סמינריון בחשבונאות - הערכות שווי וירידת ערך נכסים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6569
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר מנהלים:
בעבודת המחקר שלנו בחרנו להתמקד בסוגיית השפעת הערכות השווי על הדוחות הכספיים, תוך מתן דגש לאופן הטיפול החשבונאי של חברות ההחזקה בעת ביצוע ירידת ערך לנכסים שברשותם. בחרנו בנושא זה בשל הרלבנטיות שלו לשוק ההון בעת האחרונה. עם כניסת תחולתו של הIFRS לתוקף, אנו עדים למגמת התאמת הדוחות הכספיים לשווי ההוגן הכלכלי. כמעט בכל תקופת דיווח ישנן חברות אחזקה בשוק ההון הישראלי, אשר נאלצות לבחון ירידת ערך (סקיילקס, דסקש וכו') ואף להפחית ממאזנן את ערך נכסיהן-חברות בנות נשלטות/כלולות שנרכשו על ידן בעבר. הרצון לקבוע מה שווי בר ההשבה של הנכס ולאמוד את הפחתת ערכו, יוצר צורך להסתייע בעבודת מעריך השווי מומחה וזאת בכדי לקבוע את שווי השימוש של הנכס (שווי בר השבה מוגדר כשווי הגבוה מבין שווי מימוש בניכוי עלויות מכירה לשווי שימוש). ראוי לציין שעבודת מעריך השווי אינה בגדר מדע מדויק, והיא נשענת על אומדנים והערכות, כך שבסופו של דבר, התוצאה שבאה לידי ביטוי בדוחות הכספיים ונובעת מהערכת השווי הינה תוצאה שהיא בגדר הערכה בלבד ונתונה רבות להשפעתו הסובייקטיבית של מעריך השווי. עניין אותנו מאוד להבין את הממשק בין מעריך השווי לחברה בכל הקשור לסוגיית ירידות הערך של חברות בנות וכלולות בהיבט החשבונאי, ולהשוות את אופן הטיפול בירידות ערך עפ"י תקן IAS36 לטיפולים חשבונאיים אחרים העוסקים בירידות ערך. במקביל לבחינת הפרקטיקה בשימוש של תקן IAS36 בחברות בישראל, ניסינו לבחון מהו השווי המהימן והראוי להצגה בדוחות הכספיים, תוך אמידת המתח המתמיד בין שווי השימוש (הערכת השווי) לבין שווי השוק.
עם כתיבת הסמינריון התקשנו להבין כיצד מעריך שווי, התלוי כלכלית בחברה המזמינה את העבודה, מצליח לבצע את עבודתו ללא תלות והתחשבות בחברה המזמינה, לכן במהלך המחקר ניסנו גם להבין את הסוגיה ולמצוא פתרונות שיסייעו לרכך את התלות של הדוחות הכספיים במעריך שווי סובייקטיבי.   ראוי לציין כי ניסינו ליצור מבנה של עבודה שנוגע בכמה נקודות מרכזיות בתחום: א. סקירה של חשבונאות חברות ההחזקה בהיבט של ירידת ערך נכסים נשלטים- חברות בנות נשלטות.
ב. המתח בין שווי השימוש- הערכת שווי (כמרכיב משווי בר ההשבה) לשווי השוק הסחיר. ג. סוגיית התלות הכלכלית בין מעריך השווי לחברה המזמינה. להערכתנו לכל אחד משלושת התחומים אשר אליהם התייחסנו במחקר יש השפעה אדירה בצורה ישירה ועקיפה על התוצאות בדוחות הכספיים, במיוחד בעידן ה-IFRS שביסודו חותר לשווי הוגן. הרצון להגיע לשווי ההוגן והמדויק בדוחות הכספיים, מצריך מחברות ההחזקה לבצע ירידות ערך, ואנו "תקפנו" את נושא ירידות הערך דרך ההשוואה בין שווי שימוש (הערכת השווי) לשווי שוק ודרך סוגיית  התלות בין החברה למעריך השווי.