המוטיב הדתי והלאומי בפעולת טרור של החמאס

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 13741
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

תוכן עניינים
         תוכן עניינים                                                                                      עמ'
1 -2
            1. מבוא                                                                                               עמ' 3-4
            2. טרור                                                                                               עמ' 5-7
               
2 .1 – שורשיו של הטרור                                                               עמ' 5
                    2.1.1– דיכוי                                                                              עמ' 5
                    2.1.2 – עוני ונחשלות                                                                 עמ'
6                     2.1.3 – ייאוש והעדר תקווה לחיים                                         עמ' 6
                    2.1.4 – חזון ואמונה קיצונית                                                   עמ'
6                
2 .2– מניעים להפעלת טרור                                                           עמ' 6-7
            3. בין טרור עולמי לטרור פלסטיני בארץ ישראל                             עמ' 8-מנהל עסקים             3.1 – רקע                                                                                        עמ'
8 -9
              
3 .2 – טרור בארץ ישראל                                                                עמ' 9-10                     3.2.1 – שנות החמישים-הפדאיון                                            עמ'
1 0                     3.2.2 – שנות השישים- הארגון לשחרור פלסטין                    עמ' 10-11
                    3.2.3 –  שנות השבעים – הטרור הבינ"ל ו"הפתחלנד"                       עמ'
1 1
                    3.2.4 – שנות השמונים – מלחמת לבנון והאינת' הראשונה  עמ' 12
                    3.2.5 – שנות התשעים – הסכמי אוסלו ופגועי התאבדות     עמ' 12-13               
3 .2.6 – שנות האלפיים – האינת'  השנייה ועליית החמאס          עמ' 13-מנהל עסקים             4.  התפתחות תנועת החמאס                                                                       עמ' משפטים-20           4.1 – שורשי הפונדמנטליזם האסלאמי כרקע לעליית החמאס   עמ' משפטים-17           4.2 – עלייתה של התנועה האסלאמית בפלסטין                                 עמ'
1 7-19           4.3– בין אחים מוסלמים לחמאס                                                             עמ' 19-20        5. תנועת החמאס                                                                               עמ'
2 1-26           5.1 – מבנה התנועה                                                                         עמ'
2 1
                   5.1.1– היררכיה                                                                           עמ' 21-22              5.1.2 – הזרוע הצבאית                                                                      עמ'
2 2
                   5.1.3 – המנגנון האחראי לפעולות                                             עמ' 22
                   5.1.4 –  הזרוע המדינית                                                              עמ'
2 3
                   5.1.5 – התשתית האזרחית                                                       עמ' 23-24
               5.2 – אידיאולוגיית החמאס                                                          עמ'
2 4-
5                5.3 – מדיניות החמאס                                                                   עמ'
5 -26
          6. החמאס- בין דת ללאומיות                                                             עמ'
2 7-28
          7. אסלאם חמאס וטרור                                                                      עמ'
2 9-37

