נושאים נבחרים בהבנת הקהילה היהודית בארצות-הברית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3322

תקציר העבודה

ממ"ן 11
  נושאים נבחרים בהבנת הקהילה היהודית  בארצות הברית 10347
סמסטר ב 2014 ,11.04.מנהל עסקים שאלה1
בית הכנסת מאמרו של דניאל אליעזר "דרכו של בית הכנסת האמריקאי".
הרעיון המרכזי במאמר, בית הכנסת האמריקני עובר תהליך מודרניזציה מצד אחד הוא מתאים עצמו למציאות החדשה מצד שני מבקש לשמור על הרציפות עם העבר .יש הבדל בסיסי בין בית הכנסת בעולם הישן לבין זה שבארצות הברית . בארה"ב אין כפיה ,הכל וולונטרי ולכן צריך להיות קשר גומלין בין דרישות בית הכנסת לדרישות היהודים ,אם הרבנים היו נוקשים מידי אז לא היו באים מתפללים, ולכן צריך לעשות שינויים ופשרות . בנוסף בית הכנסת מושפע משני מקורות : מצד אחד ,מצורת הארגון האמריקאי (יש ועד שמנהל את בית הכנסת ,יש תפקידים ויש חוקה וכו'). ומצד שני, השפעה פרוטסטנטית על הדגם של בית הכנסת ועל צורת הפולחן.

ב.
במקביל להתפתחות הזו יש גם שינוי במעמד של הרב באמריקה ופה יש להבחין בים התקופה שלפני שמקצוע של הרב …
פמיניזם – השפעה של נשים יהודיות על הפולחן הדתי יש הרבה מאוד שינויים במעמד האישה בחברה האמריקנית.
נקדים ונתאר את מעמד האישה בהלכה היהודית – בתקופת התנ"ך כאשר מוזכרות נשים מתייחסים אליהן ביראת כבוד, כדמויות חיוביות, אימהות האומה: שרה לאה רחל רבקה. מדובר על עולם פטריארכלי עולם של גברים. קיימת בעיה של הדרה של נשים מהפולחן הדתי הנשים מורחקות מהפולחן הדתי בתקופת המשנה כאשר "כל מצוות עשה שהזמן גרמן, (כמו תפילה) הנשים פטורות והגברים חייבים. כל מצוות עשה שלא הזמן גרמן – שניהם גברים ונשים ..
אמריקה במאה ה-20 וההשפעה של הפמיניזם על החיים היהודים בארה"ב – מאמר של סילביה ברק פישמן: הטיעון שלה הוא שהמעורבות של הנשים בתפקיד הציבורי הדתי גרמה לתחייה יצירתית באורח החיים היהודי.
הפמיניזם השפיע לטובה על הדת.
הדבר בא לידי ביטוי במספר היבטים –
1 .       חגיגת מעגל החיים של האדם:
א.      לידה הולדת הבן לעומת הבת. כאשר נולד בן יש טקס גדול סביב העניין. כאשר נולדת בת האישה מברכת הגומל, אין טקס משמעותי לציון לידת הבת. השינויים שחלו בהתייחסות ללידת בנות הם בעיקר בזרם הקונסרבטיבי והרפורמי:
הם פיתחו את רעיון של שמחת הבת, זבד הבת – טקס שנערך בבית הכנסת במעמד הקהילה, פותחים את ארון הקודש נותנים שם לילדה ומברכים אותה.
ב.      בר מצווה/בת מצווה – כאשר מדובר בבן הוא עולה לתורה, נכנס לחובת מצוות ויש טקס גדול. החידוש הקונסרבטיבי + רפורמי הוא שגם נערה שמגיעה למצוות בגיל 12
היא יכולה ללמוד פרשה ולקרוא בתורה כמו הבן.
ג.        חתונה – גם כאן למרות שהמצב הבסיסי אינו שוויוני בחתונה יהודית, הגבר מקדש את האישה, אצל הרפורמים והקונסרבטיבים מנסים להשוות את המעמד, למשל הם עורכים שינויים בנוסח הכתובה המקורי ומוסיפים טקסטים בסוף הכתובה שמשמעותיים לבני הזוג. יש חופש לשנות כאוות רצונם. גם האישה עונדת טבעת לגבר, משתדלים ליצור מעמד שוויוני. אלו הם השפעות ישירות של הפמיניזם.

2 .       השתתפות נשים בתפילות: הרפורמים והקונסרבטיבים לפני הרבה שנים עשו שינויים לטובת הנשים, זה חלק מהאידיאולוגיה של הנשים הללו. הרפורמים החליטו להוריד את המחיצה בבית הכנסת, מתוך תפיסת של שוויוניות-