עבודה סמנריונית בניתוח דוחות כספיים חברת חילן טק בהשוואה לחברת טלדור

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 17583
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

 קורס: ניתוח דו"חות פיננסיים עבודת גמר – ניתוח פיננסי והערכת שווי חברת חילן בע"מ (שם קודם:חילן טק) תוכן העניינים
מבוא. 3
סקירת הענף, סקירת החברה וניתוח הסביבה הכלכלית. 4
ניתוח S.W.O.T( חוזקות,חולשות,הזדמנויות ואיומים) 12
סקירה תמציתית של החברה המתחרה –טלדור מערכות מחשבים (1986) בע"מ. מנהל עסקים ניתוח המאזן והאיתנות הפיננסית. 18
ניתוח דוחות רווח והפסד רבעוניים 2012. 22
ניתוח דו"ח תזרים מזומנים.. 30 ניתוח יחסים פיננסיים.. 34
סיכום הניתוח הפיננסי והשוואה לחברת טלדור מערכות מחשבים(1986) בע"מ 40  הערכת שווי של החברה. 42
סיכום ומסקנות. 49
ביבליאוגרפיה. 50 נספחים.. 51
מבוא:
סקירת העבודה – עבודה זו מנתחת את חברת "חילן טק בע"מ"(להלן: "חילן טק"),ניתוח החברה יתבסס על חישובים וניתוחים שעשיתי,וגם על מצב החברה בשוק שירותי מחשב לניהול משאבי אנוש ושכר,ושיווק והטמעת מוצרי טכנולוגיית המידע,והסיכונים הכרוכים בתחום פעילות זאת,לצורך ניתוח נכון השוואתי את החברה למתחרים באותו תחום,לצורך כך נעזרתי בחברת " טלדור מערכות מחשבים (1986) בע"מ (להלן: " טלדור") שזו אחת החברות המתחרות בענף של חילן טק,על מנת לקבל מסקנות לחברת חילן טק ועל המצב שבו היא נמצאת ביחס למתחרים בשוק ולבדוק מצבה לעומק.
ניתוח העבודה בוצע על ידי שימוש בכלים חשבונאים הנלמדים במסגרת הקורס ניתוח דוחות פיננסיים ,כגון יחסים פיננסיים , ניתוח דוחות מאזן, רווח והפסד ודוחות תזרימי המזומנים, וגם נעשתה השוואה לחברת "טלדור ".
בעזרת ניתוחים אלו הערכתי את מצבה העסקי והפיננסי של החברה ועשיתי הערכת שווי.
התוצאות מבוססות בעיקר על דוחות החברה השנתיים עד לשנת 2011 עם התייחסות לדוחות התקופתיים של שלושת הרבעונים הראשונים של  2012.
ראשית סקרתי את הענף אליו משתייכת החברה ואת החברה עצמה:
תחומי פעילות, לקוחות ספקים ונתונים אחרים החשובים להבנת החברה, ניהולה ומדיניותה. לאחר שסקרתי את החברה עליה עשיתי את העבודה סקרתי גם את  החברה המתחרה טלדור על מנת לראות היכן השוני העיקרי בין 2 החברות.
ביצעתי ניתוח SWOT, אשר התבסס בעיקרו על דוח שנתי לשנת 2011 ועל כתבות  מאתרי אינטרנט.
ניתחתי את הדוחות הכספיים של החברה והחברה המתחרה בין השנים
2 009 – 2011 ובין הדוחות לתשעה חודשים ספטמבר 2011 -2012. כמו כן, ניתחתי את היחסים הפיננסיים של החברות.
