טקס ראש השנה במשפחה היהודית לדוגמא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1492
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תקציר כל טקס חשוב שיהיה רלוונטי לאדם המקיים אותו. כך גם טקס ראש השנה.
ראש השנה הוא חג הזמן והוא חג האדם, שעל פי המסורת היהודית נברא בערב ראש השנה. ראש השנה כשמו כן הוא: החג המציין את יום פתיחת השנה העברית. ראש השנה הוא גם יום הדין, שבו נקבע גורלה של האנושות כולה לשנה הקרובה.
בחרנו להתייחס לחג הזה מכיוון שהמשמעויות שלו נוגעות בכולנו, דתיים וחילוניים זו הזדמנות לחשבון נפש, לפסק זמן ולקביעת יעדים ומטרות לשנה החדשה.
הטקס המוצג כאן בנוי תוך שילוב של מסורת יהודית עתיקה ומסורת "חדשה" שתוטמע במשפחה. ייחודו זה של החג מאפשר לאדם, דתי או שאינו דתי, לשים בטקס את הדגש על האדם, משמעות חייו, מקומו בעולם ויחסו לזמן. על פי המסורת א' בחדש תשרי הוא ראש השנה לשנים. אין יום מתאים יותר לעצור ממרוץ הזמן ולהרהר בכל הקשור למערכת היחסים בינינו לבין הסובבים אותנו: עולם, סביבה ואדם. חשוב שבטקס יבואו לידי ביטוי מקורות עתיקים וחדשים הנוגעים באדם כנזר הבריאה על כל המשתמע מכך:
זכויותיו, חובותיו ואחריותו האישית לעולם על כל מרכיביו.
בטקס ראש השנה ניתן להעלות את הנושאים עליהם יש לערוך חשבון נפש  ולברך את הסובבים  בשנה טובה תוך תקווה, שברכה זו אכן תתממש.
הטקס שבנינו מורכב מקטעי קריאה אותם מקריא קריין/ מנחה. ניתן לכתוב את הקטעים על דף יפה או להכין ספרון עם הילדים ולתת למספר בני משפחה להקריא.
בנוסף ישנם מספר שירים המושרים בצוותא. מאוחרי פתקיות ההושבה לכל אחד כתוב שם של שיר המתאים לחג וכשהקריין/ מנחה מודיע מישהו מציין את שם השיר שלו וכולם שרים ביחד. לאחר הטקס בני המשפחה מתכבדים במאכלי "הסימנים".
בכל שנה בערב הראשון של ראש השנה נהגו לאכול לפני הארוחה מאכלים שמסמלים תקוות ובקשות לקראת השנה החדשה. כדאי להפוך את מנהג ה"סימנים" לחוויה, כדאי לשתף את הילדים ולנכין איתם לפני החג "סימנים" משפחתיים ומיוחדים.  בנוסף, לפני אכילת כל סימן כדאי לשאול את המשתתפים מדוע אוכלים אותו ואפשר גם להוסיף פרשנויות חדשות. אפשר להכין מראש את הברכות לכל המאכלים מעוצבות יפה ומודבקות על קיסם ולנעוצן במאכלים.