עבודת פרוס תקשורת כתרבות 10532

תקציר העבודה

מטלה 13
עבודת הפרו"ס תקשורת כתרבות 10532
. תוכן עניינים מבוא     2
סקירת ספרות     2
שאלת מחקר ושיטת מחקר            5
הצגת הממצאים   5
סיכום הממצאים  7
דיון       8
ביבליוגרפיה        10                                                                                                                      מבוא אידיאולוגיה היא הקטגוריה המושגית החשובה ביותר בחקר התרבות. אידיאולוגיה מתפקדת כמכשיר לייצוג כוזב של המציאות הממשית ולהסוואת כל מאבק פוליטי.
קארי, (1989) הבחין בין שתי תפיסות מקובל באשר לתפקיד התקשורת בחברה, האחת היא תפיסת התקשורת כהעברה אשר רואה את התקשורת ככלי לשליטה במרחב או ככלי לסיפוק צרכים. האחרת היא תפיסת התקשורת כהתכנסות כאשר עפ"י תפיסה זו בני אדם משתמשים בתקשורת ההמונים כדי לחזור ולספר לעצמם את אשר הם כבר יודעים. החשיפה שלנו לאמצעי תקשורת ההמונים משמעותית הן מבחינת משך הזמן שאני מחשפים אליהם והן מבחינת השפעתם עלינו. חלוקות הדעות בין החוקרים השונים על מידת השפעתה של הטלוויזיה, העיתונות, למשל בסוגיית האלימות.
החקר בתקשורת עסק באיום שבמסר, אם בשל הגישה הגורסת כי הוא משרת את המעמד השליט ואם בשל האיום על אמות המידה התרבותיות של הציבור. טרנר, (1992) מגדיר אידיאולוגיה כייצוג כוזב של המציאות, שנועד להסתיר מאבקים פוליטיים. הוא הציג את ההתייחסות להגמוניה בנושא התקשורת על ידי הצגת טיעונו של הול (1981)  האומר כי בכדי שהאידיאולוגיה השלטת תצליח לכוון עמדות ופעולות עליה לעבור הליכי טבעון – להיתפס לא כמייצגת אינטרס מעמדי או כלכלי אלא כמבטאת סדר דברים "טבעי" באופן המאפשר למסרים להיראות כמוצגים טבעיים וספונטאניים של המציאות.