עם + הערות המנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1261
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 11
שאלה 1
א אף על פי שלטענת לזרספלד ומרטון אין לתקשורת ההמונים השפעה כה רבה על החברה, הם מדגישים את התפקודים החברתיים השונים שממלאת התקשורת, ובמילים אחרות, את ההשלכות החברתיות של התקשורת, והם מציינים שלושה מהם :
·        הענקת מעמד לאישים ולסוגיות ציבוריות – אמצעי תקשורת יכולים להעניק מעמד לאישים, לארגונים, למדיניות ולסוגיות או לחזקם. וכאשר אלה, זוכים לתשומת לבם של הצופים, מעמדם בעיני הציבור עולה ובכך נוצר מצב של מעגליות. כלומר אלה הזוכים להכרה בתקשורת, זוכים למעשה במעמדם כאנשים שראוי להקשיב להם. לטענת לזרספלד ומרטון, "אם אתה חשוב באמת, תעמוד במוקד תשומת הלב של ההמונים, ואם אתה עומד במוקד תשומת הלב של ההמונים, אתה בוודאי חשוב".
·        אכיפה של נורמות חברתיות – אמצעי התקשורת יכולים לחשוף סטיות ובכך לגרום לתחילתה של פעולה חברתית מאורגנת לשינוי ולתיקון מצב. כלומר אנשים יכולים להיות סובלניים כלפי חריגות מהנורמה, כל עוד הן לא נודעות בציבור, אך ברגע שהחריגה מתפרסמת בזירה הציבורית, קהל תקשורת ההמונים חייב לנקוט עמדה בעד או נגד. התקשורת גורמת לאישור מחדש וליישום הנורמות שמהן היו חריגות או לשינוי הנורמות. זאת אומרת מה שהיה נסבל כל עוד נשאר ברמת הפרט הופך לפעולה של נקיטת עמדה מצד הציבור הרחב.
·        סימום (נורקוטיזציה) – אמצעי תקשורת חושפים את הקהל להמון תכנים. שטף זה של התכנים מאפשר לצופה להיות מעודכן בכל מה שקורה, אך החשיפה הזאת גורמת לדיס-פונקציה של בן אדם, כיוון שלהיות מעודכן, זה לא אומר לעשות עם זה משהו. כלומר, על פי לזרספלד ומרטון, הצופה הממוצע יכול להתייחס למציאות תקשורתית כאל מציאות פוליטית ואפילו לא להיות מודע לכך, שהוא רק מתעדכן ולא מחליט לפעול. זאת אומרת שרמת הידע עלתה מאוד, אך לא נשארה אנרגיה נפשית לפעולה. יפהמשפטים ב דוגמאות לאישים וסוגיות שקיבלו מעמד בעקבות חשיפתם בתקשורת ההמונים :
אחת הדוגמאות לאנשים שקיבלו את מעמדם בזכות התפרסמותם בתקשורת ההמונים הוא ג'קי מנחם. הוא זכה לתשומת לב רבה מצד …