שנינו ביחד או כל אחד לחוד? הסדרים כלכליים בקרב זוגות צעירים בישראל

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1861
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תוכן העיניינים מבוא -עמוד
1 ממצאים — עמוד 2
                             דיון ומסקנות –עמוד 3
בבליוגרפיה -עמוד
6 נספח -עמוד 7
מסגרת הנישואים נמצאת בבסיס ארגון החברה האנושית כמסגרת להקמת משפחה והעמדת דור המשך; בתרבויות שונות היא לובשת צורות שונות ואפיונים שונים. אולם בכל מקום שבו קיימים נישואים, ברור כי מעבר להיותם מסגרת הבונה משפחה, זוהי גם מסגרת הבונה שותפות כלכלית בין שני בני הזוג. במחקרון זה אנסה להתחקות אחר הסיבות לאופן ההתנהלות הכלכלית של זוגות צעירים בישראל- מהם הנימוקים לשיתוף או הפרדת חשבונות הבנק של בני הזוג?
שאלה זו היא שאלה מעניינת משום שהיא שאלה חדשה יחסית. Gottlieb (1993) מתארת במאמרה את מסגרת הנישואים בתקופה הטרום-מודרנית כמסגרת היררכית-פטריארכלית, שבה לכל אחד מבני זוג מקום משלו: הגבר הוא המפרנס והאישה היא עזר כנגדו בטיפול במשפחה ובמרחב הביתי. על פי המאמר, כל אחד מבני הזוג ממלא תפקיד הנתמך על ידי חוקים ונורמות שעוצבו באותה התקופה. אולם Gottlieb (1993) מתרכזת בעיקר בפער שבין אותם חוקים ונורמות לחיי היום-יום, שניתן לשער שהתקיימו במידה מסוימת של שיתופיות ושיוויון, כפי שהיא מראה.   בתקופה המודרנית עבר מוסד הנישואים שינויים ותהפוכות רבים כתוצאה משינויים שעברו על החברה המערבית. שינויים אלה העלו שאלות בדבר מיקום מוקדי הכוח במשפחה ומאבקי השליטה בתוכה. מהבחינה הזו ניתן להתייחס למסגרת הנישואים כ"שדה" במובן שמגדיר בורדייה (2005), שכן המשפחה היא בעלת היסטוריה של מאבקים בין ישן לחדש, בין צעירים לוותיקים, אך כל זאת תוך שמירה על המסגרת הכללית וחוקי המשחק המוסכמים. בדומה לטענתה של Gottlieb (1993), גם אני אטען כי קיים פער בין מערכת היחסים בין בני הזוג, כפי שהיא מתקיימת במציאות היום-יומית, לבין החוקים והנורמות המנסים לעצב אותה. אולם, חוקים ונורמות אלה שונים בימינו.
במאמרה Gottlieb (1993) מציגה חברה המקדשת בצורה דתית אפילו את ההיררכיה הפטריארכאלית, ואילו אנו חיים בחברה שבה קיימים חוקים המסדירים את עיקרון השיוויון בין המינים, ומבנים נורמות של שיתוף ושוויון. היפותזות המחקרון אם כן, יהיו:
·         בחברה פטריארכאלית הגבר הוא המפרנס, מכניס את הכסף לחשבון הבנק ושולט בהוצאות. ·         בקרב זוגות שבהם שני בני הזוג עובדים, ורמת השכר דומה או גבוהה לטובת האישה, תתכן נטייה להפרדת חשבונות. ·         הנימוקים להפרדת או אי- הפרדת חשבון הבנק משקפים תפיסה של שיוויון או היררכיה במערכת היחסים. נימוקים אלו נבדקו על ידי חלוקת שאלונים (ראי נספח 1) לעשרה זוגות נשואים בגילאי
5 -40. לצורך זיהוי הבדלי גישות בין נשים לגברים, כל זוג התבקש למלא את השאלון בנפרד.