עבודה קצרה השפעת התקשורת על המשפט הישראלי.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2482
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

נושא המחקר הוא השפעת התקשורת על המשפט בעולם המערבי וישראל בפרט.
שאלת המחקר: איך משפיעה התקשורת על מערכת המשפט בעולם המערבי?
התרחבות והתפשטות התקשורת בעולם המערבי ואיך זה משפיע על מוסדות פוליטיים וחברתיים – מדיאטיזציה השפעת התקשורת על דעת הקהל השפעת התקשורת על החלטות שיפוטיות, שיקול הדעת וסגנון הכתיבה של השופטים.
השפעת התקשורת על הליך קבלת החלטות בפרקליטות יחסי הגומלין בין אנשי משפט לעיתונאים.
            השערת המחקר היא שעם הזמן, ככל שהתרחבה התקשורת ונכנסה לכל תחום בחיינו בעולם המערבי, השפעותיה גדלו והתרחבו בהתאם. במשפט קיים האתוס המקצועי שמחייב כל עוסק במקצוע בין אם שופט ובין אם פרקליט להתעלם מכל גורם חיצוני שעלול להשפיע על שיקול הדעת המקצועי ולבחון כל מקרה לגופו באופן הטהור ביותר. אך כשיש סיקור נרחב ודרישה ציבורית מסוימת, קשה לטעון לחפות, אולי אפילו תת הכרתית בהחלטות ופסיקות השופטים. ובמקומות מסוימים משפיעה התקשורת גם על בחירת השופטים ומינויים.  בעבודה זו אנסה להביא לידי ביטוי את ההשפעות השונות על המשפט. חלקים מהעבודה מסתמכים על ראיונות נרחבים שערכה החוקרת ענת פלג, עם שופטים רבים בדימוס וגם כאלה המכהנים שהתראיינו בעילום שם. וחלקים אחרים על מחקרים מאוניברסיטת הארווארד. בנוסף אביא דוגמאות מהמשפט הישראלי כמו משפטו של חיים רמון ושל עורך דין קלגסבלד.
בעבודה זו אסתמך על 5
מקורות 4 באנגלית ואחד בעברית. המקורות רשומים בביבליוגרפיה.
תוכן עניינים
מבוא –…2
מדיאטיזציה …2
ערכי התקשורת והשפעתה על דעת הקהל –.3
השפעת התקשורת על שיקול הדעת וסגנון הכתיבה של שופטים–..4
השפעת התקשורת על הליך קבלת החלטות בפרקליטות -…5
יחסי התובעים והסנגורים עם והתקשורת –6
סיכום –..6
ביבליוגרפיה -8
מבוא
בעבודתי בחרתי להתמקד בנושא שקשה לאמוד במחקרים אמפרים; כיצד משפיעה התקשורת על המשפט הישראלי?  אדבר על תיאורית המדיאטיזציה; שמתארת את התרחבות והתפשטות התקשורת לכל תחום בחיינו וכיצד היא משפיעה. מההשפעות שלה על הפוליטיקה – נושא שנחקר רבות, ועד התפשטותה לכיוון המשפט. אנסה להביא לידי ביטוי את ההשפעות השונות של התקשורת על המשפט הישראלי. חלקים מהעבודה מסתמכים על ראיונות נרחבים שערכה החוקרת ענת פלג, עם שופטים רבים בדימוס וגם כאלה המכהנים שהתראיינו בעילום שם, וגם עם פרקליטים רבים שראיינה. בנוסף אביא דוגמאות מהמשפט הישראלי כמו משפטו של חיים רמון ושל עורך דין קלגסבלד. השערת המחקר היא שעם הזמן, ככל שהתרחבה התקשורת ונכנסה לכל תחום בחיינו בעולם המערבי, השפעותיה גדלו והתרחבו בהתאם, הן אצל השופטים עצמם והן אצל עורכי הדין. במשפט קיים האתוס המקצועי שמחייב כל עוסק במקצוע בין אם שופט ובין אם פרקליט להתעלם מכל גורם חיצוני שעלול להשפיע על שיקול הדעת המקצועי ולבחון כל מקרה לגופו באופן הטהור ביותר. אך כשיש סיקור נרחב ודרישה ציבורית מסוימת, קשה לטעון לחפות, אולי אפילו תת הכרתית בהחלטות ופסיקות השופטים, והחלטות שונות בפרקליטות כמו לאיזה תיק לתת עדיפות? האם להעמיד לדין איש ציבור מסוים או לא? אבדוק בקצרה גם איך משפיעה התקשורת בארה"ב, לשם ההשוואה ואישוש התזה. אנסה לעמוד על המאפיינים השונים בהם השפיעה התקשורת על הגורמים הנ"ל.