עבודה בדיני עבודה. העבודה עוסקת בנושאים שונים כגון:חופש העיסוק, הגבלת עיסוק ואיסור תחרות ומיהו עובד ודפוסי העסקה בענף התקשורת בישראל

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1681
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

1 .              העבודה מבוססת על הנושאים שלהלן:
"חוקי היסוד והגבלת עיסוק" "מיהו עובד ודפוסי העסקה בענף התקשורת בישראל"
2 .              קריאת החובה בנושאי לימוד אלה היא כדלקמן (תועלה לאתר הקורס):
א.     חוקי יסוד והגבלת עיסוק:
חוק יסוד: חופש העיסוק חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו חוק עוולות מסחריות, תשנ"ט- 1999
דב"ע נז/3-271 מוטי בטש – שוודנט בע"מ, ניתן ביום 6.11.97
ע"ע
1 64/99 פרומר וצ'ק פוינט – רדגארד בע"מ, פד"ע לד, 294
ע"ע
2 92/99 עמיחי – חברת גולדהמר בע"מ, פד"ע לה,204
ע"ע
1 מנהל עסקים1/00 הר זהב שירותי מזון בע"מ – פודליין בע"מ ואח', פד"ע לח, 72
ב.      מיהו עובד ודפוסי העסקה בענף התקשורת בישראל דב"ע לא/3-27 עיריית נתניה – בירגר, פד"ע ג(1), 177
ע"ע 300274/96 צדקא – מדינת ישראל-גלי צה"ל, פד"ע לו, 6
5 דב"ע לג/3-9 רשות השידור – ד"ר ראובן סיוון, פד"ע ד, 520 ע"ע 300
5 1/97 בנימין פלבן – רשות השידור, פד"ע לט, 324
עבודה בדיני עבודה
1 .ריטה עובדת בחברת "ריטרייט" ותפקידה בחברה הוא לשווק ולייצר בעצמה את המוצרים אותם היא מפתחת. כשריטה נכנסה לחברה החתימו אותה על הסכם סודיות אשר נכלל בתוכו סעיף שמחייב אותה לא לעבוד בחברה מתחרה במשך שנתיים מיום סיום תפקידה בחברה הנוכחית.
חוק יסוד חופש העיסוק אומר כי כל אזרח או תושב רשאי לעסוק בכל מקצוע, משלח יד. והוא זכה להכרה חוקתית ולמעמד על חוקי ובכך הוא הפך לזכות יסוד מוגנת בחוק. למרות מעמד החוק, ישנם חוקים נוספים וזכויות נוספות אשר מעגנות בחוק יסוד ולכן כאשר אנו דנים בחוזים שמגבילים את חופש העיסוק יש צורך לאזן בין העקרונות המתנגשים.במקרה הנ"ל ריטה התחייבה לשמור על סודיות עקב תפקידה בחברה כמהנדסת פיתוח והפרטים אליהם היא נחשפת . כפי שניתן לראות במקרה הנ"ל, למרות שריטה אכן חתמה על מסמכי הסודיות אין זה אומר שניתן כעת לה לפסול כל אפשרות של החלפת מקום עבודה.
אומנם זה נוגד את אינטרס החברה אך ישנן זכויות קיימות שניתנות למימוש על ידי ריטה כך שהיא אינה סגורה וחסומה בפני אופציות שונות ואחרות.
ישנם אינטרסים לגיטימיים אשר עשויים להצדיק את הגבלת העיסוק שאותם מונה הנשיא אדלר. את הנסיבות הללו על בית המשפט לבחון כאשר מגיע אליהם מקרה כזה.
1.סוד מסחרי: חברת "ריטרייט" מפתחת מייצרת ומשווקת ציוד מתוחכם וייחודי. חברה זו היא מובילה בתחום ואפילו כמעט ואין לה מתחרים משמעותיים. למרות שההמצאות לא נרשמו כפנטנט עקב המחיר הגבוה אין זה אומר שהם אינם סודיים. במקרה הנ"ל ריטה התבקשה לשמור על סודיות כאשר במהלך תפקידה כמהנדסת פיתוח נחשפה למוצרים שונים וייחודים ואף פיתחה כמה מהם בעצמה. המידע שגלוי לריטה הינו סודי ונכלל ככזה גם בהגדרתו בחוק, גם כמהנדסת פיתוח היא הייתה חשופה לסודות ולפיתוחים וגם לאחר העברתה לתפקיד שונה היא דאגה להישאר מעודכנת והרבתה להסתובב חופשי במעבדות והמידע שהיה מצוי בידי ריטה היה: ספקים ורשימת לקוחות שהיו בעל חשיבות גבוהה לא פחות. סעיף 5 לחוק העוולות המסחריות התשנ"ט 1999 מגדיר "סוד מסחרי" כמידע המצוי בידי המעסיק, ושאינו נחלת הכלל ואינו ניתן לגילוי בנקל. סעיף 6 לחוק זה מגדיר כי לא יגזול אדם סוד מסחרי של אחר ללא הסכמת בעליו, או בניגוד לחיוב חוזי.
2 .השקעה מיוחדת: ריטה נשלחה מטעם חברת "ריטרייט" ללימודי תואר שני במנהל עסקים. הלימודים מומנו במלואם על ידי החברה ובנוסף קיבלה שכר מלא בעת לימודיה. ניתן לראות כי החברה השקיעה בריטה וכי ישנה הצדקה לכך שהם מגבילים את המשך עיסוקה בעתיד למשך תקופה מסויימת.
3 .הענקת תמורה מיוחדת: ריטה המשיכה לקבל את שכרה גם בעת הלימודים לתואר השני במנהל עסקים.
כאשר הגבילו את עיסוקה של ריטה התמורה שקבילה זה תשלום החברה על התואר השני שלה. ובכך זה מצדיק את הגבלת העיסוק שלה.
4. חובת תום לב: שני הציטוטים אשר מופעים בפסק הדין מעידים על כך שישנו צורך לבחון האם הצדדים של העובד מעביד פעלו בתום לב ולא הפרו את החובות המוטלות עליהם.
כאשר אדם תופס תפקיד בעמדה בכירה ונחשף לסודות במהלך תפקידו חובות האמון שלו גדלות לעומת עובד בדרגה נמוכה יותר.ריטה הינה בעלת מעמד גבוה בחברה, היא הייתה כ5 שנים מהנדסת פיתוח של החברה שמייצרת ומשווקת מוצרים בעצמה וכמו כן גם לאחר שינוי תפקידה היא עדיין המשיכה להיחשף לדברים ולמוצרים סודיים שנדרשה לשמור לעצמה.