שכר מנהלים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6598
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

08/07/2013
תוכן העיניים מבוא
…3-5
סקירת ספרות -…6-7
כיצד נקבע שכר מנהלים -…8-11
שכר המנהלים בארץ ובעולם נתונים גרפים ועובדות 12-מנהל עסקים שאלת מחקר -.משפטים-16
השערה ראשונה  גודל החברה –…17-19
השערה שנייה ביצועי הפירמה 20-22
השערה שלישית מבנה בעלות 23-
5 סיכום 26-27
ביבליוגרפיה -..28-31
מבוא
העבודה שלי תתמקד בנושא של שכר מנהלים , מכיוון שהמונח "שכר הבכירים" הפך למטבע לשון פופולארית בדיון ציבורי ותחיקתי בארץ, כאשר הכוונה בעיקר לשכרם של מנהלים בכירים בחברות מסחריות, שתנאי העסקתם נחזים כנדיבים בצורה מוגזמת . דיון ציבורי עסק ברוב בחברות ציבוריות , ציבור הישראלי נרעש ונרגש סביב הנושא בתחושה של "זה לא בסדר" שאדם X מרוויח Y.
הכעס מצביע על האמירה סמויה "זה על חשבוני" ו"זה לא מגיע לו" .
בעקבות זה קמה ביקורת אשר טענה כי שכרם של בכירים מופרז , ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) וחיים כץ (ליכוד) העלו הצעת חוק להקטנת פערי השכר במשק.
הצעת חוק קובע כי שכר של העובד הבכיר ביותר בחברה לא יעלה על חמישים פעמים השכר של עובד הזוטר יותר. הצעת חוק מתייחסת לכלל החברות במשק, ולא רק לחברות ציבוריות.  ביקורת נגדית הינה ניסיון להצדקת הפער הגדול בין שכר הממוצע לבין שכר הבכירים הממוצע הינה כי על מנהלים בכירים מוטלת אחריות לא קטנה, הם נדרשים לתת דין וחשבון במקרה של כישלונות עסקיים או מקצועיים והיקף ההשקעה שנדרש מהם גבוה מהרגיל, תשלום שכר גבוה למנהל יכול להעלות את המוטיבציה של כל העובדים תחתיו שאולי שואפים להגיע למעמדו , לפי תיאורית (Lazear) Efficient Wage.
כתבה  "ירידת שכר ציבורית" שהתפרסמה בגלובס ב 2013 מראה ירידת שכר במגזר ציבורי בשנת 2012.
שנת 2012 הייתה כלל שנה טובה יחסית לשוק ההון הישראלי , מדד ת"א 100 עלה ב- 7.2% יחסית לירידה של 20% בשנת
2 011 ומדד
5 עלה ב- 9% לעומת ירידה של 18% בשנת 2011. ההיסטוריה מלמדת כי בשנה יש גאות בבורסה ישנה עלייה דרסטית גם בשכר מנהלים . אולם בשנת 2012 קרה ההיפך מכך בשוק הישראלי . כותרות העיתונים המתענגות על שכר בכירים הגבוה הבליעו את התמונה האמתית.  כך , למשל, התגמול של 10 המשתכרים הבכירים ביותר בכל הבורסה בשנת 2012 ירד בממוצע ב- 30% לעומת התגמול של 10 הבכירים ביותר בשנת 2011. שכר המנהלים הבכירים שהם בעלי שליטה בחברות או קרוביהם ירד בממוצע בשיעור גבוה אף יותר.
דרור שטרום מי שהיה הממונה על הגבלים העסקיים במשק מציג משוואה בין שכר המנהלים בחברות של מדד ת"א
5 לשאר החברות הציבוריות , עולה כי המנהלים בחברות הגדולות מרוויחים פי 5 מהמנהלים של חברות ציבוריות אחרות . בממוצע העולמי בין 1996 – 2010 שכר הבכירים בכל העולם עלה בצורה דרמטית , מנתונים אלו עולה כי ישראל נמצאת במקום 11 בעולם בשכר בכירים כאשר נתוני המשק הישראלי מציבים אותו בין מקום 24 ל-30 . ההבדל בין ישראל ובין ארה"ב בכך ששוק החברות הציבוריות בישראל מוחזק באופן ריכוזי על ידי בעל שליטה. שוק השליטה בחברות איננו תחרותי לעומת בעל שליטה בארה"ב עם אחזקה
5 % נמצא כל הזמן בפחד ששאר מחזיקי המניות יחליפו אותו לכן לא יעשה טעיות , בארץ ברוב החברות גורם יחיד שולט ביותר מ- 50% והוא חסין מהדחה. בעבודה שלי אני יחקור את גורמים השונים שמשפעים על שכר מנהלים. אתמקד בעיקר על הגורמים הבאים: רגישות שכר לביצועים , מבנה בעלות וגודל החברה.
נשאלת השאלה, מה משפיע ? האם כוחות היצע וביקוש בלבד או שמא גם שקולים אקסוגניים לשוק. ככלל,  חוזי השכר " תוכניות שכר תלוי ביצועים מצטיינות בביצועים עסקיים טובים יותר לפני ואחרי כתיבת חוזי שכר (Morgan and Paulsen 2001) " של מנהלים נועדו להניע מנהל לקבל עליו פיקוד, לפצות אותו בגין מאמציו במסגרת התפקיד, וכן לתמריץ אותו לפעול לטובת המשקעים ולא לטובתו האישית . שכר מנהלים בכירים קשור לביצועים היום יותר מבעבר (Core et al 2003)  .
הממצא המרכזי של המחקר הוא ששכר המנכלים מושפע חיובית מגודל החברה ומביצועיה . מנכ"ל מתוגמל על ביצועיה היחסיים של החברה , אם המנכ"ל מציג רווחים נמוכים יחסית לחברות אחרות באותו ענף שכר מנכ"ל יקטן , ולהפך אם המנכ"ל יציג רווחים גבוהים מאלה של החברות האחרות בענף שכרו יעלה Metal Graham 2010)  )  .