האשפוז הכפוי -האם הליך האשפוז הכפוי פוגע בזכויות האדם של המוגבלים נפשית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 8468
מספר מקורות 45

תקציר העבודה

האשפוז הכפוי האם הליך האשפוז הכפוי פוגע בזכויות האדם של המוגבלים נפשית עבודה במסגרת הסמינריון "מוגבלות במשפט" תוכן עניינים
פרק א' : מבוא –..
2
פרק ב' : הגדרת מחלת נפש ההגדרה הרפואית –.
3
ההגדרה המשפטית —
4
פרק ג' : חוק הטיפול בחולי נפש החוק העותמאני  –..
6
חוק הטיפול בחולי נפש, התשט"ו-1955 –.
6
חוק הטיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991 –.
8
פרק ד' : הליך האשפוז הכפוי האזרחי התנאים לביצוע אשפוז כפוי —
10 הוכחת דרישת המסוכנות –…
מנהל עסקים הקשר בין המחלה למסוכנות -…
16
פרק ה : האשפוז הכפוי והמוגבלות הנפשית המוגבלים נפשית בעיני השפה -..
17
המוגבלים נפשית בעיני המתבונן –
18
המוגבלים נפשית בעיני עצמם -..
19
פרק ו' : חולי הנפש והיעדר הזכויות זכויות האדם
21
זכויות החולה
22
פרק ז' : ביקורת והצעות לשיפור הגדרת המונח "מחלה" ..
24
הגדרת המונח "מסוכנות" –…

5 ההחלטה על האשפוז –
26
חלופות לאשפוז הכפוי …
27
פרק ח' : סיכום -…
30 פרק א' : מבוא
ביולי 1980 קבע כבוד השופט אלון כדלקמן: "אשפוזו של חולה בבית חולים  לחולי  נפש  קשה  ומר הוא למאושפז ולבני משפחתו, ומשנעשה האשפוז שלא מרצונו של המאושפז, יש בו משום אחת הצורות החמורות והמדכאות של שלילת חירותו של האדם-".
20 שנה מאוחר יותר, קבע כבוד השופט חשין כי "…החקיקה בעניינם של חולי נפש – כך במשפט ישראל וכך בכל שיטת משפט – אמורה ליצור איזון בין אינטרסים אלה המושכים לצדדים – כל אחד מהם לצדו-שלו – כך בכל חברה וכך בכל תקופה…".
האיזונים אליהם התייחס כבוד השופט חשין היו אלה שקשורים לזכויותיו הבסיסיות של המוגבל נפשית, כפי שניתנות לכל אדם בר דעת, וכן לצורך במתן טיפול רפואי והגנה על הציבור מפני אותו מוגבל נפשית.
לפי דעתי, ולמרות שעברו כמעט 12 שנה מאז נאמרו דבריו של כבוד השופט חשין, עודנו נמצאים במקום שמכבד בעיקר (אם לא רק) את זכותה של החברה להגן על עצמה מפני המוגבלים נפשית.
ובמה דברים אמורים? החוק לטיפול בחולי הנפש אומנם מקבץ תחת סעיפיו אוסף של מילים גבוהות ונשגבות, אך מקריאה רצופה כלל לא ברור הכיצד נקבעת הוראת האישפוז הכפוי ובמה שונה מוגבל נפשית אחד ממשנהו. מקום שבו ההגדרה הבסיסית של מחלת הנפש, אשר מהווה את הליבה של הוראת האשפוז, כלל איננה ברורה לרופאים ולמשפטנים כאחד, לא ניתן לקבוע אמות מידה ברורות להפעלת הוראות האשפוז והדלת נותרת פרוצה לרווחה.
במסגרת העבודה, ברצוני  לבחון  את  הגדרת  מחלת  הנפש   מהפן   הרפואי   והמשפטי   ולנסות למצוא הגדרה מוסכמת בסיסית ככל שתהיה, על מנת לקבל מושג באשר למי הם המוגבלים נפשית. כמו כן, אבקש לבחון את חוק הטיפול בחולי הנפש על כל התהפוכות שעבר במהלך השנים, את הוראות האשפוז הכפוי ודרך הפעלתן וכן את האינטראקציה בין האשפוז הכפוי לבין המוגבלות הנפשית, ככל שהאחד משפיע על השני.