עבודת סמינריון בנושא השפעת ההוצאות החינוך הפרטיות על יצירת פערים בתחום החינוך

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בנושא:
השפעת ההוצאות החינוך הפרטיות  על יצירת פערים בתחום החינוך מוגש ל: שם הקורס:
מס' הקורס:
תאריך עברי                                               תאריך לועזי תוכן עניינים
תקציר
1 פרק 1 – סקירת ספרות
2
1 .1 פערים חברתיים וכלכליים בישראל
2
1 .2
מבנה מערכת החינוך בישראל
3      1.2.1 מבנה מערכת החינוך הישראלית
3      1.2.2
מגזרים במערכת החינוך 5
1 .3
1 .3 הקשר בין מימון מערכת החינוך ליצירת פערים ואי שוויון
6            1.3.1 פערים ואי שוויון במערכת החינוך בישראל
6           1.3.2 תרומת המימון ליצירת פערים במערכת החינוך 9
פרק 2 –  תרומת המימון הפרטי על יצירת פערים בחינוך
1 3
2 .1   השפעת המימון הפרטי על קידום החינוך
1 3
2 .2   רפורמה בשיטת התקצוב בחינוך לפי דוח שושני
1 6
פרק 3 – דיון ומסקנות
1 9
סיכום
2 1
מקורות
2 2
תקציר לאור המצוקות החברתיות בישראל, אשר באות לידי ביטוי בעלייה באי שוויון, בהחמרה במצב הביטחוני, בהאטה בצמיחה הכלכלית וקשיים בפתירת המשבר, יש ליישם מדיניות, אשר מטרתה לחלץ את המשק ממצבו ולהביאו לצמיחה המבוססת על הון אנושי. עם זאת, אי השוויון מבוסס על חתכים חברתיים, כאשר האוכלוסייה הענייה מתקשה להעניק לילדיה חינוך באיכות גבוהה. בישראל, קיים קשר חזק בין תופעת העוני בעיקר עם בני המגזר הערבי, מובטלים מזרחיים בעלי השכלה נמוכה, מובטלים מהגרים, משפחות חד הוריות וחרדים. במלים אחרות, אי השוויון הכלכלי הנה סוגיה של פערים חברתיים. לכן, בכדי לשמור על רמת חיים מינימלית ולאפשר שוויון הזדמנויות בנגישות למשאבים של חינוך, תחום החינוך הנו שרות מהותי אותו מספקת המדינה לכלל אזרחיה. האחריות להקמת שרותי חינוך, מימונם ואספקתם מוטלים על החברה והשלטון. התפלגות הכנסתם של מגזרי האוכלוסייה השונים במדינת ישראל מאופיינת באי שוויון כלכלי. מאחר ובא לידי ביטוי קשר בין מגזרים חברתיים מסוימים באוכלוסיה לתופעת העוני, אי השוויון הכלכלי הנו, למעשה, ביטוי של פערים חברתיים. החינוך והתעסוקה הנם גורמים המשפיעים באופן ישיר על אי השוויון, מאחר ובמקרים בהם שיעורי האבטלה גבוהים יותר, מתבטאת רמת השכלה נמוכה יותר ולמעשה, באים לידי ביטוי שיעורי אבטלה גבוהים בקרב ישראלים שאינם משכילים. יתרה מכך, לאור תרומת ההשכלה למשק, פיתוח שרותי החינוך מסייע לצמיחה הכלכלית ולהתרחבות התעסוקה. לכן, ההשקעה בהון אנושי איכותי הנה כדאית.  מטרת עבודה זו הנה לבחון את השפעת ההוצאות של הסקטור הפרטי בישראל המוקדשות לחינוך על יצירת פערים ואי שוויוניות בתחום החינוך. בחינה זו נערכת בניסיון להסביר את תרומת המימון הפרטי של מערכת חינוך על יצירת פערים ואי שוויון בקרב האוכלוסייה.
מאחר והוצאותיו של הסקטור הפרטי על החינוך, בשילוב הוצאותיו של הסקטור הציבורי, מרכיבים את מדד ההוצאות הלאומיות לחינוך לפיו נבדקת מידת השוויון בהקצאת משאבים בחינוך. לפיכך, נשאלת השאלה כיצד הוצאות החינוך מושפעות ממשתנים כלכליים של קבוצות אוכלוסיה שונות? במסגרת זו, ניתן לשער כי קיים קשר בין השונות בצריכה הפרטית של שירותי החינוך לרמת ההכנסה. בנוסף, ניתן לשער כי קיימים הבדלים במידת נגישותן של קבוצות אוכלוסיה שונות בישראל לשרותי החינוך בהתאם למצבן הסוציודמוגרפי.
בהמשך, אנסה לבחון את מידת השוויוניות בהקצאת משאבי חינוך ובצריכתם באמצעות סקירת הספרות המחקרית הקיימת בתחום.