פרה סמינריון: מעמדם של האיגודים המקצועיים בעידן העבודה החדש

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6225
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

יחסי עבודה נושא:
מעמדם של האיגודים המקצועיים בעידן העבודה החדש תוכן עניינים
מבוא
–    3
פרק א' מהו איגוד מקצועי –          4
פרק ב' הגורמים והמאפיינים של עידן העבודה החדש –..           7
פרק ג' מעמדם של האיגודים המקצועיים בעידן העבודה החדש            9
פרק ד' ניצנים להתאגדות מחודשת –        13
סיכום .            16
מסקנות –…
       17
ביבלוגרפיה –..         18
מבוא
במהלך שני העשורים האחרונים, לנוכח הגלובליזציה וההתפתחות הטכנולוגית המואצת עברה מערכת יחסי העבודה שינויים מרחיקי לכת אשר השפיעו לא רק על מעמדם של שלושת השחקנים המרכזיים במערכת זו, העובדים, המעסיקים והריבון אלא גם על ערכי החברה כולה. עידן עבודה חדש התפתח ובו חוקי משחק שונים מן העבר, ההסכמים הקיבוציים התחלפו בחוזים אישיים, תאגידים וחברות בינלאומיות השתלטו על המשק, המעסיקים מתנערים מהתחייבות להעסקה ארוכת טווח, התנאים הסוציאליים ותנאי הפנסיה הצטמצמו, חל פיחות משמעותי במעמדם של האיגודים המקצועיים וניראה כי הערכים של צדק חברתי ושוויון פינו את מקומם לכלכלה חופשית וקפיטליזם.
בשנים האחרונות שוב מתחזקים הקולות התומכים בהתארגנות העובדים, אך עדיין, אלו ניצנים בלבד.   לנוכח דברים אלו נשאלת השאלה, שהיא גם שאלת המחקר של עבודה זו, מהם ההשלכות של עידן העבודה החדש על מעמדם של האיגודים המקצועיים? – בעבודה זו אנסה לענות על שאלה זו, על פי סדר הדברים הבא:
בפרק הראשון אסביר מהו איגוד מקצועי ואסקור את התפתחותם של האיגודים המקצועיים בארץ ובעולם מאז הקמתם ועד לסוף שנות ה-70. בפרק השני אפרוט את הגורמים הכלכליים והפוליטיים שהובילו את העולם לשינוי הגישה ולשינוי חוקי המשחק ואפרט את המאפיינים של עידן העבודה החדש. בפרק השלישי אסקור את ההשלכות של עידן העבודה החדש על מעמדם של האיגודים המקצועיים ואסביר את הסיבות והנסיבות שהובילו להשלכות אלו, בנוסף אתן סקירה דומה על מעמדו של האיגוד המקצועי בישראל. בפרק הרביעי אציג התפתחות של השנים האחרונות המתארת ניצנים ראשונים להתאגדות מחודשת. בפרק האחרון אסכם את עיקר הממצאים ואת המסקנות העיקריות של עבודה זו.
העניין האישי שאני מצאתי בנושא עבודה זו, מתחיל בשנת 1993, כבחור צעיר (בן 23) בחרתי לעזוב את עיסוקי כטכנאי בצבא הקבע לטובת עבודה באינטל, הוריי, כעובדים מן האסכולה הישנה, התנגדו למהלך והתעקשו שאני עושה שגיאה חמורה, הם טענו ששירות הקבע נחשב לעבודה עם בטחון תעסוקתי, עם תנאי שכר טובים ויתרון של פרישה מוקדמת לגמלאות, למעשה עיסוק בעל מאפייני עבודה של הסקטור הראשוני, אינטל נחשבה אז לאחד התאגידים הבינלאומיים המשגשגים בעולם, הצעת השכר שקיבלתי הייתה כמעט כפולה מהשכר שקיבלתי כחייל בקבע, אני זוכר ששמחתי שמדובר בחוזה העסקה אישי ולא ראיתי כל צורך בנציגות של ארגון עובדים כדי להגן על האינטרסים שלי, העדפתי מצב שבו ההצלחה או הכישלון תלויים רק בי, בשנים הראשונות כעובד אינטל ליוותה אותי התחושה שהארגון מעריך את יכולותיי האישיים ומוכן לשלם שכר הוגן תמורתם, אך ברבות השנים, לנוכח תהליכי התייעלות אירגוניים הצטמצם שכרי והשתווה לשכר הממוצע במשק בעוד הדרישות בעבודה הולכות וגדלות. היום, אחרי כמעט 20 שנות עבודה באינטל, כשאני מביט על עמיתי שנשארו בצה"ל כשהם עומדים על סף שחרור, אני מרגיש שאולי זו הייתה טעות ובכל מקרה זו לא הייתה הזדמנות חיים כפי שנראתה לי בתחילת הדרך, אני מרגיש שחוויתי בעצמי את התמורות שחלו במערכת יחסי העבודה בעולם ומכאן הבחירה בנושא זה. קריאה נעימה!