סיכום קורס בפסיכולוגיה פיזיולוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 8144
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

סיכום מפורט של שיעור מח והתנהגות /פסיכולוגיה פיזיולוגית המרצה הינו ד"ר לנוירולוגיה הסיכום מפורט ובסוף יש מילון מונחים מסכם ומאוייר על מנת שהסינפסות יבנו מהר יותר J בזכות הסיכום הזה קיבלתי 100 במבחן מח והתנהגות א' המוח האנושי ניתוחי מוח 7000 שנה כבר עושים ניתוחי מוח אבל מסיבות דתיות זה היה חלק מפולחנים היכן הנפש שוכנת?
במצרים העתיקה- זה היה מאוד ברור הנפש לפי המצרים העתיקים נמצאה בלב, בכבד בריאות ובכליות. את המח במצרים העתיקה זורקים לפח כי המח הוא זבל ואין לו שום משמעות יקח עוד כמה אלפי שנים עד שיבינו כי המוח הוא הבית של התודעה יהדות- לב וכליות אריסטו- גם הוא חשב שהנפש נמצאת בלב רק היפוקרטס- פעם ראשונה בהיסטוריה לפני יותר מ2000 שנה אמר כי מי שאחראי על כל הרגשות ומחלות הנפש זה המח.
גלן 129-199 הוא אחרי ישו והוא הרופא הכי מפורסם בהיסטוריה והוא גילה שהמח שולט בגוף הוא היה רופא של גלדיאטורים ,הוא רואה פציעות ראש מרובות וצבר נסיון קליני רב. גלן המציא ניסויים קליניים הניסוי הראשון היה בחזיר אשר הוא חתך לו את העצב של מירתי הקול. גלן גם ממשיך תיאוריה של מישהו לפניו "התיאוריה של ארבעת המרות" ,מרות- כמו מיצי מרה הוא טוען שיש בגוף ארבעה סוגים של נוזלים לכל אחד מהם הוא קורא מרה אחד  מהנוזלים האלה זה דם למשל וכל הנוזלים האלה ביחד קשור לסוג של אישיות מושלמת ולא חולה. הוא הראשון שמדבר על אבחון גורמי אישיות ועד היום זה חלק מהתרבות שלנו למשל אדם בדיכאון נמצא ב"מרה שחורה" או מזג רע זה מיזוג לא טוב של המרות בגוף.
גלן כתב 60 ספרים ברפואה . אחרי הגלן עולה הנצרות אשר אומרת כי אסור לגעת בגוויות ואסור לנתח אנשים ולכן ההיסטוריה הרפואית לא מתפתחת אלה רק משפטים00 שנה לאחר מכן.  מלנכולי- מרה שחורה מליטינית מלאס מונחי יסוד בנוירולוגיה Posterior(פוסטיריור)- אחורה Anterior- קדימה Dorsal- של הגב Ventral- לבטן חלק תחתון חתכי מח-להסתכל בערוץ טרנסוורסאלי- כמו חתך של גליוטינה קורונאלי- מהמילה כתר מידסגיטאלי-  חתך אמצעי שיטות ללמידה על פעילות המוח ברפואה CVA-  אירוע מוחי או שבץ הפירוש הוא דם שלא מגיע לאזור במוח ואז האזור הזה מת. ואז אני מגיע לחולה ובודק איזה פעילות השתבשה לו.
נזק פיזי בעקבות תאונה- ואז אני בודק לפי הנזק במח מה הוא לא יכול לעשות הרס מכוון- בדרך כלל בחיות הורסים להם חלקים במח ובודקים מה הם לא יכולים לעשות שיטות מתקדמות לנטרול לוקליזציה מוחית (חומר כימי,חשמל, קירור)
2 2.10.13
שיטות הדמיה מוחית X-RAY קרניים שעוברות דרך ריקמה. ברנטגן לא רואים את המוח ברנטגן רגיל. CT חיתוך ממוחשב – לא העדיפות הראשונה שיש בכדי לפתור בעיות. זה מכשיר זול ומשתמשים בו בצורה נרחבת אבל אי אפשר לראות בצורה טובה את המח ויש סכנה לקבל סרטן. PET פוזיטרון- מה שנפלט מתוך גרעינים של אטום זה חומר רדיו אקטיבי. לוקחים חולה נותנים לו חומר רדיו אקטיבי (לא בריא) החומר הזה נקשר לחומר במח ואז ניתן למפות את המוח על ידי קליטה של הפוזיטרונים. אני יודע בכל מקום במח כמה סוכר נשרף.
