התיאטרון הישראלי קונפליקטים ותהליכי שינוי- 10919

תקציר העבודה

קורס:
התיאטרון הישראלי קונפליקטים ותהליכי שינוי- 10919
תאריך 5.5.14 קראו את הפרק הראשון "שנאת עצמו" ביהדותו של התיאטרון הישראלי, עמ' 23-37
א.      מדוע יוצרים ישראלים בוחרים בטרטיף כדי לייצג את יחסי דת ומדינה על הבמה? (
5 נקודות) טרטיף של מולייר הוא קומדיה ביקורתית וחריפה על הממסד הדתי. במרכזו טרטיף דתי צבוע ומתחסד, המצליח לשטות באורגון בעל הבית החוזר בתשובה המעוצב כחסיד שוטה, למרות אזהרותיהם ההגיוניות.
של בני ביתו. למעשה, טרטיף רודף בצע ועל תאבון מיני מפותח. טרטיף מצליח לקחת את רכושו של אורגון בערמה, וגם כאשר אורגון מגלה כי טרטיף מנסה לפתות את אשתו ומסלקו, טרטיף כבר עם המסמכים בידיו. אך נציג המלך משיב את הסדר על כנו באופן של דאוס אקס מכינה ממש. בגרסת הרב קמע, הם נשארים חסרי כל. סטראוטיפ על היהודי רודף פצע ומין שמכונה סטראוטיפ טרטיפי ע"י דן אוריין. כאשר מדגישים את נקודת חולשתו של הדתי ולהראותו בקלונו בניגוד לדימוי העצמי הרוחני הדתי שלו. הטקסט הזה הוא אמצעי לפריקת התסכולים של החילוני כנגד האחר שזה הדתי והחרדי שמנסים לכפות את אמונותיהם ומנהגיהם על האדם החילוני ואלמנט נוסף הוא הבעת חרדה מפני חזרה בתשובה והתהליך עצמו.  טרטיף הוא דמות חוסמת קשה לפצוח משום שמדובר בנוכל ערמומי המגייס לצדו את הדת ומוסדותיה ומציג עצמו כשליח האל. לכן השבת הסדר החברתי על כנו והענשתו של טרטיף היא פעולה דרמטית –