שימושן של חברות בשיקול דעת חשבונאי על מנת להשפיע על דירוג האשראי

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תמצית מנהלים                                                                                                                                          3   מבוא                                                                                                                                                        4 
1 . רקע תיאורטי וסקירת ספרות                                                                                                      6                                              
1 .1. רקע תיאורטי בנושא ניהול רווחים   –..6
1 .2. רקע תיאורטי בנושא דירוג אשראי   –..9
1 .3. סקירת ספרות   –מנהל עסקים
2 . השערת המחקר                                                                                                                        17              
3 . מתודולוגיה                                                                                                                              19             
3 .1. בחירת המדגם ותיאור המשתנים   –…19
3 .2. מודל הרגרסיה   -…24
4 . ממצאים ודיון בתוצאות                                                                                                            27                                       
4 .1. הקשר בין ניהול רווחים לדירוג האשראי   ..27
4 .2. דירוג אשראי והתכנסות לממוצע   –…28
4 .3. הסטייה מדירוג האשראי הצפוי כתמריץ לניהול רווחים   –.28
4 .4. דירוג אשראי והתכנסות לממוצע- התאמת הרגרסיה   29
4 .5. ניהול רווחים ושינויים עתידיים בדירוג האשראי   -.30
4 .6. רגולציה בישראל   -31
4 .6.1. החוק להסדרת פעילות חברות דירוג האשראי, התשע"ג   -32
4 .6.2. תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים) (תיקון), התשס"ט- 2009   –.34
5. סיכום ומסקנות                                                                                                                                      36
בבליוגרפיה                                                                                                                                    38
נספחים                                                                                                                                         40 תמצית מנהלים עבודה זו בוחנת את הקשר בין שימושן של חברות בשיקול דעת חשבונאי (ניהול רווחים) לבין דירוגי האשראי שניתנים לאותן חברות. המחקר מתבסס על מאמרם של 2013) Alissa, Bonsall et al), אשר מתייחס לדירוג האשראי כתמריץ לניהול רווחים, בנוסף לתמריצים נוספים הידועים בספרות.
השערתינו היא שחברות אשר סוטות מדירוג האשראי הצפוי שלהן על פי המודל האמפירי מעורבות בניהול רווחיהן. השערה זו מבוססת על העובדה כי חברות שואפות לא לעורר אמות מידה המבוססות על דירוג או להשתמש בדירוג האשראי שלהן כאיתות על מידע פרטי ועל טיב איכות החוב. עם זאת, ברצונן לשמר יחסים עם צדדים שלישיים כגון ספקים ולקוחות וזאת בדרך של עמידה בדירוג האשראי הצפוי.
בכדי לבחון את ההשערה דגמנו נתוני דירוגי אשראי של 76 חברות בשוק ההון הישראלי במשך השנים 2009-2011. אמדנו את הקשר באמצעות רגרסיות בשיטת OLS. תוצאות מחקרינו אינן מאששות את השערת המחקר, וכן מרבית הקשרים שנמצאו לא היו מובהקים. העלנו מספר השערות לגבי הסיבות בגינן לא נמצא קשר מובהק בין המשתנים, אשר רובן ככולן קשורות לרגולציה בתחום דירוגי אשראי בפרט וכתיבת הדוחות הכספיים בכלל.