עבודה סמינריונית בנושא משחק סוציו דרמטי מפתח חשיבה מתמטית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 22870
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

באיזו מידה משחק סוציו דרמטי מפתח את החשיבה המתמטית, בתחום חיבור וחיסור עד 5, אצל ילדים בני 5 בגן חובה: השוואה בין הילדים עם קושי במתמטיקה לבין הילדים ללא קושי במתמטיקה.
עבודת גמר לקבלת תואר B.Ed בחינוך לגיל הרך אוגוסט
2 010 תוכן עניינים
מבוא -..3
סקירת ספרות –4
סיכום סקירת ספרות 35
השערות .36
תיאור המחקר -…37
מוגבלות המחקר -58
הצגת תוצאות -…59
ניתוח -72
השלכות .85
מסקנות ..86
ביבליוגרפיה –.87
נספחים ..89
תקציר -בסוף העבודה מבוא
בשנים האחרונות השימוש במתמטיקה התרחב באופן ניכר ביותר. המתמטיקה חדרה לענפי מדע אחרים: מדעי החברה ומדעי החיים. אחת המסקנות מעובדה זו היא שיש לפתח אצל הילד יכולת גדולה ככל האפשר ליצירת מודלים מתמטיים למצבים מציאותיים והיכולת להסיק מהם מסקנות. רצוי לעסוק בכך כבר מגיל הרך משום שבתקופה זו מתבססים ומתפתחים יכולות וכשרים מתמטיים שונים, אשר משפיעים לטווח הארוך על חשיבתו של הילד.
לדעתי, הדרך הטובה ביותר ליצור מודלים מתמטיים למצבים מציאותיים היא באמצעות המשחק הסוציו דרמטי. ניתן ללמוד בצורה חוויתית מתמטיקה ולהשליך זאת לחיי היום יום.
בגן חובה שבו אני עושה עבודה מעשית, הגננת ראתה חשיבות בכך שאעסוק בפעילויות סוציו דרמטיות אשר יפתחו את החשיבה המתמטית של הילדים, בתחום חיבור וחיסור עד 5. כאשר הילדים משחקים הם משמרים את הידע בצורה חוויתית יותר.
חשבתי שאוכל ליעל חשיבה חשבונית בגן, אם אתן לילדים הזדמנות לשחק וללמוד מתוך המשחק הסוציו דרמטי, ובדרך זו לחבב את המתמטיקה על הילדים.
הגעתי לשאלת מחקר בתחום: באיזו מידה משחק סוציו דרמטי מפתח את החשיבה המתמטית, בתחום חיבור וחיסור עד 5, אצל ילדים בני 5 בגן חובה: השוואה בין הילדים עם קושי במתמטיקה לבין הילדים ללא קושי במתמטיקה.
אני משערת שפיתוח החשיבה באמצעות המשחק הסוציו דרמטי תביא לשיפור במידה ניכרת ביכולות המתמטיות של הילדים עם קושי במתמטיקה, ואילו הילדים ללא קושי במתמטיקה לא ישתפרו באופן ניכר אבל זה יהווה עבורם העשרה.
נושא זה חשוב עבור ציבור הגננות ואנשי החינוך שתמיד מחפשים דרכים יעילות לקדם את רכישת הבסיס במתמטיקה ויחס טוב בגן וכך למנוע חרדת מתמטיקה בבית הספר.