סמינריונית בליקויי למידה - גורמים המשפיעים על תפקודם של מבוגרים עם ליקויי למידה בחיי יום יום

תקציר העבודה

העבודה בנושא:
גורמים המשפיעים על תפקודם של מבוגרים עם ליקויי למידה בחיי יום יום עבודה סמינריונית במסגרת הקורס:
"ליקוי למידה"
1 0527
מאי, 2013
תוכן עניינים:
       מבוא – רציונל  ________________________________________________________
3
1 .       סקירה ספרותית ______________________________________________________  5
1 .1. הגדרה  __________________________________________________________  5
1 .1.1. סוגי לקות למידה  ______________________________________________  8
1 .2.  מאפיינים של מבוגרים עם ליקויי למידה __________________________________  מנהל עסקים
1 .3. גורמים המשפיעים על תפקודם של מבוגרים עם ליקויי למידה בחיי יום יום __________  18
1 .3.1 שירות צבאי  _________________________________________________  19
1 .3.2 השכלה מקצועית ו/או אקדמית ____________________________________ 21
1 .3.3 תעסוקה ____________________________________________________  22
1 .3.4 גורמים סביבתיים כמקור להצלחה _________________________________  
2 6
2 .       דיון _______________________________________________________________  31
3 .       סיכום ומסקנות ______________________________________________________   34
4 .       ביבליוגרפיה  ________________________________________________________   36
מבוא – רציונל לקות למידה מתייחסת לקבוצה הטרוגנית של הפרעות, שנובעת מדיספונקציה נוירולוגית מרכזית, המתבטאות בקשיים משמעותיים בשימוש ורכישת קריאה, כתיבה, איות, המשגה ו/או יכולת מתמטית.  הכוללת סוגים רבים המובחנים זה מזה של קשיים ספציפיים (NJCLD,1994). כבר בתחילת שנות השישים החלו להתפרסם התייחסויות ללקויות למידה. כיום לקות למידה הנה הלקות בעלת השכיחות הגבוהה ביותר במערכת החינוך. סקירה ספרותית תקיף את ההיסטוריה של התפתחות המושג והגדרתו במהלך השנים וכך גם תציג את הסוגים השונים של לקויות למידה.
הגדרות של לקות למידה התפתחו ממחקרים על ילדים, אך מתוך המחקרים וסקירה ספרותית עולה כי לקות למידה היא הפרעה המשפיעה לאורך כל מעגל החיים (וינקלר,
2 003; מלצר, צדוק, דהן, 2010; גולדשטיין, 2009).
עבודה זו עוסקת בנושא תפקודם של מבוגרים עם ליקויי למידה בחיי יום יום.  כמו כן העבודה סוקרת את המאפיינים בולטים של מבוגרים עם ליקויי למידה. מה הם ואיך הם משפיעים על אורך החיים של מבוגרים עם ליקויי למידה.
המטרה בעבודה הינה בדיקת תפקודם של המבוגרים בחיי יום יום. לעמוד על הקשיים שלהם, להבין עם מה הם אמורים להתמודד ברמה יום יומית, מה הם הגורמים והמאפיינים שיכולים להוביל לכישלון או הצלחה. לבחון מה היא הדרך הטובה להתמודד עם הקשיים ואיך להפוך את הלקות לכלי עזר בדרך להצלחה, וכן לבחון דרכים לעזור למבוגרים עם ליקויי למידה בהתמודדותם בכל מעגלי החיים. ישנם הרבה מאוד מחקרים והתעניינות בליקויי למידה אך רוב המחקרים עוסקים בתחום הילדים עם ליקויי למידה. רק בשנים אחרונה גדלה התעניינות במבוגרים עם ליקויי למידה. לאור העובדה שהלקות לא נעלמת עם השנים וממשיכה להשפיע לאורך כל חייו של אדם בוגר, לפעמים משנה פנים ולפעמים נעשית משמעותית ומשפיעה יותר (גולדשטיין, 2009), לכן יש צורך בהמשך התמיכה הנדרשת גם במבוגרים עם ליקויי למידה בהמשך חייהם.  