שעורי החינוך הגופני כאמצעי לאיתור המעבר הדק בין דיאטה להפרעת אכילה בקרב נערות מתבגרות, עבודה מחקרית

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 16972
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

שעורי החינוך הגופני כאמצעי לאיתור המעבר הדק בין דיאטה להפרעת אכילה בקרב נערות מתבגרות שעורי חינוך גופני כאמצעי לאיתור המעבר הדק בין דיאטה להפרעות אכילה בקרב מתבגרות -תקציר- מבוא
הפרעות אכילה בכלל ואנורקסיה נברוזה בפרט הן תופעות שהולכות ונעשות שכיחות. עובדה זו מדאיגה במיוחד, עקב שיעורי התמותה הגבוהים מהמחלה, ועקב הבעיה החברתית שהיא יוצרת. בעבודה זו מטרתי לעמוד על מאפייני המחלה, כדי לבדוק באמצעות מחקר, האם למורה לחינוך גופני ישנם כלים לאיתור סימנים המעידים על סכנה לאנורקסיה בקרב מתבגרות. מטרת העל היא, במידה וימצאו כלים כאלה, להמליץ על הכשרה מתאימה למורות לחינוך גופני.
אנורקסיה נברוזה אנורקסיה נברוזה היא הפרעת אכילה, נפוצה בעיקר בקרב מתבגרות. אדם מוגדר כחולה באנורקסיה כאשר משקל גופו נמצא משפטים% מתחת למשקל האופטימלי שלו. אנשים הסובלים מאנורקסיה מרעיבים עצמם במתכוון וחוששים מהשמנה אפילו כאשר משקלם נמוך. חולי אנורקסיה אינם מאבדים את התאבון אלא נלחמים בו. הגורמים לאנורקסיה:
גורמים תרבותיים: בתרבות המערבית רזה נחשב ליפה, וכמו כן מועלים ערכים כגון איפוק והישגיות, התורמים להתפתחות המחלה. כמו כן, בד"כ אוכל מצוי בשפע, ולכן שליטה עצמית מתבטאת דוקא בהמנעות ממנו.
גורמים חברתיים: נערה הנמצאת בסביבה בה כולם רוצים לרזות, עשויה להיות מושפעת מנטיה זו. כמו כן הערות השנערה מקבלת לגבי גופה נתפסות לעתים באופן בלתי פרופורציונלי, ועשויות להביא להתפתחות המחלה. גורמים נפשיים: בין הגורמים הנפשיים נתן למנות בין השאר פריצת גבולות בילדות, אשר יכולה להיות בוטה, כגון התעללות מינית או דרמטית פחות לכאורה, כגון פגיעה בפרטיות. במקרה זה עשויה להתפתח התעסקות בנושא השליטה, שתביא מאוחר יותר להתפתחות אנורקסיה כביטוי קיצוני לשליטה בגוף. בנוסף, התעסקות יתר באוכל על ידי ההורים, או, לחילופין, בצורך להיות "יפה" עשויה לגרום, בהצטרף תנאים נוספים, להתפתחות אנורקסיה בגיל ההתבגרות.
מלבד פגיעה במערכות שונות בגוף, אנורקסיה פוגעת גם במנגנון תחושת הרעב, דבר שמקשה על החלמה מוחלטת מהמחלה.
מאפייני המחלה העיקריים:
עיסוק בהרזיה. ניסיונות בדיאטות ודיבורים על דיאטות. הרגשת "מפסידן". חיתוך המזון לחתיכות קטנות. הקאות, שימוש במשלשלים, ניסיונות להסתיר כמה ומה אכלו. עיסוק כפייתי בספורט. ניסיון לאכול לבד.
נשירת שיער, חולשה, עייפות, רגישות לקור.
דימוי עצמי הדימוי העצמי קשור בשתי רמות שונות למחלת האנורקסיה. ברובד האחד, דימוי עצמי חלש עלול להביא למצב שהחולה חש שדימויו העצמי תלוי במדת הצלחתו לשמור על ה"דיאטה", שכבר יצאה מתחום של דיאטה בריאה, והנה בגדר הפרעת אכילה. הרובד השני הוא דימוי הגוף כחלק מהדימוי העצמי. דימוי הגוף מושפע מהסביבה, ובמקרה זה בעיקר מאמצעי התקשורת. הדוגמניות המופיעות באמצעי התקשורת, אליהם חשופות הנערות המתבגרות, הן רזות באופן בלתי סביר, דבר המשפיע על דימוי הגוף של הנערות ומקשה עליהן לקבל את גופן כפי שהוא. שיטות מחקר שאלת המחקר – האם יש בידי המורה לחינוך גופני כלים יחודיים לאיתור המעבר הדק בין דיאטה להפרעת אכילה בקרב תלמידותיהן. אוכלוסיית המחקר וגודל המדגם – אוכלוסיית המחקר היא 20 בנות כתתי. מתוך אוכלוסיה זו נדגמו 8 תלמידות.
כלי מחקר:
            תצפית – מחקר אתנוגרפי שסוכם בדו"ח תצפית ממוקד             ראיון – ראיון מובנה למחצה             שאלון – שאלון סגור מגבלות המחקר – החוקר מעורב בשל היותו בעל תפקיד ידוע בחברה הנחקרת. בעיות בתוקף החיצוני עקב גודל המדגם וייחודיות אפשרית של הקבוצה.
ניתוח הנתונים מהנתונים עולות שתי מסקנות עקריות.
הראשונה אינה בשאלת המחקר, אך היא מסקנה נלווית חשובה. בתצפיתי ובשיחותי עם הבנות גיליתי עד כמה נרחבת התופעה ועד כמה חמורה היא, באופן שאיננו מובן כראוי מן המחקר התאורטי. מסקנה שניה, מניתוח הנתונים עולה כי יש מתאם גבוה בין תוצאות דו"ח התצפית, לבין המאפיינים הקשורים להפרעות אכילה המדווחים בראיון ובשאלון. כמו כן מניתוח המידע עולה כי הפרטים התורמים למתאם זה הם בין השאר מידע אליו חשופה המורה לחינוך גופני, כגון שינוי בגזרה לאורך זמן. סיכום על אף ההיקף המצומצם של המחקר, הוא מצביע על יכולת המורה לחינוך גופני לאתר סימנים המעידים על סכנה להתפתחות אנורקסיה בקרב נערות. בעקבות גילוי קשר זה אני מרשה לעצמי להמליץ על המשך המחקר לגבי טיב הכלים אשר בידי המורה לחינוך גופני לאיתור סימנים אלו, על מנת לשקול בניית תכנית הכשרה למורות, כחלק מהמאמץ לצמצום תופעת האנורקסיה.
תוכן עניינים
·        מבוא
                                                           4
·        פרק א – הגדרות                                             5
·        פרק ב – הפרעות אכילה, גורמים והשלכות             12
·        פרק ג – שיטות מחקר                             32
·        פרג ד – נתוח נתונם                                         44
·        פרק ה – דיון                                                   50 ·        סיכום                                                            51
·        רשימה בביליוגרפית                                          55
·        נספחים