טבח מלמדי כהיסטוריה עלומה: השתלשלות האירועים בראי החוק והמוסר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 12556
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

"טבח מלמדי" כהיסטוריה עלומה השתלשלות האירועים בראי החוק והמוסר סמינריון תיאורטי במסגרת הקורס:
"פשעי מלחמה בהיבט קרימינולוגי"                                                         תאריך הגשה: 29.9.13
תוכן עניינים
תקציר  3
מבוא  4
פרק 1 – כרוניקה של מלחמת עולם (שניה) 5
1 . א – מלחמת העולם השנייה  5
1 . ב – "המשמר על הריין" (Wacht Am Rhein); מלחמה סמנטית   6
1 . ג – "ערפל סתווי"; טבח כתופעת לוואי 11
1 . ד – עדות חיה: טד פאלוטש   מנהל עסקים
1 . ה – המשפט: בעלי ברית לא קונבנציונליים  משפטים פרק 2 – חזון, גישות ואופני התייחסות לפשעי מלחמה  20
2 . א – ז'אן הנרי דוננט; חזון ומימושו 20
2 . ב – המושג "פשע מלחמה" 20
2 . ג – אמנת ז'נבה השלישית (1949) והייחס אל שבויי מלחמה  21
2 . ד – "הטבח"; הפרות חוק בראי האמנה ועל עיקרי סעיפיה  21
פרק 3 – הטבח בראי המוסר הקולקטיבי, ולפי גישות שונות   24
3 . א – "המוסר הקולקטיבי" 24
3 . ב – הטבח כפשע מלחמה. האמנם? 
5
3 . ג – "גבולות גזרה" של קו והתבטלות ה"אני" 28
סיכום  30 ביבליוגרפיה  נספחים  תקציר טבח מלמדי, בלגיה, ה 17 לדצמבר, 1944. תוצר דמוני נוסף שהופק על ידי המשטר הנאצי בתקופת שלהי מלחמת העולם השנייה, מהווה דוגמא מזערית נוספת מיתר השלכותיו של משטר זה. אותו דף היסטורי שמוט, שנראה וכמעט שלא הוזכר או נידון בעיני הכלל, מהווה רמיסה, והפרה בוטה של עיקרי אמנת ז'נבה השלישית משנת 1929, שכן עיקרי כתביה מושתתים על אופן ההתייחסות הראוי אל חיילים שנלקחו בשבי, היינו "שבוי מלחמה". הטבח, בו נרצחו 86 חיילים אמריקנים, לא לפני שנכנעו ונשבו, לקח חלק בשלהי מלחמת העולם השנייה, תוך ניסיון פריצת הגזרה המערבית בגבול גרמניה בלגיה, על ידי חיילים גרמנים מדיוויזיית ה SS "ליבשטנדרטה אדולף היטלר", ותחת פיקודו של אוברשטורמפיהרר יואכים פייפר. מבוא
הנושא הנבחר מציג וממחיש, תוך תיאור כרונולוגי מצמרר, את אותה השתלשלות אירועים דרמטית אשר נמתחה על פני ימים בודדים. עם זאת, כזו הזכורה לעם האמריקני עד עצם היום הזה.
אותו מחדל מודיעיני קריטי, ולימים קטלני של בעלות הברית בעת חודשי החורף הקרים של שנת 1944; שלהי מלחמת העולם השנייה, כנראה והוא אשר הביא למותם הגרוטסקי של לא פחות מ 86 חיילים, שבויי מלחמה אמריקנים. כאמור, תוך סירוס מוחלט של צלם אנוש והפרה של ועידת ז'נבה השלישית (1929). בחירתי בתקופה הנידונה, ובפרט את מעלליהם ב"טבח מלמדי" של יחידת ה Waffen SS הידועה לשמצה, הייתה בחירה אמיצה, שונה ומפכחת אל מעבר לתחום הידוע, המוכר והאישי. בחירה זו הייתה כרצון לנסות, להתקרב ולהכיר בצורה מעמיקה יותר את שמעבר לזוועות הידועות של השואה היהודית ולמעשה לפנות על מונומנט היסטורי וראוי של עם אחר, העם האמריקניי – שאיבד סמל, בעוד יחד עם זאת, פעל כסמלו המובהק ביותר. סמל הדמוקרטיה. כך, תוך שורה של בדיקות, בחינות, ועדות ומשפטים חוזרים עבור האחראיים לטבח, הנציחה ארצות הברית את גאוותה הגדולה ביותר. בתחילה, בפרק הראשון תוצג סקירה כללית של מלחמת העולם השנייה, וכן לאחר התמקדות באותו קרב מפורסם שנערך בין גרמניה הנאצית לבין בעלות הברית, היינו, "הקרב על הבליטה", בעוד האחרון התפתח כתוצאה של שיקול אסטרטגי גרידא, נדון בהרחבה בטבח עצמו במהלך הפלישה ואף ניווכח באחת העדויות של מי ששרד לספר על כך. כמו כן, נתייחס למשפט המפורסם והשנוי במחלוקת שהתקיים כחלק מ"משפטי דכאו" במהלך שנת 1946, שנערך על ידי פרקליטים אמריקנים במקום מחנה הריכוז עצמו. אות סמל לכשעצמו. זאת ועוד, בפרק שלאחר מכן, זה המתאר את "המוסר הקולקטיבי" אודות ההתייחסות אל שבויי מלחמה בעיתות מלחמה על חוקיו המעוגנים, היינו אמנת ז'נבה השלישית. כל זאת, ובכפוף להכרת המקורות ההיסטוריים שממנה האחרונה התפתחה. לסיכומו של דבר, בפרק האחרון יועבר החוט המקשר עבור שני הפרקים הראשונים, תוך בחינות, השוואות וניתוחים קונבנציונליים אל מול האמנה הרלוונטית ובנוסף להתבוננות סובייקטיבית מפי חוקרים שונים שחקרו את הטבח מגישות שונות; דחף פסיכולוגי הקשר קרימינולוגי ועוד.