תגמול בכירים בחברות הציבוריות בישרא

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7870
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

גישות כלכליות במחקר במדיניות ציבורית – סמס ב', 2011
תגמול בכירים בחברות הציבוריות בישראל תוכן עניינים
מבוא
עיקרי הדברים ומבנה העבודה –3
פרק ראשון:
הסדרת השכר בחברות הציבוריות – מסגרת מושגית והגישות השונות –…4-7
מסגרת מושגית – בעיית הנציג הגישה החברתית כבסיס להגבלת שכר הבכירים בחברות הציבוריות הגישה הכלכלית כבסיס להגבלת שכר הבכירים בחברות הציבוריות ובמוסדות פיננסיים פרק שני:
סקירת המצב בישראל 8-משפטים נתונים אמפיריים התמודדות עם בעיית הנציג בעבר בעיית הנציג לאור חוק החברות החדש רגולציה מוכוונת מטרה – התמודדות המחוקק עם בעיית השכר ותגמולי הבכירים פרק שלישי:
בחינת הסוגיה במדינות מחוץ לישראל -..16-19
חיזוק כוחם של בעלי המניות הסדרת מרכיבי השכר של בכירי החברה פרק רביעי:
דיון – הבעיות במצב הקיים והתייחסות לרגולציה חדשה בנושא …20-
5 הבעיות בדין המצוי התפתחויות רגולטוריות כמענה לבעיות הדין – האמנם? סיכום והמלצות: … -26
בבליוגרפיה………-….………………………………………………………….27-28
מבוא:
שכר הבכירים בחברות הציבוריות מצוי בויכוח ציבורי מזה שנים רבות. לא אחת נשמעות טענות כלפי גובה שכר המנהלים במשק וחוסר הפרופורציה בינו לבין ביצועיהם, בפרט כאשר החברות בניהולם נקלעות לקשיים ואינן מצליחות לעמוד בהתחייבויותיהן. משבר הסאב-פריים משנת 2008 בעולם כולו וכן בישראל, חידד את התחושה כי קיימת בעיה בגובה שכר הבכירים וכן במערכת התמריצים שיוצר השכר. דוגמה לכך ניתן למצוא בבונוסים בשווי 7 מליון ₪ שקיבלו מנהלי חברת "אפריקה ישראל" בשנת
2 010, חודשים ספורים לאחר השלמת הסדר הנושים בגין אי יכולת החברה לפרוע את התחייבויותיה.
לאור המציאות החברתית כיום במדינת ישראל, והרצון לחקור ולנתח מדיניות ממשלתית באשר לנושא זה, בחרתי להתעמק בנושא תגמול הבכירים, המשפיע במישרין על ציבור המשקיעים בשוק ההון הישראלי ובעקיפין על כלל האזרחים אשר כספי הפנסיה וקופות הגמל שלהם מוחזקים על ידי גופים מוסדיים שונים ומושקעים בשוק ההון. במהלך העבודה תוצג התשתית העובדתית של מבנה התגמולים כיום,  יוצגו הקשיים במצב הקיים ויועלו המלצות לפתרונות אפשריים בשאיפה להשיג הסדר הולם. עבודה זו תבקש להראות כי ההתלבטות בנושא שכר הבכירים היא מנת חלקן של מדינות רבות. כל מדינה בחרה לעצמה דרך אחרת להתמודד עם הנושא בדרך המתאימה לתנאי המדינה ותושביה. עם זאת, קיימים עקרונות מנחים המשותפים לכל הפתרונות שנמצאו.
·         בפרק הראשון של העבודה אבקש ליצור סדר מושגי. כך ניתן יהיה להציג ביתר בהירות את הבעיה, את המצב הקיים ואת הפתרונות האפשריים; כן אציג  את הגישות השונות לקיומה של הבעיה – הגישה החברתית והגישה הכלכלית. ·         הפרק השני יתאר את המצב הקיים בישראל בכל הנוגע לשכר הבכירים בחברות הציבוריות. כן אראה כי המחוקק הישראלי היה ער לקשיים המבניים המצויים באישור שכר הבכירים ואף קבע הסדרים בעניין זה. ·         הפרק השלישי של העבודה יציג סקירה של הסדרים מקבילים במדינות אחרות. כאמור, הדיון הציבורי בשכר הבכירים אינו ייחודי לישראל. בשנים האחרונות מדינות רבות בחנו את מדיניותן בנוגע לשכר הבכירים ושיפרו את הסדרתן בנושא ·         הפרק הרביעי.ינתח ויציג את הפערים והבעיות במצב הקיים המחייבים הסדרה נוספת, בהתבסס גם על המתואר בפרקים הקודמים.
·         חלקה האחרון של העבודה יעסוק בסיכום ובפתרונות המוצעים על בסיס כל האמור עד כה. הפתרונות מתמקדים בעיקר בהסדרה עקיפה של סוגיית השכר, במטרה ליצור מנגנון שיבטיח כי שכרם של נושאי המשרה ישרת את האינטרס של כלל המשקיעים בחברה, ויתמרץ המנהלים להביא לתשואות ארוכות טווח בהתאם למדיניות ניהול הסיכונים בחברה