ממצאים עיקריים – בפרספקטיבה של חמש שנים ניתן לראות עלייה מגמתית ברווחי החברה. העלייה נובעת בעיקר בשל שימור מעמדה של החברה כמובילה בתחום מתן שירותי השכר, נוכחות ומשאבי אנוש. מטרתה העיקרית של החברה היא בעיקר לשמר ולהגדיל את פעילותה בתחום, וזאת על ידי הגדלת בסיס לקוחותיה, פיתוח טכנולוגיית המידע ושיפור רמת השירות. החברה עוסקת בשני תחומי פעילות עיקריים מתן שירותי שכר, נוכחות ומשאבי אנוש וטכנולוגיות מידע (IT) כאשר התחום השני מהווה כ-55% מהכנסות החברה.הסיכון בפעילות החברה הוא סיכונים המאיימים על כל חברה שעוסקת בתחום המחשוב וטכנולוגיית מידע, כגון תחרותיות ושחיקת מחירים, טעויות במערכות מחשב הסיכונים הנ"ל עלולים לפגוע ברווחי החברה ולהשפיע על תוצאותיה העסקיות. וגם מושפעת משיפורים טכנולוגיים אשר צריך תמיד לעקוב אחריהן ולהשקיע במחקר ופיתוח על מנת לעמוד בשוק. החברה הינה חברה רווחית אשר מפיקה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בשנים 2009-2011 וכן ברבעון הראשון של שנת 2012
החברה צפויה להמשיך במגמה חיובית זו בעתיד.בהשוואת החברה לחברה המתחרה טלדור ,עלו מספר רב של פרמטרים בהם חילן טק עלה על טלדור. המניה מהווה כיום הזדמנות עבור המשקיע משום שהחברה נוהגת לחלק דיבידנד נדיב ונסחרת כיום במכפיל יחסית נמוך ליכולות החברה ולמכפיל ההיסטורי שלה.  סיכום הערכת שווי – בשיטה זו יישמתי את מתודולוגיית ה-DCF  על מנת להעריך את שוויה של חילן טק. בשיטה זו ערכתי תחזית תוצאות עסקיות ל 5- השנים הקרובות ואליה הוספנו את תזרים השנה השישית מהוון לאינסוף. את התוצאה המתקבלת היוונו בשיעור היוון של  10.64%.
התוצאות שהתקבלו הן כדלקמן:
הערכת שווי בגישת ה-DCF לתאריך 31.12.11 היא בין  573,4משפטים אלפי ש"ח ל- 717,828 אלפי ש"ח . פער של מנהל עסקים4,413 אלפי ₪ בשל שינוי בשיעור ההיוון(WACC) ובשיעור הצמיחה .(g) על פי אתר מאיה: שווי שוק של חברת וואלה ביום –  29. 12.11 409,496 אלפי ₪.
סקירת הענף, סקירת החברה וניתוח הסביבה הכלכלית      סקירת הענף-ניתוח שוק :
חילן עוסקת במתן שירותי מחשב לניהול משאבי אנוש ושכר,ושיווק והטמעת מוצרי טכנולוגיית המידע.
(לשעבר "חילן טק").באיגוד לשכות המסחר פועלות לא פחות מ-120 חטיבות של ענפי משק שונים כגון:מסחר סיטונאי/קמעונאי,יצוא/יבוא, שוק ההון,שירותים פיננסיים ,מזון,רכב,תיירות ,רפואה פרטית וכו'.
הקבוצה עוסקת בשני תחומי פעילות כדלקמן: מתן שירותי שכר, נוכחות ומשאבי אנוש – תחום פעילות זה מהווה כ 45%- מהכנסות החברה במאוחד בשנת .2011 בתחום פעילות זה, מעניקה הקבוצה, הן כלשכת שירות מקצועית במתכונת  (Application Service Provider)  ASP)והן באמצעות תוכנות מקומיות המותקנות במשרדי הלקוח והמותאמות לצרכיו הייחודיים, שירותי ניהול שכר, נוכחות וניהול משאבי אנוש. החל משנת 2009 , החלה החברה להעמיד ללקוחותיה שירותי תפעול בקרה פנסיונית על כספי עובדים המופקדים בקופות גמל וקרנות פנסיה.
     טכנולוגיות מידע  – (IT)תחום פעילות זה מהווה כ- 55% מהכנסות החברה במאוחד בשנת 2011 .
     בתחום פעילות זה עוסקת החברה, באמצעות חברות בשליטתה We!), אנקור ו- (SP ,במכירת פרויקטי ושירותי תשתיות מחשוב, אספקת פתרונות אבטחת מידע מתקדמים ובהפצת מוצר בינה עסקית והטמעתן .(Business Inteligence)      בנוסף לשני תחומי הפעילות המפורטים לעיל, עד ליום
2 9.3.2011 עסקה הקבוצה, באמצעות חברה בשליטה משותפת, חשבים  , HPSגם במתן שירותי מידע עסקי, תחום אשר היווה כ- 4% מהכנסות החברה במאוחד בשנת.  2010 ביום 29.3.2011 מכרה הקבוצה את החזקותיה בחשביםHPS  באופן שלמועד דוח 2011  הקבוצה אינה עוסקת בתחום פעילות זה      בנוסף,השפעות המיתון הכלכלי בישראל ניכרו בתוצאות היקף פעילות מגזר השירותים בשנת 2010. הפדיון במגזר הסתכם בכ- 423.4
מיליארדי שקלים, עלייה ניכרת של כ- 10% ביחס לשנה קודמת ,בה הסתכם הפדיון ב-383.7
מיליארדי שקלים.
