יזמות עסקית (13043) האוניברסיטה הפתוחה דפים לבחינה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 20694

תקציר העבודה

חלק 1 :
הגישה היזמית פרק1 : אופייה והתפתחותה של היזמות: אסטרטגיה: מבטיחה התאמה בין הארגון לסביבתו והינה חיונית להמשך קיומו של הארגון.אסטרטגיה עסקית: ברמת SBU –דרכי הפעולה התחרותית להשגת יתרון תחרותי יציב בענף.אסטרטגיה פונקציונאלית:דרכי הפעולה בתחומים הפונק' של היחידה העסקית.
השפעת התחרות הגלובלית על תהליך היזמות 1.יצירת מוצר חדש הופך להיות תהליך חיוני.2.הזמן העומד לרשות היזם מתקצר,החשיבות של first mover"" עולה בגלל העליה במספר המתחרים,3.היזם צריך להשקיע יותר מאמצים לאור התגברות התחרות. 4.ככל שיש יותר מתחרים רמת הסיכון עולה.5.ככל שהמוצר יותר ייחודי רמת התגמולים עולה,היא מושפעת פחות מרמת התחרות.6.הזדמנות לקבל חשיפה למוצר/שרות בשל הגידול בהשקעות הזרים.7.הסרת הגבולות בין אזורי סחר שונים מביא להוזלת עלויות הייצור ומטשטש את ייחודיות המוצרים כאשר ההבדל ביניהם הוא המחיר.הדבר מגביר את התחרות בענף ומכווץ את אורך חיי המוצר.8.הקלות במס ליזמים בשל התגברות הניידות של ההון ותחרות בין מדינות להפחתת מס כדי למשוך השקעות של תושבי חוץ.9.חברות גלובליות מעודדים יותר את היזמות פנים כדי להישאר גלובליות,10.התפתחה יזמות קשורה בפיתוח שוק המתבטא בחדירת מוצרים לדרום מזרח אסיה וברעיונות להתאמת מוצרים קיימים לשווקים החדשים.
 סוגי מיזמים: 1.מיזם שהוא בבחינת אורח חיים- lifestyle firm : מיזם קטן המפרנס את הבעלים ואין בו, בדרך כלל,האפשרות להתרחב.
2. מיזם יסוד-foundation company : מיזם שהוא פרי מחקר ופיתוח המיועד לשמש כבסיס למוצר חדש.המיזם אינו מוצע לרוב לרכישה לציבור,ויש בו עניין למשקיעים פרטיים בלבד.
3.מיזם מבטיח(צבי)- high potential venture(Gazelle):
מיזם בעל פוטנציאל גבוה הזוכה להתעניינות משקיעים.
מודל אבל (Abell)-  מסייע להגדיר את ייעוד המיזם עפ"י 3 צירים: תועלות ללקוחות, קבוצות לקוח/פילוח ויכולות ליבה המספקות תועלות אילו (מודל מוכוון צרכן)  פרק2 : החשיבה היזמית: יזמות פנים ארגונית היא יצירת ערך חדש בתוך ארגון או תאגיד קיים.
תנאים נדרשים:1.טכנולוגיה מתקדמת-החברה צריכה להיות חדשנית בטכנולוגיה ולתמוך ביצירת רעיונות חדשים.2.
תרבות הארגונית מתאימה- עידוד ותגמול לרעיונות חדשים ותמיכה בניסוי וטעייה, הקצאת משאבים למו"פ,האצלת אוטונומיה ועצמאות לעובדים, פיתוח גמישות ונטילת סיכונים,מבנה ארגוני פחוס,רישות חברתי ועבודת צוות בקרב העובדים.3.נגישות וזמינות משאבי החברה-החברה צריכה להשקיע הון וכח אדם לטובת המיזם החדש. 4.מחויבות מצד ההנהלה- קווי מתאר למיזמים,מחויבות ארגונית, תמריצים ליזמים,מע' בקרה של המיזמים-ביטול מיזמים כושלים ועידוד מיזמים מצליחים.5.טיפוח היזם הפנים ארגוני – החברה צריכה לזהות ולטפח אנשים מקרב העובדים בעלי רעיונות חדשנים שמגלים תכונות של מנהיגות, יצירתיות, גמישות, בעלי חזון, מסוגלים לעבוד במבנה תאגידי,נחושים להתגבר על מכשולים וקשיים בלתי צפויים , מעודדים עבודה בצוות ומסוגלים לקבל תמיכה מהצוות.
יתרונות-לארגון:משאבים כלכליים קיימים,מערכות שיווק והפצה קיימים שמסוגלים לקדם את המוצרים באופן מסחרי,ניצול ניסיון וידע ארגוני קיים.חסרונות-לארגון:מבנה בירוקרטי,ראייה קצרת טווח ודרישה לרווחים מיידיים,מבנה ארגוני נוקשה שמונע יצירתיות.
יתרונות-לעסק קטן: הובלת שינוי,מיצוי פוטנציאל אישי,פוטנציאל לרווחים מרשימים,הכרת החברה במאמצים ובתרומת היזם,עיסוק מעניין והשגת תגמולים הולמים עבור היזם.
חסרונות-לעסק קטן: חסר ודאות לגבי הכנסה,סיכון גבוה לאובדן כל ההשקעה, עבודה קשה,רמת לחץ גבוהה ואחריות מלאה של היזם.
פרק3 : היזם – אישיות ומאפיינים: אפיוני אישיות ומיומנויות אישיות בקרב היזמים הם: מנהיגות,יצירתיות,גמישות,יכולת זיהוי וניצול הזדמנויות, אינטואיציה,נכונות ליטול סיכונים, מיקוד שליטה פנימית,נחישות. יזמים מונעים הרבה פעמים מהצורך בעצמאות- קושי לקבל מרותם של אחרים ורצון לפעול על פי דרכם,ומהצורך בהישג-המאפיין אנשים המכירים באחריותם ורוצים לפתור בעצמם את הבעיות,להציב לעצמם יעדים ולממשם.