יחידת הוראה בנושא מעגל

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4312

תקציר העבודה

התכנית לחינוך בית הספר היסודי גיאומטריה בבית הספר תשעג_ב_ מבוא
מחקרים שנערכו בעשרים השנים האחרונות מדווחים על קשיים שבהם נתקלים תלמידים בלמידת גיאומטריה. הסיבה העיקרית לקשיים אלה היא, פער בין רמת ההוראה ובין יכולת הלמידה וההבנה של התלמידים: התלמידים הם בעלי רמת חשיבה גיאומטרית נמוכה, ואילו המורים מנסים להקנות להם ידע ברמת חשיבה גבוהה מזו שיש להם.
 מטרתי העיקרית כמורה למתמטיקה בכלל והגיאומטריה בפרט בכיתות היסוד, היא להנגיש את חומר הלימוד לתלמידים, להדריך ולכוון אותם בתהליך הבניית הידע המתמטי שלהם, ולזמן הזדמנויות ללמידה וחקר. על פי תפיסתי, תחום הגיאומטריה בכללותו מאפשר אינספור התנסויות ישירות ומוחשיות של התלמידים. אפשר ממש 'לגעת' בחומר הלימוד, לחקור, להתנסות ולחוות אותו בפועל בסביבה המקיפה אותנו. כמו כן, קל לתלמידים להבין את הרלוונטיות שלו בחיי היום יום.
בסמסטר זה, בחרתי להתמקד בכיתות ו' משום שטרם יצא לי להתנסות בהוראת מתמטיקה בגילאים אלו ורציתי להרחיב אופקים ולאתגר את עצמי בנושא, שלי אישית היה קשה להבינו כתלמידה, בייחוד בחטיבת הביניים.
יחידת ההוראה אותה בחרתי ללמד היא בנושא עיגול ומעגל. נושא הלקוח מתוכנית לימודי הגיאומטריה לכיתה ו'. והפעם הראשונה בה נדרש התלמיד לחקור צורה שאינה מצולע. הנושא מאוד מאתגר  ומזמן הצלחה אצל  תלמידים שהתקשו בחקר מצולעים.
 ביחידה, בחרתי לשלב עבודה על יישומונים בנושא עיגול ומעגל משום שאני מאמינה שהשימוש ביישומונים יסייע מאוד בהשגת מטרות אלה.
רקע
תיאורטי הוראת גיאומטריה בשילוב טכנולוגיה תחום הגיאומטריה נתפס כאחד המסובכים ביותר מבין התחומים המתמטיים השונים  (Hoffer 1981 ,1983 ).  אחת התכונות המייחדות את הגיאומטריה ואולי אף מצביעה על סיבת הקושי היא המבנה הדדוקטיבי שלה (בן יהודה, 1960). במסגרת הקורס 'הוראת מתמטיקה בשילוב טכנולוגיה', אותו למדתי בסמסטר א' השנה, נחשפתי לראשונה ליתרונות שבשימוש בכלים טכנולוגיים להעשרת תהליך הלמידה במתמטיקה ובגיאומטריה. למדתי כי  השימוש באמצעים טכנולוגיים מאפשר המחשת מושגים מופשטים, מעורר עניין והתלהבות בנושאים הנתפסים כמפחידים עי' התלמידים, וכמובן מאפשר ייצוג נוסף של חומר הלימוד.
אני מסכימה עם הנאמר בתכנית הלימודים, כי: "הפעילויות בעצמים המוחשיים ובייצוגים הממוחשבים             והרפלקציה  על פעילויות כאלה מביאות להפנמה של המושגים הגאומטריים.  מתוך פעילויות אלה, נאמר בתכנית, מתפתחים כשרים גאומטריים,  כמו למשל:  היכולת לדמיין שינויים שעשויים לקרות בצורה בעקבות ביצוע טרנספורמציה כלשהי, מבלי לבצע אותה בפועל, חשיבה לוגית והבנת המבנה הגאומטרי של הסביבה". (מתוך תוכנית הלימודים)  גיליתי, שגם אני כמורה, נתרמת רבות ואף נהנית מהפעילויות המתוקשבות, גם בנושאים שבעיני נתפסו כמסובכים. למעשה, בחרתי במסלול הוראת המתמטיקה לבי'ס יסודי דווקא, משום שזו לא הנטייה הטבעית שלי. התרשמתי מתוך ההתנסות שלי עם הילדים כי: "למידת הגאומטריה בצורה מתוקשבת בבית הספר היסודי מזמנת לתלמידים רבים חוויות של הצלחה, ובכך היא תורמת לחיבוב המקצוע עליהם ולמניעת חרדה מפניו. תלמידים רבים, כולל תלמידים המתקשים בלימוד חשבון,  מצליחים בפעילויות גאומטריות,  ובאמצעות כך מפתחים ביטחון עצמי ויחס חיובי למקצוע." (מתוך תכנית הלימודים) אני סבורה, כי מתן כלים, הזדמנויות, התנסויות והכוונה יכולים לפתח בתלמידים מיומנויות שיעזרו להם לרכוש מידע מתחומים שונים, לעבדו בכוחות עצמם, לשאול שאלות מקדמות ולחקור דרכי פתרון שונות.
בדרך זו, יוכלו התלמידים ליישם או להעביר עקרונות מתחום לתחום ולהתמודד עם בעיות שונות ודרכי פתרון מגוונות.
עניין אותי במיוחד מאמרה של דורית פטקין, (דורית פטקין, השפעת השימוש במחשב על רמות חשיבה בגיאומטריה, המרכז להוראת המדעים ע"ש עמוס דה שליט אוניברסיטת ירושלים)  שבו מתואר מחקר שהתמקד בבדיקת ההשפעה של למידה עצמית ממוחשבת על התקדמות ברמות החשיבה בגיאומטריה, בהשוואה ללמידה באמצעות דפי עבודה ללא מחשב. מחקר זה התמקד בניסיון למצוא שיטת הוראה העשויה להעלות תלמידים מרמת חשיבה גיאומטרית מסוימת לרמה גבוהה יותר. כל זאת לאור הקשיים הקיימים הן בהוראת המקצוע והן בלמידתו, וכן לאור המחלוקות שהתעוררו סביב הצורך, היכולת והדרכים ללימוד מקצוע זה.
  בדיקת השפעת השימוש במחשבים אישיים על התקדמות התלמידים ברמות החשיבה הגיאומטרית נעשתה, בגלל העובדה שהשימוש במחשבים אישיים ללימוד עצמי נפוץ מאוד במערכת החינוך בעשרים השנים אחרונות, ומחקרים רבים שהשוו את הלמידה באמצעות מחשב ללמידה ללא מחשב מצביעים על השפעה חיובית.
  הלמידה …