העלייה בפדיון משקפת את השיפור במצב הכלכלי בישראל,כאשר בכל ענפי השירותים נרשמה עלייה בפדיון.
להלן גרפים המציגים את הפדיון מגזר השירותים לפי ענפים ובהשוואה לשנים קודמות:
סיכום ומסקנות לאחר כל העבודה בביצוע הערכת שווי לחברת חילן טק בע"מ הגעתי למסקנה שהחברה שווה ל-637,381 אלפי ₪ , ניתן לראות שהערכתי את החברה  הרבה יותר גבוה משוויה בשוק  בבורסה ליום- 29/12/11. השווה ל-409,496 אלפי ₪  את הערכת השווי ביצענו לפי צפי להמשך צמיחה והתרחבות של החברה,  דבר שתואם את מדיניות החברה בפועל. במהלך פעילותה של החברה היא דאגה לשפר את פעילותה כדי להגדיל את היקף לקוחותיה, ולכן במהלך פעילותה היא ביצעה שינויים מהותיים, היא עשתה צירופי עסקים והתקשרויות, חתמה על הסכמים, ובעיקר רכשה חברות נוספות מה שהגדיל את הכנסות החברה. כל אלה ועוד כמה דברים עזרו לחברה לשפר את פעילותה ולהגדיל את לקוחותיה והכנסותיה בהתאם, והחברה גם תמשיך בעתיד להגדיל את הכנסותיה.מפרספקטיבה של 3 שנים שנותחו בעבודה זו, ניתן לראות עלייה מגמתית של ברווחי החברה. העלייה נובעת בעיקר בשל שימור מעמדה של החברה כמובילה בתחום מתן שירותי השכר, נוכחות ומשאבי אנוש. מטרתה העיקרית של החברה היא בעיקר לשמר ולהגדיל את פעילותה בתחום וזאת ע"י הגדלת בסיס לקוחותיה, פיתוח טכנולוגיית המידע ושיפור רמת השירות. העליות ברווחי החברה בשנים האחרונות היו חדות, אך החברה גם יודעת לשמור על יציבות וזאת משום שהחוזים עם הלקוחות נחתמים לאורך שנים ולרוב ממשיכים לשכור את שירותי החברה גם בתום החוזה. למרות זאת, יש לקחת בחשבון את התחרות הקשה ההולכת וגוברת.
כפי שנאמר דלעיל חילן טק בע"מ ממשיכה להשקיעה ברכישת חברות חדשות וע"י כך מרחיבה משמעותית את פעילותה בתחומי פעילותה. כל תחומי פעילותה של החברה רווחיים והיא ממשיכה להתייעל בתחומי פעילויות אלה.
מניתוח החברה עולה כי בהשוואה למתחרה במשק- חברת טלדור, ניתן לראות כי מצבה של חברת חילן טק  בסה"כ טוב יותר,יחסי הנזילות והאיתנות שלה גבוהים יותר מאשר בחברת טלדור.
החברה מתנהלת בצורה נכונה ואפקטיבית ומצליחה לשמור על תשואה נאה למשקיעיה.
כמו כן, ניתן לראות שחברת חילן טק חברה יעילה תפעולית, בעלת איתנות פיננסית, רווחית ונזילה יותר מהחברה המתחרה שבחרנו להשוואה – טלדור מערכות.
לאור האמור לעיל, לפי דעתי הערכה גבוה של החברה הינה מוצדקת.
ביבליוגרפיה:
1.    דוחות כספיים של חברת חילן טק בע"מ (שנת 2009, שנת 2010, שנת 2011, ליום 30/9/2012)(מצ"ב בנספח א')
2 .     דוחות כספים של חברת טלדור מערכות מחשבים (1986) בע"מ (שנת 2009, שנת 2010, שנת 2011, ליום
3 0/9/2012( (מצ"ב בנספח א') שימוש באתרי אינטרנט שונים כגון:
3.     אתר ביזפורטל   www.bizportal.co.il
4 .     אתר בנק ישראל   www.boi.org.il 5.     אתר בנק לאומי   www.leumi.co.il
6 .     אתר דה-מרקר  www.themarker.com 7.     אתר הבורסה לניירות ערך   www.tase.co.il
8 .     אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה www.cbs.gov.il 9.    אתר כלכליסט  www.calcalist.co.il
1 0. אתר מאיה – מערכת אינטרנט להודעות  maya.tase.co.il
1 1. אתר מגנא    www.magna.isa.gov.il
1 2. אתר פרידקטה www.praedicta.com
1 3. אתר OS-CAPITAL   www.oscapital.co.il כתבות רלוונטיות: (מצ"ב בנספח ב')  http://www.pc.co.il/?p=83037
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000741285