סטייה חברתית- סיכום למבחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע , ,
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7347
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

5 הגדרות פשטניות/מטעות של סטייה:
ההגדרה האבסולוטויסטית: סטייה היא משהו שהרוע והשליליות שוכנים בה באופן יסודי, זה משהו שהוא חלק מהמאפיינים של התופעה והיא זו שהופכת אותה לסטייה.
השליליות והרוע הם חלק בלתי נפרד מהתופעה, ע"פ ההגדרה סטייה היא משהו מתון זה לא משהו שהשיפוט האנושי יצר, ההגדרה הזו קודמת להכרה האנושית. מה שקובע סטייה הוא איזשהו כוח עליון אלוהי שהוא זה שמכריע בשאלה של מה זה סטייה ולא בני באדם, לכן הסטייה היא משהו אבסולוטיסטי במובן שישאר כזה לתמיד וגם אם לא יגדירו אותו ככזה, מה שהופך את הסטייה זה לא ההגדרה החברתית אלא הדבר עצמו , המאפיינים הרעים והשליליים שטמונים בתופעה או במעשה הסוטה.
חסרונות: ההגדרה היא אוניברסלית ולא לוקחת בחשבון שיש הרבה תופעות , בעצם היא אומרת שאין שום לחשיבות השיפוט האנושי , היא לוקחת בחשבון רק קומץ קטן של תופעות שהיינו רוצים לדבר עליהם בתחום הסטייה, חלק ניכר מהתופעות לא נקבעו בידי כוח עליון אלא ע"י בני האדם: השמנת יתר, פירסינג, נכות אלה לא תופעות שהאל קבע והם סוטות, ע"פ ההגדרה הזו לא יכללו ע"פ הסטייה משום שהם לא נקבעו ע"י האל אלא ע"י שיפוט אנושי וכי אין בהם שליליות ורוע מן היסוד.ההגדרה הזו צרה מדי , היא אומרת שסטייה היא משהו שכזה לתמיד, היא לא לוקחת בחשבון שבכל זאת יש יחסיות מאוד גדולה בתחום הסטייה, ההגדרה לא מראה את המציאות היא פשטנית ומטעה ולא לוקחת בחשבון את כל מה שראוי לדבר עליו בתחום הסטייה ואת היחסיות לגבי מה שיחשב כסטייה ומה לא.
ההגדרה הסטטיסטית: סטייה היא כל דבר סטטיסטי וכל מה ששכיח סטטיסטית שקורה בתדירות גבוהה הוא בעצם הנורמה. גם ההגדרה הזו לא עומדת במבחן המציאות , כי יש הרבה תופעות שהם נדירות סטטיסטית ולא ניתן לדבר עליהם בתחום הסטייה.
חסרונות: היא לא מספיק חדה ולא עושה אבחנה לבין מה שראוי לכלול בתחום הסטייה, היא מטעה במובן שהיא אומרת שרק מה שנדיר הוא סטייה, אבל ישנם תופעות בחברות מסוימות שהם נדירות ובחברות אחרות שהם לא. מבחינת ההגדרה כל מה שנדיר סוטה ובאופן כללי שכיח לא אומר תמיד שהוא בהכרח הנורמלי.
שתי פרספטיבות: פוזיטיבזם וקונסטרוקציוניזם: פוזיטיבזם: כשחברה מגדירה תופעות סוטות היא מגדירה אותן כי הם באמת כאלה, יש להם מאפיינים ברורים, אובייקטיבים והם אלה שגורמים לחברה להגדיר אותם כסטייה, היא מערערת את הסדר החברתי. הסטייה – בעלת מהות אובייקטיבית ואוניברסאלית סוטה- הפוזטיבסטים חוקרים את הסטייה ברגע שהחברה הגדריה אותה ככזאת, בתפיסתם הם סומכים על הקביעה החברתית הם יודעים שהתופעות פוגעות ומזיקות , החברה רוצה הרמוניה , את הקונפורמיות ולכן כל סטייה שהוגדרה היא הוגדרה כדי להגן על עצמה מבלי שתהיה בה נזק. הטעון הסבר- גוד רוצה לדעת …