דיני תאגידים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 961
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

ממ"ן 12 פתור בקורס דיני תאגידים לתואר שני במנהל עסקים   מטלת מנחה 12
שאלה 1 – תיאורית המיזם תיאורית המיזם היינה תיאוריה המתייחסת למספר חברות שהתאגדו כדי לרכז פעילות כלכלית תחת קונצרן (מיזם) בדרך יעילה. התיאוריה מכירה, ואיננה חולקת על קיומן של הישויות המשפטיות העצמאיות של כל החברות בתוך הקונצרן. (יש לציין כי תיאורית המיזם איננה מופיעה באופן מפורש בחוק החברות, אלא היא מוכרת וידועה מתוך פסיקת בית המשפט) במרכזה של תיאורית המיזם עומד המבחן הכלכלי לאמור: בחינת התנהלות הקונצרן והחברות בו. אם הקונצרן והחברות בו ראו עצמן והתנהלו כיחידה כלכלית אחת (מכאן נובע המבחן הכלכלי) אזי בית המשפט עשוי להורות על הרמת מסך ולראות את כל החברות בתוך אשכול החברות שקיימו את מבחני הסף כישות כלכלית אחת.
קיימים ארבעה מבחני סף (מצטברים) על מנת להכיל את העילה; (1)   שליטה של חברה אחת בחברה שנייה – תחת מבחן השליטה נבחנים תהליכי קבלת ההחלטות והאם לחברה אחת יש יכולת שליטה והשפעה על פעולות החברה השנייה.
(2)   זהות בעלי המניות בחברות השונות.

פס"ד בן ציון – מקרה 1
עיון מעמיק בפס"ד בן ציון, מעלה סוגיה תיאורטית – האם במידה והקונצרן היה סולבנטי בזמן בו נוצר השעבוד, היה בית המשפט מזכה את בן ציון מאשמה.
לכאורה, עם הפעלת תיאורית המיזם כפי שהתרחשה במשפט זה, יש כאמור לראות בקונצרן יחידה כלכלית אחת. היות וההנחה התיאורטית בסוגיה-
נושה בנק בפס"ד בן ציון נושה של הבנק רשאי ויכול לתבוע את חובו ממשפחת ויליאמס; ראשית עליו להרים מסך מכוח עילת תיאורית המיזם; הבנק הינו כאמור חלק מאשכול חברות. נושה הבנק יידרש במסגרת תיאורית המיזם להוכיח כי יש לראות את קונצרן משפחת ויליאמיס כיחידה כלכלית אחת…