שינה והפרעות שינה בילדות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1195

תקציר העבודה

ממ"ן 12
שאלה 1
א . לפי המודל הטרנזקציונלי , הגורמים היכולים להשפיע ישירות על שנת התינוק הם :
האינטראקציה שבין גורמים פנימיים של התינוק ( כגון: בשלותו, המזג המולד שלו , גורמים ביו רפואיים- דלקת אוזניים ,אלרגיה כלשהי, צמיחת שיניים ) לבין גורמים חיצוניים קרובים של ההורים ( כגון : אישיות האם , דיכאון האם לאחר הלידה , חרדות ההורים , אמונות ותפיסות ) (5-) מהם גורמים אלו? (יחסים ואינטראקציות, כגון אינטראקציות השכבה, גבולות, שינה משותפת, וכ"ו). כמו כן: גם גורמים פנימיים של התינוק משפיעים על השינה ישירות! –
שאלה 2
א.      לדעתי הורים אלו אינם צריכים להעביר את אוהד למיטתם בכדי שיוכלו להשגיח עליו מקרוב יותר, מכיוון שלפי המאמר אין הוכחות אפידמיולוגיות לכך ששינה משותפת יכולה להגן על התינוק מפני תסמונת " מוות בעריסה".                      שנת התינוק במיטת הוריו עלולה לפגוע בו , הוא עלול להיחנק ולהימעך. כמו כן מצוין ששינה משותפת פוגעת ב"איכות" שנתו של התינוק- הוא חווה יותר התעוררויות ויש לו פחות שנת SWS . בנוסף מיטת ההורים היא לרוב רכה ומצוידת בכריות ובשמיכות ואלו עשויים –
שאלה 3
א. החוקרים מביאים ממצאים המצביעים על כך שתינוקות רבים הסובלים מבעיות בשינה כגון קושי בהירדמות והתעוררויות רבות במהלך השינה , הינם צעירים מגיל שנה , ונמצא שבעיות אלו קיימות אצל אותם ילדים גם בגיל מאוחר יותר. בעיות שינה אצל ילדים קטנים אינם נעלמים כליקוי כלשהו בהתפתחותם , אלא נשארים גם בשלבי הילדות המאוחרים יותר. חסר: תיאור הממצאים של ג'נקינס וריצ'רדס (4-) ב.       מטרת המחקר : לבחון את השפעתה של תוכנית טיפולית בבעיות שינה של ילדים על התנהגותם והאינטראקציה שלהם עם אימם במהלך היום.  ü                                                                                                                                  שיטת הטיפול : לטיפול זה נבחרו 28 ילדים שהוגדרו –
שאלה 4
א.      א. לדעתי בעיית השינה ממנה סובל ניר היא הפרעה בשעון הביולוגי. לניר יש הפרעה המכונה " פאזת שינה מעוכבת " , המתאפיינת בחוסר עייפות בשעה המקובלת ובקושי רב להירדם כשהוא נכנס למיטה ( לבקשת הוריו בשעה 22:00) ועל כן דיווח שנשאר ער במיטה עוד כ-3-4 שעות עד שנירדם. באותה מידה הינו מתקשה להתעורר בשעה היעודה בבוקר לביה"ס . ניר הינו תלמיד טוב שחשוב לו לקום בזמן לביה"ס ועל כן לא ניתן לייחס את הקושי שלו להתעורר בבוקר לשאיפה להימנע מהליכה לביה"ס , זו אינה בעיה רצונית במקרה של  ניר. חסר: אין תסמינים של אינסומניה כמו עייפות בערב וחרדה/ מחשבות מטרידות. (1-) ב.
שיטות לטיפול בבעיה מסוג זה : בטיפול זה השאיפה היא לכוון את השעון הפנימי לשעות רגילות כלומר לגרום לילד להתעורר בשעות הרצויות. להפרעות בשעון הביולוגי ישנן כמה שיטות טיפול :
§         כרונותרפיה – הקדמה או דחייה של שעת ההליכה לשינה : כששעת השינה של הילד מעוכבת מאוד ( כמו 3
לפנות בוקר ) , הטיפול יהיה דחייה של שעת השינה בכל יום עד שיגיעו לשעה הרצויה.  במהלך טיפול זה יש להקפיד על השכמה בשעה רגילה בבוקר ולהימנע מתנומות –