עבודת על מגוון צורות החי בים המלח ומסביבו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2460
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

צורות החיים בים המלח קורס : התערבות האדם במערכות נוף.
תאריך: 22.7.09.
הקדמה: ים המלח מהווה חלק מהשקע הסורי אפריקאי, הנמשך מהרי הטאורוס שבטורקיה ועד לעמק הזמבזי בדרום אפריקה ואורכו כ-6000 ק"מ. אורכו של ים המלח הוא כ-67 ק"מ, רוחבו המירבי כ-18 ק"מ והוא המקום הנמוך ביותר בתבל – כ-418 מ' מתחת לגובה פני הים.
ים המלח הוא כיום הגבול בין ישראל לבין ממלכת ירדן. חופי ים המלח נושקים להרי יהודה ממערב ולהרי אדום ממזרח. לפי תיאוריות גיאולוגיות, הים נוצר לפני כמיליוני שנים עקב התרוממות של קטע חבל הארץ שבין הים התיכון לשקע הסורי אפריקאי ונסיגתם של מימי הים התיכון שכיסו קודם לכן את כל האזור.
ים המלח נחלק לשני אגנים :
האגן הצפוני: הוא הגדול והעמוק בין השניים ועומקו מתקרב ל-400 מ'.
האגן הדרומי: קטן יותר ורדוד מאוד- עומקו מטרים ספורים בלבד. בעבר הפרידה בין שני האגמים מעין לשונית ים המכונה אל ליזן ( Al Lisan ). כיום מפרידה ביניהם תעלה צרה שנחפרה על מנת למנוע את התייבשותו והיעלמותו של האגן הדרומי, שבו גם נמצאות בריכות האידוי של מפעלי ים המלח. ים המלח מקבל את מימיו בעיקר מנהר הירדן ומנחלים נוספים קטנים יותר המזרימים לתוכו כמויות קטנות יחסית של מים מתוקים. בעונת החורף הוא מקבל גם כמות מסוימת של משקעים , הזורמים ויורדים מההרים שסביבו.
האקלים החם השורר באיזור גורם להתאדות כמויות גדולות של מימי ים המלח. גם הטיית חלק גדול של מימי נהר הירדן, שבוצעה על ידי ישראל וממלכת ירדן לצורכי פיתוח החקלאות והספקת מי השתייה , גורמת ל'התכווצותו' של ים המלח. דוגמא לכך היא שבשלושים השנים האחרונות ירד מפלס ים המלח ביותר מ-
5 מ' ובקצב של כ-0.8 מ' לשנה. מאחר וכמות המים הנכנסת לתוכו קטנה מזו המתאדה ( מאזן שלילי ), יש הרואים בכך סכנה שבעתיד הלא רחוק הוא יתייבש וייעלם. אחרים סבורים כי ים המלח לא יתייבש לגמרי , שכן כאשר ירד מפלס המים ב-100- משפטים0 מטרים נוספים , יווצר שיווי משקל חדש של מקורות המים באיזור , שיימנע את התייבשותו והיעלמותו של ים המלח. במקומות שבהם היתה בעבר זרימה של מימי נחלים שפסקה , התחוללו במשך השנים שינויים במבנה האדמה ונוצרו זרמים תת-קרקעיים שגרמו להיווצרותן של מעין מחילות תת-קרקעיות.
מחילות אלו עלולות להתמוטט באופן פתאומי וללא כל סימני אזהרה מקדימים וליצור בורות עמוקים המסכנים את חיי התושבים או התיירים באיזור. תופעה זו מכונה בשם תופעת ה'בולענים'.(סוקניק, 2007, עמ' משפטים-מנהל עסקים).
בצד ימין תצלום אווירי של ים המלח (0ren,2005) שמאל: תמונת נוף של ים המלח הרכב ים המלח והתפתחותו: