סמינריון הבוחן את תופעת מסחור הרומנטיקה, כאשר הכרויות למטרה רומנטית מתרחשות בזירה הוירטואלית.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6386
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 3
תשתית תיאורטית. 4
1 . המדיה החדשה. 4
1 .1 הרשת החברתית המקוונת. 5
1 .2 הרשת החברתית המקוונת כ"קהילה מדומיינת". 5
2 . קפיטליזם רגשי 5
3 . הכרויות וירטאוליות מסורתיות. 6
3 .1 "הצגת העצמי" במרחב הוירטואלי 6
מתודולוגיה. 7
ניתוח ממצאים.. 9
פרק 1: כשרציונל ורגש נפגשים.. 9
1 .1 זוגיות כפונקציה של כדאיות. 9
1 .2 שימור התפיסה הרציונלית במרחב. 11
פרק 2: הרווק כמוצר צריכה. 13
2 .1 גם יפה וגם אופה. מנהל עסקים
2 .2 בקרוב אצלך. משפטים פרק 3: שינויים בהרגלי הצריכה. 17
סיכום.. 18
ביבליוגרפיה. 209
תקציר:
אופיו של השוק הכלכלי הפוסט מודרני, בדמותו של  הקפיטליזם הצרכני, ניכר בהיווצרותן ועיצובן של מערכות יחסים אינטימיות.
אהבה רומנטית נמדדת במונחים של כדאיות, ובחירת בן זוג נבחנת בתחשיבים של עלות ותועלת. עבודה זו עוסקת בהשלכות אלו, בדגש על מסחור הרומנטיקה ובני זוג פוטנציאליים, כאשר שדה המחקר שלנו הינו  קבוצת הפייסבוק "בחורים שווים בין חברות". הקבוצה הינה מיזם שהקימו שתי חברות בינואר 2012, אשר מטרתו להוות פלטפורמה להיכרות וירטואלית.
בקבוצה נשים מפרסמות את מכריהן הפנויים, וכך מקשרות בינם לבין חברות הקבוצה המוצאות בהם עניין.  המיזם החל מקבוצה מצומצמת, אך בעקבות ההיענות הגבוהה, הן של רווקות שמטרתן מציאת בן זוג, והן של בנות הנמצאות בזוגיות אשר מתעניינות בתכנים המפורסמים בה או בפרסום מכריהן,  הפך להצלחה מסחררת המונה כיום קרוב ל-משפטים אלף חברות . טענתנו היא כי תהליכי רציונליזציה ואינטלקטואליזציה הפכו גורמים מרכזיים בשיקולים של אהבה רומנטית מודרנית, וזוגיות הפכה למוצר, אשר תצורת רכישתו דינמית ומשתנה יחד עם תרבות הצריכה בחברה. אנו מוצאות כי בחינת טענות אלו בשדה המחקר שבחרנו מהווה תוספת מעניינת למחקר הקיים, בשל ייחודיות השדה- קבוצה הכרויות סגורה לנשים בלבד, המבוססת על המלצות אישיות, אשר בתוכה נחבאים דפוסים צרכניים חדשניים ומרתקים של זוגיות ואהבה, כמו גם "שדרוג" אופן הצגת הרווק- מ"הצגת העצמי" המאפיינת אתרי היכרויות מסורתיים, ל"הצגת הידיד". כך למעשה, הקבוצה מצליחה לשלב בין מנהג השדכנות עתיק היומין, ובין זירת אתרי ההיכרויות המסורתיים.
בכדי לבחון את טענתנו,  התמקדנו בביטוייהם של שלושה מאפיינים מרכזיים של הקפטיליזם הצרכני בתוך השדה;  היחסים המורכבים בין רציונל ורגש ותפקידם במערכות יחסים זוגיות, אופייה הסחיר של מערכת היחסים המודרנית ולבסוף, השינויים שחלו בהרגלי הצריכה, בכמות הסחורות הנצרכות ומשמעות הצריכה והמוצרים. נטען כי הקבוצה מתנהלת כ"קהילה מדומיינת" בה ההתארגנות הצרכנית הווירטואלית מבוססת מגדר, כאשר המוצר המוצע הינו בני זוג, רגשות ואהבה. אך, באופן פרדוקסלי , שולט בה השיח הרציונלי.