מה שנוכל לראות בסוף זה מפה של פעילות של המח. לשיטה הזאת יש שיטה דומה שהיא spect –אם הפוזיטרונים שלחו קרניים בשני כיוונים מנוגדים הספקט זה סינגל פוטון הוא שולח רק קרן אחת וזאת שיטה פחות טובה. MRI המכשיר עובד בצורה הבאה: יש אטום מימן ,יש אלקטרון בפנים יש גרעין בתוך הגרעין יש פרוטון כמו שהאלקטרון מסתובב סביב הפרוטון גם הפרוטון מסתובב סביב עצמו. אם יש לי מימן יש לי מים .המכשיר הולך לבדוק איפה יש מים. המכשיר לוקח את כל הפרוטונים של המימן במים. אם אני אשים את הפרוטונים במגנט ענק אר נותן קרינה מגנטית עצומה וכל הספינים שיש בתוך האטומים מסתובבים עם המגנט. והוא נותן מכות של גלי רדיו אשר מוציאות את הפרוטונים מאיזון הם רוצים לחזור לאיזון וכל פעולה של לחזור חזרה לאיזון פולטת אנרגיה ואז יש לי מכשיר שקולט את האנרגיה ובסוף מה שיש לי  זה מפה של איפה יש מים במח. ואפשר לכוון את המכשיר על מנת שיעשה חתך של דם למשל איזה אזורים במח צורכים יותר דם. ואז זה נקרא FMRI. (מהמילה פנאקציונל- פעילות) ניתן לראות פעילות בזמן אמת .
המשך פסיכולוגיה במהלך 7000 שנה המאה ה-17
רנה דקארט- הוא עושה כל מיני ניסויים ובדיקות והוא מגיע למסקנה כי המח שולט בגוף  אבל יש גם נפש ורוח והיא יושבת איפשהו בתוך המח. הוא קרא לטענה הזאת דואליזם. רנה חיפש במוח אזור שהוא יחיד במח ולא זוגי כמו רוב חלקי המוח. והמקום הזה נקרא פאיניל והוא הולך להגיד שפה נמצאת הנשמה. הבעיה היא שיש את החלק הזה לכל בעלי החיים והוא טען שנשמה יש רק לאדם. מה שבאמת עושה הפאיניל הוא קשור בשינה ומתנוון עם הזמן. ג'ון לוק- מעלה גישה שאומרת שאנחנו נולדנו לוח חלק ונקיים ואני יכול להיות כל דבר ואני יכול להפוך מישהו לכל דבר שאני רוצה כי אין משמעות לפנימיות אלה רק לסביבה. המאה ה-18
לאוג'י גלוואני- גילה שהגוף פועל על חשמל, הוא גילה שאנשים מתים זזים אם נותנים להם מכת חשמל הוא מגלה כי הגוף פועל על חשמל.
צ'ארלס דרווין- הכניס את הרעיון של האבולוציה שאומר שבעלי חיים התפתחו מבעלי חיים שקדמו להם. הוא מגלה את המנגנון של האבולוציה ומגיע למסקנה כי בעלי חיים גדלים בסביבה שלהם ולהם יש ילדים אשר שונים אחר מהשני (מוטציות) ובמקרה אחד מהשינויים האלה מתאימה יותר לסביבה שלה. מכאן יש השלכה לפסיכולוגיה כי יש פסיכולוגיה אבולוציונית. פראנץ יוסף גאל- קרניולוגיה זה חקר הגולגולת , פרנולוגיה- תיאוריה הטוענת כי ניתן לקשר בין מבנה הגולגולת לבין אישיותו של האדם ותכונות אופי. הוא הולך לטעון כי המח אזורים שפועלים יותר הם יותר גדולים (לוקליזציה) ואז אני יכול למשש את הגלגלת ולזהות מה האישיות שלו. הוא אוסף מלא גולגולות והוא יודע לפי כל גולגולת מה האישיות של הבן אדם. ואז הוא מצא 27 לוקאליזציות במח ביניהם שפה מוסר או אפילו אהבת המולדת. התיאוריה הזאת לא נכונה אבל הוא מעלה את האפשרות כי יש לוקאליזציות וזה מה שקורה במחקר. פאול ברוקה- הוא נוירולוג בבית חולים בצרפת בבית החולים יש חולה אשר נמצא שם יותר מעשר שנים הוא נקרא לה ברון אבל המילה היחידה שלה ברון יודע להגיד היא "תן" החולה חולה במלחת סיפיליס. המחלה הזאת גורמת לכל מיני בעיות שנראות כמו פצעים בכל מיני אזורים בגוף בחלק מהם אולי אף במח ואיפה שיש פצע במח יש הרס של התאים. ברוקה לוקח את המח של לה ברון לאחר מותו והוא רואה שהמח הזה לא נראה רגיל ואז הוא מסיק כי האזור הפגוע במח קשור להפקה של שפה- אובדן יכולת להפקת שפה (אפזיה אקספרסיבית) או אפזיית ברוקה. וזאת הלוקליזציה הראשונה שהיא נכונה. המיספרה השמאלית מקדימה יותר יחסית קארל וורניקה- גילה חולה שלא יכול לקבל ולקלוט שפה הוא סובל מאפזיה רספטיבית, החולה מדבר מילים כמו שצריך אבל לא מקשר בין המילים לא יודע להפיק שפה. (אזור וורינקה) המיספרה שמאלית מאחורה יותר יחסית. המילים יכולות להיות מושלמות אבל הרצף לא הגיוני. –