרויה ברגע נתון אחת מן הדמויות בסיפור והבעתו של אותו רצון, רגש או מצב באופן עקיף או מרומז.
2 ב.
מוטיב מטאפורי:  כאשר מוטיב (פרט מסוים בלשון הסיפור או פרט ממשי אשר טעון במשמעות שהיא מעבר לקיומו כפרט פשוט בסיפור) חוזר על עצמו תכופות, בעיקר בסיטואציות משמעותיות ומצביע עבורנו על תבנית מסוימת בסיפור.
2 ג.
פערים:המושג "פערים" מכוון לאי מסירת מידע, או קטיעה ברצף העלילה ע"י פסיחה המתבצעת באופן מודע  ומכוון ע"י המספר.