השפעת המעבר ל-IFRS על היחסים הפיננסים – היבטים תיאורטיים ואמפיריים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 8546
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן העיניים
1 .מבוא -.3
2 .סקירה ספרותית …4-5
3 .היבטים תיאורטיים 6-7
4 .יתרונות וחסרונות העיקרים של ה- IFRS …8
5.השפעה IFRS על היחסים פיננסיים -.9-13

6 .היבטים אמפיריים –..מנהל עסקים-משפטים 7.ממצאים ותוצאות –…16-18
8 .סיכום …19
9.ביבליוגרפיה –20
1 0.נספחים 21
מבוא
הרקע לאימוץ התקינה הבינלאומית נבע מהצורך להתאים את כללי הדיווח הכספי הנהוגים בישראל עם אותם הכללים הנהוגים בשאר מדינות העולם ובדרך זו לאפשר לשוק ההון הישראלי לעמוד בשורה אחת עם שוקי ההון המובלים בעולם ולדבר בשפתם הכלכלית. המשמעות המעשית של המעבר לשפה בינלאומית אחידה היא מתן אפשרות לכל גורם הקורא דוחות כספיים הערוכים לפי התקינה החשבונאית הבינלאומית לקרוא גם דוחות כספיים של חברות הנסחרות בישראל ולהבינם, ללא צורך בללמוד את כללי החשבונאות הייחודיים של ישראל .  ביוני 2006
אישרה הוועדה המקצועית של המוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות את התקן חשבונאות מספר
2 9 " אימוץ תקני דיווח בינלאומיים ( IFRS ) " הקובע אימוץ גורף של התקינה הבינלאומית על ידי החברות הציבוריות בישראל החל מרבעון הראשון של שנת 2008. בנוסף, מחויבים התאגידים להציג מספרי השוואה לשנת
2 007 לפי כללי המדידה וההכרה של IFRS  ( GAAP 2001).
המעבר ל IFRS גם קירב את מדינת ישראל ל"חזון הכפר גלובלי" ומאפשר לחברות ישראליות גישה מהירה יותר לגיוס הון בחו"ל. לכן האסטרטגיה של רשות לניירות ערך הוא שכלול שוק הון ולחיזוק אמון המשקעים המקומיים והזרים בשקיפותו ובאופן ניהולו. יצוין , כי מדובר בתופעה הולכת ומתעצמת וכיום למעלה מ- 100 מדינות אימצו את תקניIFRS .
התקניה הבינלאומית מציגה את מיטב החשיבה החשבונאית העדכנית להיום, מדובר בתקני חשבונאות מורכבים שעברו בשנים האחרונות תהליך משמעותי של  עדכון והתחדשות , חלק גדול ממורכבות היישום נובע מהיותם של התקנים מבוססי עקרונות Principle Based ללא הנחיות פרטניות ודווקניות, באופן המותיר מרחב רב לשיקול דעת באשר לדרך היישום.
השינוי כתוצאה ממעבר לתקינה החדשה משפיע על החברות שונות אשר נדרשות להחליף את מטבע הפעילות שלהן או של חלק מהקבוצה , מצב שיביא למדידה שונה של הנכסים, ההתחייבויות ותוצאות הפעולות באותן חברות . בנוסף מעבר לדיווח לפי IFRS השפיע על יחסים פיננסים שונים בדוחות הכספיים באופן שהביא לכך שהחברה נדרשת לנהל משא ומתן עם הבנקים וגורמים דומים על שינוי באמות המידה הפיננסיות של החברה בעקבות אימוץ ה-IFRS . על הרקע אימוצם של תקני החשבונאות הבינלאומית מתעוררת השאלה מהן ההשפעות העסקיות הריאליות של כללי החשבונאות ואם בכלל. בעבודה זו אבחן את היקף השוני בתוצאות של היחסים הפיננסים המשמשים בניתוח דוחות כספיים , בחברות שיישמו את התקינה החדשה מול אותם יחסים פיננסים כפי שהם משתקפים מהדוחות הכספיים לפי אימוץ ה – IFRS . כמו כן , נעמוד על מהות השוני , בין היחסים השונים .
החלק הבא מספק תיאור של סקירה ספרותית היבטים תיאורטיים .
סקירת ספרות שוק ההון הישראלי מגיב בחיוב כלפי חברות שמיישמות את ה-IFRS . נמצא כי בעידן ה – IFRS תגדל התנודתיות של הרווחיות המדווחת, בעיקר כתוצאה מהשימוש הגובר בשווי הוגן כבסיס מדידה, אך גם בגלל גורמים נוספים. הממצאים הראשוניים בישראל מלמדים כי ה- IFRS  יוצר שינוי משמעותי יותר מבחינה מאזנית ( גידול של 57% בהון עצמי , כאשר בנטרול זכיות מיעוט מדובר בגידול של 12% וגידול של 20% בעודפים) ושינוי משמעותי פחות מבחינת דוח רווח והפסד אם מנטרלים את ההכנסות הנובעות ממדידה של נדל"ן להשקעה על פי שווי הוגן .הגידול הממוצע של 20% ברווח התפעולי מוסבר בעיקר על ידי הערכת נכסים לפי שווי הוגן. הרווח הנקי של החברות הנבדקות גדל במחצית הראשונה בממוצע ב- 9% כאשר השינויים המרכזיים הם בשערוך הנדל"ן . ההשפעות המשמעותיות של ה –IFRS  בראייה כלל משקית מתרכזת בעיקר במגזרי הנדל"ן וההחזקה (מאמר של שלומי שוב2007).
IFRS מכיל שינוים רבים על פני תקנים קודמים, כמו מלאי הערכה, באמצעות הנחה שעבר מתוך תזרים מזומנים ועלות אינו מותר על פי תקני IFRS ( Kieso et al 20011 ) .IFRS משתמש בשיטה לבחינת ירידת הערך של הנכסים לזמן ארוך, כי הוא מחמיר יותר מתקנים קודמים למשל בארצות הברית כללי חשבונאות מקובלים (GAAP) , החברות שדיווחו לפי תקני IFRS עשויות להפוך הפסדים מירידת ערך, לעומת זאת אסור על פי כללי חשבונאות המקובלים בארה"ב Kieso et al 20011) ). הבדלים אלה מייצגים חלק משינוים בנהלי חשבונאות ספציפיים . IFRS משתמש במסגרת מושגית ליצירת סטנדרטים אחידים המבוססים על עקרונות ( Krivogorsky 2011 ). במחקר שנערך על ידי חברת KPMG בקרב 45 חברות שיישמו את תקני ה- IFRS מדדו השפעות המעבר לתקינה החדשה.
המדגם כלל מנהל עסקים חברות צרפתיות , 10 חברות הולנדיות  ו -21 חברות בריטיות . נמצא כי ההשפעה במעבר ל- IFRS ניכרת בסעיפי דוחות רווח והפסד וגם בהון העצמי. החברות שיישמו את ה – IFRS לראשונה דיווחו על שינוי ממוצע של 42% ברווח.
בסעיפי רווח וההפסד עיקר ההשפעה ברוב החברות הייתה בשל שינוי במוניטין . ההשפעה הנפוצה ביותר על סעיף הון העצמי הייתה בשל שינוי בהטבות העובדים ושינוי במוניטין ( אפללו אתי 2007) .