עבודת סמינר ייצוג מחאות הרשת בתקשורת הוותיקה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 9850
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא

עמ' 1
סקירת ספרות -..
עמ' 2
   ראש פרק 1: ז'אנרים של עיתונות -..
עמ' 2
   תת פרק א': עיתונות פוליטית- אז ועתה –…
עמ' 2-3
   תת פרק ב': עיתונות איכותית מול עיתונות פופולארית -…
עמ' 3-4
   ראש פרק 2: מוחים ומחאה בתקשורת .
עמ' 4-8
   ראש פרק 3: הרשת והתקשורת –..
עמ' 8-9
מתודולוגיה –..
עמ' 10 ניתוח והצגת ממצאים עמ'
1 1
  חלק א'- מסגור: ידיעות אחרונות  —
עמ' 11-18
   חלק א'- מסגור: הארץ —
עמ' 18-26
   חלק ב'- בולטות: -עמ'
2 6
סיכום ודיון –..
עמ' 27-29
רשימה ביבליוגראפית –…
עמ' 30-32
מבוא
שאלת המחקר הינה מה ההבדל בסיקור מחאת הדיור בשבועיים הראשונים בין עיתון פופולארי לעיתון איכותי? בעבודה זו אבחן את אופן הסיקור של מחאת הדיור בשבועיים הראשונים בעיתון הפופולארי- Ynet"" (ידיעות אחרונות) לעומת העיתון האיכותי- "הארץ". סקירת הספרות תכלול שלושה ראשי פרקים: ראש הפרק הראשון יעסוק ב"ז'אנרים של עיתונות" ויחולק לשניים: "עיתונות פוליטית אז ועתה", ו"עיתונות איכותית מול עיתונות פופולארית". ראש הפרק השני יעסוק ב"מוחים ומחאה בתקשורת", וראש הפרק השלישי יעסוק ב"רשת והתקשורת".
בעבודה זו אני יוצאת מנקודת המוצא של אסכולת פרנקפורט (Marcuse,
1 964) כאשר אטען כי ישנו מצב של תודעה כוזבת (Cloward, 2012). תודעה כוזבת היא מצב בו אני מרגישים שאנו מצליחים לשנות את המציאות החברתית אבל אנו לא באמת משנים אותה. כך למשל אנחנו עשויים להשתכנע מהסיקורים בעיתונות כי אנו יכולים "לנצח במחאה" דרך רשת הפייסבוק. תודעה כוזבת זו היא חלק מהמסגרת הדיסטופית עליה ארחיב בסקירת הספרות בהמשך. מחקר זה יבדוק את ההבדל בין סיקור המחאה שנעשה על ידי עיתון ידיעות אחרונות לבין זה שנעשה על ידי עיתון הארץ. במחקר זה יבדקו 16 כתבות בסך הכל כאשר חצי מהן מן העיתון האחד, וחצי מהעיתון השני, החל מתחילת המחאה ועד שבועיים אחריה.
על מנת לבחון את ההבדל אשתמש בניתוח כמותי (בולטות- priming) ואיכותני (מסגור- framing) של הכתבות על מנת לעמוד על ההבדל בסיקור מחאת הדיור בשבועיים הראשונים בין שני העיתונים (האיכותי לעומת הפופולארי).
תוצאות המחקר מראות, כי על אף הסיקור הדומה של המחאה והמוחים ואף היחס לרשת,  ישנם הבדלים מעטים בסיקור, כמו למשל מסגור המוחים כתרבותיים או כעמך ישראל, השתקפות צביונו הפוליטי של העיתון בסיקור וכדומה. סקירת הספרות תציג את המידע הקיים בנושא ותשתקף גם בתוצאות המחקר בהמשך.