התמיכה יכולה להיות ההבדל בין הכישלון לבין ההצלחה בכל תחום ותחום שאדם בוגר עם ליקויי למידה עובר במשך חייו מסיום בית הספר ועד המשפחה וגידול ילדים. כמובן שאם נבין לעומק את הבעיות והקשיים של מבוגרים עם ליקויי למידה נוכל למצוא או לעזור להם לפתח דרכים מועילות להתמודדות עם הקשיים הללו. שאלת המחקר של העבודה היא: מה הם הגורמים המשפיעים על תפקודם של מבוגרים עם ליקויי למידה. השאלה תיבדק על ידי סקירה ספרותית. להלן פרקי העבודה:
פרק 1 סוקר הגדרת לקות למידה –  פרק עוסק ברקע ההיסטורי של מושג "לקות למידה", בשינוי הגדרתו והתפתחותו באורך השנים.  פרק מציג את הקושי בהגדרת המושג  ואת חלוקי דעות של החוקרים בתחום.  מושג "ליקויי למידה" מורכב ויש לו הגדרות רבות (מרגלית, 1983). ליקוי למידה הוא מונח כללי שמתייחס לקבוצת הפרעות הטרוגניות, המתבטאות בקשיים משמעותיים ברכישת הקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה, המשגה ו/או יכולות מתמטיות ובשימוש בהם. הפרעות אלה הן פנימיות לפרט, ומניחים שהן נובעות מדיספונקציה נוירולוגית מרכזית. הן עשויות להופיע בכך שלב לאורך מעגל החיים  (NJCLD,1994). על פי חוזר המנכ"ל, תלמידים יוגדרו כליקויי למידה כאשר יתקיימו שני תנאים: אובחן פער מובהק של שנתיים לפחות בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין ההישגים המצופים על פי גילו הכרונולוגי ורמת כיתתו ואובחן פער מובהק בין הישגיו הלימודיים של התלמיד לבין כישוריו האינטלקטואליים כפי שנמצאו במבחני משכל אובייקטיביים (חוזר מיוחד ד': 4).  למרות שגם בימינו ישנם חלוקי דעות בהגדרת של לקות למידה, רוב החוקרים מסכימים שארבע סוגים מרכזיים של הלקות למדיה הם: לקוי קריאה (דיסלקציה), לקויות כתיבה (דיסגרפיה), לקויות חשבון (דיסקלקוליה) ולקות למידה לא – מילולית  (היימן, 2011).
בהמשך הפרק ישנה סקירה של התפתחות היסטורית של הגדרת ארבעת הסוגי לקויות למידה אלו. פרק  1.2 מוקדש לסקירת המאפיינים העיקריים של מבוגרים עם ליקויי למידה. רוב החוקרים מסכימים שמאפיינים האופייניים של מבוגרים עם ליקויי למידה הם תוצר של לקות עצמה.  למרות שמדובר בלקות לכאורה בתחום הלימודי, קריאה, כתיבה, חשבון וכו' המאפיין הכי בולט של אדם מבוגר עם לקות למידה היא קשיים בתחום החברתי והרגשי (Reiff, 1999).
פרק סוקר מאפיינים נוספים של מבוגרים עם ליקויי למידה ואת יכולת השפעתם על חיים.
פרק 1.3 מתמקד בנושא העבודה, ודן בגורמים המשפיעים על תפקודם של מבוגרים עם ליקויי למידה בחיי יום יום.  פרק סוקר כמה מהגורמים שעלולים להשפיע על חיי יום יום של ליקויי למידה כגון חוסר הבנה של הלקות יכולה להוביל לתפיסה שגויה של באדם גביו וכך גם תפיסה של החברה לגבי אותו אדם , מדגיש חשיבותה של מודעות של הסביבה וכך של האדם עמנו (וינקלר,
1 997; וינגסט, 2012; ספקטור,
2 012).  דימוי עצמי נמוך, עקב חוסר הצלחה בלימודים, יכול להוביל להתרחקות מהקהילה (פקר, 2010).  משך הפרק מדבר על כמה מהתחומים בחיי יום יום כגון צבא, לימודים אקדמיים ותעסוקה. הסקירה הספרותית בתת פרקים אלו בוחנת את התפקודים הנדרשים בכל תחום ותחום, מה הם הקשיים המרכזיים של מבוגרים עם ליקויי למידה בתחומים האלו, הגורמים המשפיעים על כישלונות והצלחות בכל אחד ואחד התחומים.