הקשר בין איכות הממשל התאגידי של חברות ישראליות לבין ערכן וביצועיהן

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3913
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

                                                                                                                        30.10.2013
סמינר בנושא: הקשר בין איכות הממשל התאגידי של חברות ישראליות לבין ערכן וביצועיהן תוכן עניינים
תקציר                                                                                                      עמ' 3
מבוא                                                                                                       עמ' 3
סקירת ספרות                                                                               עמ' 4
השערות                                                                                                   עמ' 6
שיטה                                                                                                       עמ' 6
תוצאות                                                                                                    עמ' 8
דיון והצעות למחקר עתידי                                                                            עמ' 9
רשימת מקורות                                                                                          עמ' 10
1 .       תקציר בעבודה זו אנו בוחנים את הקשר בין איכות הממשל התאגידי בחברות לבין ערכן וביצועיהן. למדידת איכות הממשל התאגידי אנו משתמשים במדד שפותח ע"י חברתGSE  (גיזה זינגר אבן בע"מ) וע"י פרופ' בני לאוטרבך.
הממצאים הם אלה: (1) קיים קשר חיובי מובהק בין איכות הממשל התאגידי של חברה לבין ביצועיה; (2) אין קשר מובהק בין איכות הממשל התאגידי של חברה לבין ערכה.
2 .       מבוא

2 .1.             ממשל תאגידי מהו ממשל תאגידי הוא כינוי למכלול התהליכים, המנהגים, המדיניות, החוקים, המוסדות ומנגנוני הבקרה לפיהם מתנהלת ומבוקרת חברה. תכליתם של עקרונות ממשל תאגידי הינה להגביר את השקיפות וההוגנות ולחזק את מנגנוני הבקרה והפיקוח על חברות ציבוריות, על הנהלותיהן ועל בעלי השליטה בהן. לפיכך, מתרכזים עקרונות אלה למספר נושאים מרכזיים ביניהם, מבנה הדירקטוריון, מבנה הבעלות, פיצוי מנהלים, אחריות מנהלים ודירקטורים ומידת ההגנה על זכויות בעלי המניות, הן על פי חוקי המדינה והן על פי תקנון החברה.
עקרונות הממשל התאגידי נקבעים חלקם בחקיקה וחלקם בקודים שאימוצם וולונטרי, אשר משלימים את מנגנוני הפיקוח והבקרה הנדרשים עפ"י חוק. אנשי המפתח העיקריים הקשורים לנושא הממשל התאגידי ומושפעים ממנו הינם בעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה וכן יועצים חיצוניים ומבקרים, כדוגמת המבקר הפנימי ורו"ח המבקר של החברה.
הממשל התאגידי בחברה מושפע גם מהסביבה וחיצונים בה, הכוללת בין היתר, את הרגולטור, הסביבה העסקית והקהילה בה היא פועלת.
בשנת
1 999 פרסם הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) עקרונות לממשל תאגידי ראוי, שאומצו ע"י מדינות רבות בעולם, בין בחקיקה ובין בדרך של קודים של ממשל תאגידי. בעקבות שערוריות חשבונאיות וניהוליות שנתגלו בתאגידים ציבוריים עולמיים מובילים כגון Enron            ו- WorldCom, פורסם Sarbanes–Oxley Act בשנת 2002 בארה"ב שכלל אוסף של תקנות לממשל תאגידי, ובבריטניה, רשות ניירות ערך פרסמה את "הקוד המשולב: עקרונות ממשל תאגידי טוב והתנהלות טובה".
(The combined code: principles of good governance and code of best practice) תכליתם של החוקים הללו היא קביעת עקרונות לניהולן התקין של חברות ציבוריות בכדי להגן על המשקיעים ולמזער את האפשרות של המנהלים ובעלי השליטה לנצלם (האוזר, גור גרשגורן וסמדר, 2008).
בארץ פרסמה הרשות לניירות ערך עקרונות לממשל תאגידי שנקבעו על ידי "ועדת גושן" שדנה בנושא, והמלצותיה נכללות בתיקון לחוק החברות שנכנס לתוקף במרץ
2 011 (אתר מעלה).

2 .2.             הקשר בין איכות ממשל תאגידי וביצועי חברות "ממשל תאגידי משפיע באופן ברור על הנכסים הבלתי מוחשיים של הפירמה – אמון הציבור, נאמנות לקוחות ומוניטין. ממשל תאגידי ראוי צפוי למנוע מלכתחילה אירועים שגופים רגולטורים מתקשים לחשוף בדיעבד, ואשר חשיפתם עלולה לגרום נזק רב לבעלי המניות ולפירמה". (אתר מעלה).
מוסכם, אם כן, שממשל תאגידי תקין מונע פגיעה בבעלי המניות. אך נשאלת השאלה האם איכות הממשל התאגידי משפיעה על ביצועי החברה? ואם כן, כיצד?
טענה נפוצה היא שממשל תאגידי תקין מעלה את ערך השוק של החברה. הרציונל בבסיס הטענה הוא שהמשקיעים משקללים את איכות הממשל התאגידי בבואם לרכוש מניה ומוכנים לשלם מחיר גבוה יותר על מניות של חברות עם איכות גבוהה יותר של ממשל תאגידי וזאת משתי סיבות. האחת היא שחברות עם איכות גבוהה של ממשל תאגידי מחלקות חלק גדול יותר מהרווחים למשקיעים (La Porta et al. 2002). הסיבה השנייה היא שבחברות בעלות איכות גבוהה של ממשל תאגידי עלויות הפיקוח נמוכות והמשקיעים חשים מוגנים ובטוחים יותר שיקבלו את חלקם בעוגה ((La Porta et al. 1997. טענה נוספת היא שממשל תאגידי תקין משפר את ביצועיה הפיננסיים של החברה. טענה זו – מקורה בתיאוריית הסוכן. עפ"י תיאוריה זו ההפרדה בין בעלי המניות ובין הנהלת החברה יוצרת ניגודי עניינים. למנהלי החברה יש גישה טובה יותר למידע פנים והמשקיעים מן הציבור נמצאים בעמדת נחיתות מולם. לכן יש בסיס להניח שבהעדר פיקוח המנהלים יפעלו לטובתם האישית על חשבון בעלי המניות (המשקיעים) (Lama
2 012). מנגנוני הממשל התאגידי נועדו למעשה כדי להתמודד עם בעיה זו. מנגנונים אלו אמורים לספק הגנה למשקיעים ולהבטיח שמנהלי לחברה יפעלו באופן שישרת את בעלי מניותיה. מכאן, שממשל התאגידי משובח של החברה של חברה מעיד למעשה על מחויבותם של מנהלי לשרת את בעלי המניות ולהשיג ביצועים טובים יותר.   …