יסודות המחקר הכמותי א' 10769:

תקציר העבודה

שאלות עליהן ניתן מענה בממן:
שאלה 1:
חוקרים במדעי החברה מרבים לעסוק בקשר שבין מבנים מוסדיים לבין תופעות חברתיות כאלה ואחרות. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לכך היא הטענה שבמערכת פוליטית שבה שיטת הבחירות היא שיטת בחירות הקרויה "ייצוגיות פרופורציונלית" (proportional representation), תהיה בסבירות גבוהה יותר מערכת מפלגתית שבה מספר מפלגות, הקרויה מערכת רב-מפלגתית (multi-party system). לעומת זאת, במערכת פוליטית שבה שיטת הבחירות היא כזו שמכל מחוז בחירה נבחר/ת נציג/ה יחיד/ה שזוכה במירב הקולות באותו מחוז בחירה (שיטת בחירות זו קרויה באנגלית single-member district), תהיה בסבירות גבוהה יותר מערכת מפלגתית שבה שתי מפלגות, הקרויה מערכת דו-מפלגתית (2-party system). לסיכום, הטענה היא ש:
(1)   ייצוגיות פרופורציונלית מובילה למערכת רב מפלגתית (2)   בחירת נציג/ה יחיד/ה מכל מחוז בחירה בשיטת single member district מובילה למערכת דו מפלגתית להלן סעיפי השאלה:
א.      האם הטענות המדעיות המוצגות לעיל עומדות בדרישת הרלוונטיות?
ב.      האם הן עומדות בדרישת הבחינות?
ג.       האם בטענות המוצגות יש משתנה תלוי אחד או יותר מאחד? מה הוא/הם אותם משתנים תלויים?
ד.      מה לגבי משתנים בלתי תלויים?
ה.      נסח/י באופן מפורט את האופן שבו היית בוחן/נת הטענה תוך שימוש בגישה המדעית. יש לשים לב שהדיון כולל את כל מרכיביה של הגישה המדעית. הדגם/מי ופרט/י כיצד ניתן היה להשתמש במרכיביה השונים של הגישה המדעית ובשלבי המחקר המדעי על מנת לחקור את הטענה באופן מדעי.
שאלה 2:
שאלה זו עוסקת בתיאוריות מדעיות. על פי חומר הקריאה, תיאוריה:
(1)   כוללת מערכת טענות על קשרים בין מונחים (2)   מציגה השקפה מסויימת על תופעה (3)   משרתת תפקיד של הסבר וניבוי בשאלה זו, עליכם/ן לבחור תופעה חברתית המעניינת אתכם/ן בתחומים של מדע המדינה, סוציולוגיה או תקשורת. התופעה יכולה להיות תופעה שנתקלתם בה באחד הקורסים, בחומר הקריאה, או בכל הקשר אחר. מטרת שאלה זו היא לפתח תיאוריה שתסביר את התופעה הזו.
להלן סעיפי השאלה:
א.      תארו ופרטו את התופעה החברתית בה מצאתם/ן עניין.
ב.      מה הם המשתנים התיאורטיים שאתם חושבים שקשורים לתופעה המעניינת אתכם?
ג.       לפי התיאוריה שלכם, מה הם הקשרים בין המשתנים?
ד.      כיצד ניתן יהיה לבדוק את התיאוריה?
ה.      ולבסוף, האם היא ניתנת להפרכה?
שאלה 3:
הסבירו בקצרה (לא יותר מפסקה) את ההבדלים בין המושגים הבאים:
א.      מחקר תיאורי מול מחקר סיבתי ב.      מחקר ניסויי מול מחקר מתאמי ג.       משתנה מופעל מול משתנה ייחוס ד.      דגימה מקרית פשוטה, דגימת שכבות ודגימת אשכולות