מיתוסים בתרבות הישראלית א 2014

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3907
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מיתוסים בתרבות הישראלית – מטלת מנחה מס' 13
1 . הסיפור "מול היערות" מזהה את הנרטיב הימני-יהודי ומבקר אותו. הסבירו, תוך התייחסות למבנה העלילה, כיצד מעוצב הנרטיב הימני-יהודי וכיצד מבקר אותו הסיפור. הנרטיב ימני-יהודי תפס מקום מרכזי לראשונה במערכת הבחירות לכנסת שבין השנים 1977-1984, אך את ביטוייו השונים ניתן לראות כבר שנים רבות לפני. עיקרו של הנרטיב הוא המעבר החד והדיכוטומי ממצב של חורבן למצב של גאולה, כלומר, אמונה משיחית שהאסון יכול להביא להתרה – תחייה מהרס. כדי להבין את מרכיביו של נרטיב זה יש להבין כי הוא מורכב משני מיתוסים שונים שהתאגדו זה בזה והביאו לאיחודם שם שני מרכיבי הזהות בסיסיים בחברה הישראלית – הרכיב היהודי והרכיב הלאומי.
2 א. תארו את המרכיבים של הנרטיב הימני-יהודי בנאומו של שמיר ובסרט "נחש צפע" במלחמת המפרץ מילאה ישראל תפקיד פסיבי, ולא השתתפה במערכה באופן פעיל. עם זאת, הפאסיביות לא ניכרה כלל בשפה הפוליטית של ההנהגה. השפה ניסתה להאדיר את המלחמה ואת תפקידה של ישראל בה ותוך כדי העלתה מתוך "מחסן החרום" של המלחמות הקודמות את כל הנרטיבים הישנים, בעיקר אלה שנשאו פאתוס לאומי הרואי ובראשם הנרטיב "היהודי ימני". הניסיון לשחזר את הנרטיבים הלאומיים ולקשרם לנרטיב של הימין נועד מראש לכישלון מכיוון שהפער בינם לבין אירועי המציאות, כפי שנתפשו בעייני הציבור, היו גדול מדי. התוצאה הייתה שהנרטיב של הימין ועמו הנרטיבים הלאומיים ההרואיים נחלשו  על חשבון חיזוקם של נרטיבים אחרים, ביניהם הנרטיב האישי שהתחזק לאחר פרוץ האינתיפאדה  ועם גבור העייפות של אזרחי ישראל מהאידיאולוגיות הציוניות וממצב המלחמה המתמשך. ההנהגה הפוליטית בישראל להקנות למלחמת המפרץ תוכן לאומי דרך שימוש במונחים וביטויים מעולם התוכן של הנרטיב הימני יהודי, אדגים שימוש זה דרך שני תוצרים תרבותיים מאותה תקופה – מלל של נאום ראש ההמשלה שמיר, וסרט דוקומנטרי תעמולתי "נחש צפע". א. נאום ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, בכנסת מתאריך 4.2.1991:
הנרטיב שמשמש את שמיר בנאומו הוא אותו נרטיב שהתגבש בחברה הישראלית החל ממערכות הבחירות של 1977, דרך נאומי בגין, בהם נוצרה הדיכוטומיה שבין ישראל המעטים (בני האור) הנלחמים ברבים (בני החושך). הרטוריקה של הנאום המושתתת על שעות משבר ומבחן מבטאת את התפיסה ההיסטורית שאפיינה את הנרטיב הימני-יהודי, לפיה, ההיסטוריה נעה בין משבר למשבר והחברה מתחייה בכל פעם ממתח זה.
2 ב. איזה ממרכיבים אלו הוצגו בצורה מגוחכת, סאטירית או פארודית במאמרו של לפיד ובסרט "שאנן שיא".
הסרט "שאנן שיא" הוא סרט גמר של שני סטודנטים, אורי סיוון וארי פולמן שתעדו את החברים הקרובים של ארי כשהם מסתתרים בבתיהם על סף או תוך כדי התקף חרדה בזמן התקפות הטילים העיראקים על תל אביב בתקופת מלחמת המפרץ. סרט עוקב אחר מצבים רגשיים, על רקע מלחמת המפרץ בתל אביב במלחמת המפרץ. בסרט מרואיינים תושבי תל אביב, על תחושותיהם בתקופת המלחמה והשתלשלות האירועים באולפני הרדיו המאוחדים של קול ישראל וגלי צה"ל, בעת שנפלו הטילים הראשונים.