עבודת גמר, ציון גבוה ביותר, הגורמים המשפיעים על סטודנטים בהירשמם ללימודי תואר שני במנהל עסקים

תקציר העבודה

הגורמים המשפיעים על סטודנטים בהירשמם ללימודי תואר שני במנהל עסקים יעד הגשה:  8.6.08 ארכה מאושרת מאז שנות התשעים,חלה בישראל הפרטה של ההשכלה הגבוהה, כאשר לצד האוניברסיטאות, נפתחו מכללות פרטיות שהציעו חלופה אקדמית למסלולי לימודים שבעבר הייתה בהן לאוניברסיטאות בלעדיות. מאז שנות התשעים הביקוש בשוק ההשכלה הגבוהה בכללותה בישראל, רק הולך וגדל  ובקרבו גדל גם הביקוש לתואר שני, כאשר בקרב ביקוש זה פלח הביקוש לתואר שני במנהל עסקים ,MBA, הוא גבוה במיוחד. כיום ההשכלה הגבוהה היא בגדר מוצר שיש לדאוג לשיווקו כמותג בקרב קהל צרכנים מתאים ומפולח כיאות.
השינויים המבניים בשוק ההשכלה הגבוהה הביאו לשנויים נוספים, בעיקר בגיוון של תנאי הקבלה ובפיזור הגיאוגרפי של המוסדות. המוסדות המשווקים את מוצר לימודי תואר שני במנהל עסקים, בישראל חייבים להתחרות על הלקוח, הסטודנט, המתכוון ללמוד בהן ראיתי לנכון לבדוק מהם אותם הגורמים המשפיעים על לקוח זה בבחירתו את המוסד בו ילמד.
את המחקר ערכתי בקרב סטודנטים בוגרי תואר BA, הנתונים נאספו מתוך שאלונים הוקלדו ועובדו בתוכנת SPSS.
המחקר הנוכחי בחן את הקשרים בין מוניטין מוסד אקדמי ובין תפיסת המחיר עבור התואר ובין העדפת בחירת מוסד אקדמי ללימודים בו.סוגית המחיר ותפיסתו נבדקה אף היא אם כי במבט ראשון, כאשר יש גידול כה ניכר במספר הלומדים במכללות בהן שכר הלימוד גבוה יותר נראה כי אין השפעה רבה של מחיר במקרה הנוכחי.
מממצאי המחקר עלה כי קיים קשר חיובי חזק ומובהק בין משתנה מוניטין ובין נאמנות לקוחות.
כלומר ככל שעולה תפיסת המוניטין של המוסד האקדמי, כך עולה העדפת מכללות ללימודי תואר שני כפי שנתפסת על ידי משתנה נאמנות לקוחות. כמו כן עלה כי קיים קשר חיובי חזק ומובהק בין נאמנות לקוחות  ובין תפיסת המחיר,כלומר. ככל שעולה תפיסת מחיר המוסד האקדמי (כמוצדקת) , כך עולה העדפת מכללות כפי שנתפסת על ידי נאמנות לקוחות. ולבסוף, מהממצאים עולה כי קיים קשר חיובי חזק ומובהק בין מוניטין המוסד האקדמי ובין תפיסת המחיר שלו,כלומר ככל שעולה המוניטין הנתפס  של המוסד האקדמי על ידי הלקוח,  כך עולה תפיסת המחיר שלו .
מבחינה מעשית שיווקית- המחקר ממליץ להנהלות המוסדות האקדמיים המשווקים את המוצר לראות בו מותג לכל דבר שיש לדאוג למצב אותו כיאות בהתאם לקהלי היעד שלו. מבחינה אקדמית מעניין יהיה במחקר אורך לחקור בעתיד את המגמה הכללית של גידול ברכישת מוצר ההשכלה הגבוהה בכללותה בשנים האחרונות בישראל, לבדוק ממה היא נובעת, וכן לבדוק את הגידול ברכישת תואר שני במנהל עסקים ואת סיבות גידול זה. תוכן העניינים  :
1.      תקציר.

2
2 .      מבוא.
2.1.  שוק ההשכלה הגבוהה בישראל, סקירה ונתונים.
3
2 .2.  שוק ההשכלה הגבוהה בישראל : לימודי MBA.
6
2 .3.  תיאור הבעיה העסקית.
12
2 .4.  שאלת המחקר.
13
2 .5.  מטרות העבודה: תיאורטיות ויישומיות.
מנהל עסקים
2 .6.  דיסציפלינת המחקר.
מנהל עסקים
3 .      סקירת ספרות, רציונל ומודל המחקר, השערות המחקר.
                          3.1         סקירת ספרות.
משפטים                          3.2         הרציונל התיאורטי למחקר ומודל המחקר.

5                                3.3         השערות המחקר.
26
4 .      הגדרת משתני המחקר.
27
5.      מתודולוגיה:
אוכלוסיית המחקר, שיטת הדגימה, המדגם, כלי המחקר, שיטת המחקר והליך המחקר, הצעה לעיבוד הנתונים.
29
6 .      ממצאים.
34
7.      תרומת הממצאים להשגת מטרות המחקר.
36
8 .      נגישות לשדה המחקר.
37
9.      מגבלות המחקר .
37
1 0. שקיפות.
38
1 1. רשימת מקורות ביבליוגראפיים .
39
1 2. רשימת לוחות.
43
1 3. רשימת תרשימים.
43
מנהל עסקים. רשימת נספחים.
44
משפטים. נספחים.
45
כולל נספחים כולל מנהל עסקים לוחות כולל 6 תרשימים