סמינריון בדוחות מאוחדים- האוניברסיטה הפתוחה- ציון: 95 - נושא: "הקשר בין גודל החברה לשיעור ניהול הרווחים"

תקציר העבודה

הקשר בין גודל החברה לשיעור ניהול הרווחים סמינריון בדוחות כספיים מאוחדים סמסטר 2012 ג' תקציר עבודה זו הינה עבודת מחקר אמפירית אשר בוחנת את סוגיית ניהול הרווחים ב- 60 חברות ציבוריות במשך
3 שנים (2006, 2008, 2010). בחרתי בנושא ניהול הרווחים מכיוון שלו משמעות רבה הן לחברה והן לציבור.
כידוע, כל חברה ציבורית חייבת לפרסם דו"ח פיננסי בסוף כל רבעון, בו היא מדווחת לציבור על נתוניה הכספיים בהתאם לפעילותה, כאשר בסוף השנה לדוחות אלה מתווסף גם דו"ח שנתי מקיף, הכולל בתוכו סיכום של השנה החולפת ותחזיות לגבי פעילות עתידית. בשל כך ניתן להבין מדוע הסתמכות המשקיעים על דוחות אלה הינה דבר שכיח, אולם אל לנו לשכוח כי גם לחברה יש אינטרס ברור לשאוף ולהציג לציבור דוחות המציירים תמונה "ורודה" ואופטימית ככל האפשר של החברה, אשר לעיתים, אינה כזו במציאות. "טיפול קוסמטי" שכזה, או "ניהול רווחים" בשפה המקצועית, הינו תהליך מכוון של ההנהלה באמצעותו תגיע החברה לרמה רצויה של רווחיות מדווחת. במילים אחרות, ניתן לומר כי ניהול רווחים הוא לא פחות מאשר תוצאה של מניפולציות בדיווח החשבונאי ו/או בעיצוב העסקאות המביא לשינוי הדוחות הכספיים לשם הטעיית מי מהמשתמשים בהם, ככל שהדבר נוגע למצב הכלכלי/העסקי של הגוף המדווח.
בעבודה זו בחנתי האם יש קשר בין גודל החברה לשיעור ניהול הרווחים. כאשר מדברים על ניהול רווחים, מדברים גם על איכות הרווח. איכות הרווח היא ההפרש בין תזרים מזומנים מפעילות נטו לבין הרווח לאחר מימון.
העבודה מתחלקת לחמישה חלקים: מבוא- הינו רקע תיאורטי שכולל הגדרת מושגים כגון מהו ניהול רווחים, מהו איכות הרווח., מהו תזרים מזומנים.
חלק תיאורטי- בחלק זה אציג מאמרים הדנים בנושא זה על מנת לבדוק מספר טענות המוכיחות כי אכן שיעור ניהול הרווחים מושפע מגודל החברה.
חלק מתודולוגי-  בחלק זה אציג את שיטת המחקר ואת המשתנים המשתתפים במחקר.
חלק הממצאים- בחלק זה יובאו תוצאות הרגרסיה ושם בחנתי את הקשר בין המשתנים לבין עצמם ובין המשתנים לשיעור ניהול הרווחים. עיקרי הממצאים מצביעים על כך שאין קשר בין גודל החברה לשיעור ניהול הרווחים.
חלק הדיון- בחלק זה אני מציגה מה היו ציפיותיי מהתוצאות ואדון בתוצאות הממצאים ואיך הם השתלבו עם התוצאות במאמרים אחרים. בעקבות המחקר, נוכחתי לראות כמה ניהול רווחים הוא נושא מורכב ולא פשוט לבדיקה, לפחות במחקר שלי ועד כמה גורמים רבים יכולים להשפיע על התוצאות.