מבוא לפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1382

תקציר העבודה

שאלה מספר 1
א.      הגישה הפסיכו דינמית על פי גישה זו האדם הוא יצור המונע מאינסטינקטים, מדחפים ביולוגיים, דחפים המניעים את האדם לפעולה על מנת להפחית מתח.
גישה זו שמה דגש רב על תקופת הילדות, וטוענת כי האישיות כולה מתעצבת בתקופה זו.
פרויד (אבי הגישה) טען כי הנפש מורכבת מדחפים חיוביים שדוחפים לצמיחה כמו מין, הנאה, ומדחפים שליליים, הרסניים כמו הדחף למוות ולאי קיום. היות והחברה מרסנת דחפים שליליים, האדם, לפי גישה זו, נאלץ לפתור את הקונפליקט בין צרכיו שלו לבין צרכי החברה, ונאלץ לרסן את הדחפים השליליים בצורות שונות. גישה זו לא רואה באדם כטוב או רע מטבעו, אלא טוענת כי האדם מורכב משני סוגי הדחפים ופועל למציאת הפתרון לקונפליקט בינהם.
הגישה ההתנהגותית הדגש המרכזי בגישה זו הוא על האובייקטיביות. זוהי גישה שדוגלת במדע ובחקר מה שגלוי לעין וניתן לתצפית ולמדידה.
הנחת היסוד היא כי להתנהגות האנושית ולהתנהגות בעלי החיים אותם עקרונות, ומכאן החקר הוא פשוט יותר, היות וניתן יהיה לחקור בע"ח ומהם להשליך על ההתנהגות האנושית. כמו כן הגישה טענה כי בני אדם מונעים על ידי סביבתם.
גישה זו מדברת על מונחי גירוי ותגובה, כאשר אין התייחסות למה שבין לבין.
על מנת להסביר תופעות אנושיות יש להתרכז בחקר ההתנהגות הגלויה בלבד ולא להיכנס למושגים ורעיונות שאינם ניתנים למדידה. גישה זו הצליחה במציאת דרכי טיפול שימושיים ובהקניית עקרונות למידה וחינוך.
הגישה ההומניסטית הדגש המרכזי בגישה זו היא כי בני אדם הם טובים מיסודם ובעלי יכולת בחירה. יש להבין את האדם כפי שהוא ולא לכפות עליו מונחים והגדרות נוקשים ולהכניסם בכוח למסגרות תאורטיות, וזאת כיוון שהתחושות הסובייקטיביות כפי שהאדם חווה אותם לא ניתנות לתחליף של הסבר מלומד כלשהו. גישה זו שמה גם דגש על המימוש העצמי, הדחף של כל אדם להגיע למיצוי המקסימאלי של הפוטנציאל הגלום בו. גישה זו רואה באדם כשלם ולא רק את החלקים הבודדים שבו, זוהי גישה הוליסטית של פסיכולוגיה אנושית ולכן היא פורצת דרך.
הגישה הקוגניטיבית גישה זו צמחה מתוך הביקורת על הגישה ההתנהגותית. גישה זו שמה דגש על תהליכי החשיבה כמו זיכרון, תפיסה, הבנה, ובגלל תהליכים אלו בני אדם פועלים (להבדיל מבע"ח).
גישה זו לא שללה כי בני אדם מופעלים גם מגירויים סביבתיים, אך בהחלט לא רק. גירויים מעוררים את האדם לחשיבה –
יפה 10/10 ג.גישות המעודדות פעילות מדעית:
הגישה ההתנהגותית- עיקר העבודה בגישה זו הוא בניסויי מעבדה והדגש העיקרי הוא על האובייקטיביות וכמובן העובדה שלפי …
גישות שאינן מעודדות פעילות מדעית:
הגישה הפסיכו דינמית- גישה המתבססת כל כולה בסובייקטיביות של האדם, ומכאן אין לה בסיס מחקרי-מדעי.
הגישה ההומניסטית- בודקת התנהגות לא בתנאי מעבדה אלא בסביבה הטבעית של האנשים.
הגישה האבולוציונית- –