סמנריון בקורס ניהול משאבי אוויר בנושא פצלי שמן יתרונות וחסרונות בכרייה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2722
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

פצלי שמן  הנקראים גם אבן ביטומנית, הם סלע משקע עשיר בחומר אורגני גילו מעורך ב 70 מליון שנה. עומק השכבה אינו רב ולכן לא הפך הסלע לנפט, אך על ידי שריפתו בתנורים מיוחדים ניתן להפיק מסלעים אלו אנרגיה או דלק נוזלי באמצעות חימום או מיצוי כימי.
פצלי שמן מכילים חומרים אורגניים ברמות נמוכות מדלקים אחרים, אך מספיק כדי להפיק מהם אנרגיה, סף הכדאיות הוא תכולה של %10 חומר אורגני. דלק זה מקביל בתכונותיו לתזקיקי נפט גולמי.  מדינות ברחבי עולם בעלות משאב פצלי שמן הם ארצות הברית, אסטוניה, סין אוסטרליה ברזיל ירדן וישראל כפי שניתן לראות בנספח מס 1 ( 2006 Dyni ).
היתרונות בשימוש פצלי שמן הם קבלת עצמאות אנרגטית למדינה בעלת משאב זה , כאשר מחיר חבית נפט הוא מעל 30 דולר לחבית ישנה כדאיות כלכלית לכרייה. החסרונות הבולטים של כריית פצלי שמן הוא ללא ספק ההשפעות הסביבתיות.
העבודה סוקרת את צורות הפקת האנרגיה מפצלי השמן תוך התייחסות להשלכות סביבתיות.נדון בפצלי שמן בישראל תוך התמקדות בפרויקט בחבל עדולם- טבלאות נתונים על פליטות ואנרגיה נדרשת ומופקת לפרויקט בסדר גדול המוצע .סיכום העבודה דן ביתרונות ובחסרונות של הפרויקט לאור כל ההשלכות הסביבתיות והכדאיות הכלכלית.