1 . מבוא
הטרור בשנים האחרונות מטביע חותמו בכל רחבי העולם. מדי יום אנו שומעים על פיגועים,חטיפות,ירי או התנקשויות המבוצעים על ידי ארגונים שונים בעיקר אסלאמיים שחלקם אף נתמכים על ידי מדינות תומכות טרור.
הטרור מלווה את מדינת ישראל מראשית ימיה.  החל מראשית האינתיפאדה בסוף שנות ה-80 זמן שבו התגברו דפוסי הפעילות של ארגוני הטרור והפכו אלימים ותכופים יותר דרך ראשית אירועי אינתיפאדת אל אקצה בספטמבר 2000 ועד היום פועלים הפלסטינים במתקפה אלימה כנגד מדינת ישראל על מנת להשיג הישגים שלא הצליחו להגיע אליהם במסגרת משא ומתן עם ישראל. המתקפה הפלסטינית משלבת פעילות טרור אל ארגונים שונים כגון: חמאס,הג'יהאד האסלאמי,פתאח וארגוני טרור נוספים. עם התפתחות האירועים פחתה ההתקוממות העממית, המתאפיינת בהפרות סדר וביידוי אבנים והתגבר העימות המזוין הכולל פעילות טרור בהיקף נרחב.
אחת התופעות המרכזיות המאפיינות את המערכת הבינלאומית בכלל והמזרח התיכון בפרט היא הפיכתו של האסלאם הרדיקלי לגורם דומיננטי בעל השפעה על תהליכים פוליטיים,כלכליים וחברתיים. מבין התנועות האסלאמיות בולטת תנועת החמאס שהפכה תוך משפטים שנים לגורם מרכזי בהשפעתו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הופעתן של תנועות וארגונים אסלאמיים בזירה הפנים פלסטינית היא חלק מתופעה רחבה של חזרה לשורשי הדת ושימוש מניפולטיבי בה לצרכים פוליטיים. הדומיננטיות של החמאס באה לידי ביטוי בעצם יכולתה להשפיע על תהליכי קבלת החלטות אצל שני מרכיבי המשוואה המרכזיים בסכסוך הישראלי והפלסטיני (ואולי אף אצל זה האמריקאי). החמאס הצליחה להפוך את הטרור כאיום בעל משמעות אסטרטגית שכן בכוחו להשפיע באופן מהותי על התהליך המדיני ועל מערכת היחסים בין מדינת ישראל לישות הפלסטינית.
שני מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות בקשו להתמודד עם הדילמה העומדת בפני הנהגת החמאס בקונפליקט התמידי שבין אידיאולוגיה למציאות. הראשון, מחקרו של מאיר ליטבק (מ.
ליטבק 1996), העוסק בעיקר בדילמה הפנימית בחמאס הנובעת מהיותה מחד גיסא, תנועה פלסטינית ומאידך גיסא תנועה דתית אסלאמית. המחקר השני (ש. משעל,א.סלע,1999), שהתפרסם ימים ספורים לפני פרסומו של מחקר זה מחזק את הטענה כי חמאס הינו ארגון פרגמאטי המסוגל להתאים עצמו לצרכי השעה וזאת באמצעות מדיניות אותה מגדירים הכותבים "כאי קבלה מלאה אי דחייה מלאה".
עוד לפני תחילת העבודה נוכחתי לדעת כי תנועת החמאס רוויה חוכמה והקרבה מצד פעיליה והם שמביאים את מאמיניה לפעולות טרור ורצח בקרב ישראל. ברצוני לבחון בעבודה זו מהי תנועת החמאס, הרקע
להקמתה, המבנה הייחודי לתנועה,אמצעי המאבק ומדיניותה. לאחר שאבחן את הפרמטרים הנ"ל ארצה להגיע לשורש העבודה ולה שני היבטים:
ההיבט הראשון הוא ההיבט האידיאולוגי של התנועה אשר הביא לגל פעילים נרחב כל כך ללכת שבי אחריה ולפעול למימוש מטרותיה בכל דרך ובכל מחיר.
ההיבט השני הוא ההיבט הדתי של התנועה אשר מאפשר להם להתבטא כארגון טרור רצחני ולא הומאני.
בין שני ההיבטים הללו, ארצה להבין האם המאבק אשר מבצע החמאס מגיע מהשורש האידיאולוגי לאומי או מהפן הדתי או שמא ארגון זה מצליח לשלב בין שניהם.
עבודה זו תבחן את נושא המוטיב המרכזי בפעילות הטרור של החמאס.
 המחקר יעסוק בבחינת השערה מרכזית אחת:
1. בבחינת שני המוטיבים העיקריים לפעילות הטרור של החמאס (לאומי/דתי)  אצפה כי המוטיב המרכזי יהיה המוטיב הדתי.
המקורות לעבודתי הם מגוונים. מבחינה תיאורטית התבססתי על מחקרים רבים העוסקים בתחום קבלת ההחלטות ותיאוריות ארגוניות על מנת להבין מהו שורש האידיאולוגיה של החמאס. יבוצע שימוש רחב במאמרים מכל קשת הכותבים וזאת על מנת לקבל תמונה רחבה יותר בנוגע לארגון, מבנהו וכיצד הוא פועל. כלל המקורות הינם הן מרשת האינטרנט והם מכתבים עיוניים.