דין רודף בעובר, עובר הרודף את האם ומסכן את חייה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 8379
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תקציר דין רודף הוא נרחב, הן במישור הכללי והן במישור של אם- עובר , ורבו השאלות והתשובות בעניין זה.  הגדרת ההלכה לרודף היא- אדם המסכן את חיי חברו, בכוונה ושלא בכוונה, המונח שאול מהמקרה הקלאסי, שבו אדם רודף אחרי חברו במטרה לרצוח אותו, על פי ההלכה מותר לכל מי שנוכח בסיטואציה זו להציל את הנרדף אפילו על ידי הריגת הרודף, (בהיעדר אפשרות אחרת להצלת הנרדף). לכן החלטתי להתמקד בנושאים הספציפיים הנידונים בעבודתי, וזאת ע"מ לחקור בצורה מעמיקה ובאופן טוב את הנושאים שכן הבאתי, ובכדי שאוכל להביא את כלל ההיבטים והדעות השונות והמנוגדות בכל נושא בעבודה.
עבודתי עוסקת בדין רודף בעובר, עובר הרודף את האם ומסכן את חייה.
ישנם שלבים שונים במהלך ההיריון, החל מחודשי הלידה הראשונים ועד הלידה עצמה (זמן המשבר), וכמו כן ישנם מצבים שונים שבהם ההלכה תהיה שונה, בין אם זה ספק/ וודאי, מצב האם, מצב הוולד. בעבודתי אני אעסוק בזמנים השונים, מצבים שונים, של האם ושל הוולד , ספק וודאי- וכל זאת ע"פ ספרי ההלכה והשו"ת לאורך השנים החל מהגמרא ועד ספרי הפוסקים של ימינו אנו.
תוכן עניינים
מבוא –.4-2
1 .       עובר המסכן את חיי האם בזמן ההיריון או הלידה א.      הפלה במצב של סכנה לאם מהמשך ההריון
1 .       סכנה וודאית לאם אפילו בשלב הריון מתקדם -..6-5
2 .       ספק סכנה ממשי לאם –.8-7
3 .       ספק רחוק לפיקוח נפש –9-8
4 .       סכנה מעצם תהליך ההריון והלידה בלבד ..9
ב.       הצלת האחד על חשבון האחר, בסכנה וודאית לאם ולעובר, כאשר יצא רובו
1 .       דעות המתירות -11-10
2 .       דעות המסתפקות -.12
3 .       דעות האוסרות ..13-12
4 .       דעות המתירות לאם בלבד להרוג את עוברה –.13
ג.        הפלה במצב של סכנה עתידית …משפטים-מנהל עסקים ד.       אישה שנתעברה על אף שידעה שהיא עלולה להסתכן בכך -…16-משפטים ה.      אישה המוכנה לקבל על עצמה את הסכנה כאשר המשך ההריון מסכן אותה–…17-16
ו.        הטעמים להיתר ההפלה לצורך האם –18-17
סיכום פרק ראשון –…19-18
2 .       עובר המחריף מחלה של האם או מסכן את אברי האם א.      סכנה למעוברת מעצם ההריון כאשר היא חולה כבר ממחלה אחרת –..20-19
ב.       סכנת איבר לאם מעצם ההריון -22-21
ג.        הצלת האם במצב של התפשטות מחלה עקב ההריון- לצורך חיי שעה של האם–23-22
סיכום –

5 -24
ביבליוגרפיה –..
28-26
מבוא
דין רודף הוא נרחב, הן במישור הכללי והן במישור של אם- עובר , ורבו השאלות והתשובות בעניין זה. לכן החלטתי להתמקד בנושאים הספציפיים הנידונים בעבודתי, וזאת ע"מ לחקור בצורה מעמיקה ובאופן טוב את הנושאים שכן הבאתי, ובכדי שאוכל להביא את כלל ההיבטים והדעות השונות והמנוגדות בכל נושא בעבודה.
לאחר התלבטויות רבות החלטתי לבחור דווקא בנושא זה. החלטה זו נבעה מכמה סיבות, בראש ובראשונה- מתוך עניין בנושא זה, אני חושב שעבודה טובה היא עבודה שהכותב מתחבר אליה, ולכן היה חשוב לי לבחור נושא שאני אוהב. סיבה נוספת לבחירת הנושא היא  שזהו נושא אקטואלי שנכון לכל זמן, ורציתי שעבודתי תכתב סביב נושא אקטואלי, משום שאני פחות מתחבר לנושא שלא תקף וענייני לזמן שבו אני חי.
עבודתי עוסקת בדין רודף בעובר, עובר הרודף את האם ומסכן את חייה.
ישנם שלבים שונים במהלך ההיריון, החל מחודשי הלידה הראשונים ועד הלידה עצמה (זמן המשבר), וכמו כן ישנם מצבים שונים שבהם ההלכה תהיה שונה, בין אם זה ספק/ וודאי, מצב האם, מצב הוולד. בעבודתי אני אעסוק בזמנים השונים, מצבים שונים, של האם ושל הוולד , ספק וודאי- וכל זאת ע"פ ספרי ההלכה והשו"ת לאורך השנים.
הגדרת ההלכה לרודף היא- אדם המסכן את חיי חברו, בכוונה ושלא בכוונה, המונח שאול מהמקרה הקלאסי, שבו אדם רודף אחרי חברו במטרה לרצוח אותו, על פי ההלכה מותר לכל מי שנוכח בסיטואציה זו להציל את הנרדף אפילו על ידי הריגת הרודף, (בהיעדר אפשרות אחרת להצלת הנרדף). מטרת ההריגה איננה ענישה אלא מניעה, ולכן רשאי כל אדם לפעול במסגרת דין רודף גם ללא הוראה מבית דין מוסמך, כשהנסיבות מחייבות זאת. דברים, כה, יא-יב כִּי-יִנָּצוּ אֲנָשִׁים יַחְדָּו אִישׁ וְאָחִיו וְקָרְבָה אֵשֶׁת הָאֶחָד לְהַצִּיל אֶת-אִישָׁהּ מִיַּד מַכֵּהוּ וְשָׁלְחָה יָדָהּ וְהֶחֱזִיקָה בִּמְבֻשָׁיו.
וְקַצּתָה אֶת-כַּפָּהּ לֹא תָחוֹס עֵינֶךָ.
ויקרא ,יט, טז: לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה'.
משנה, סנהדרין, ח, ז:
ואלו הן שמצילין אותן בנפשו-  הרודף אחר חבירו להרגו, אחר הזכור ואחר הנערה המאורסה.
ישנם 2 יסודות לדין רודף:
1.       הרודף עומד לבצע עבירה שדינה מיתה.
2.        אם לא ימנעו ממנו לעשות את העבירה, ייגרם לנרדף נזק חמור. רש"י והרמב"ם  פירשו את הדין באופן שונה:
רש"י פירש כי מהות ההצלה, היא הצלה של הרודף עצמו מביצוע העבירה שהוא עומד לבצע, משום שאם יעבור אותה דינו מיתה.
רש"י, מסכת סנהדרין, דף עג, ע"א:
ואלו שמצילין אותן- מן העבירה. בנפשן- ניתנו ליהרג לכל אדם כדי להצילן מן העבירה.
קא משמע לן- לא תעמוד על דם רעך- לא תעמוד כל עצמך משמע אלא חזור על כל צדדין שלא יאבד דם רעך.
רש"י סבור שהמקור בתורה עליו מבוסס הדין הוא הפסוק בספר ויקרא ,יט, טז: לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה'.
הרמב"ם, לעומת זאת, שם את הדגש על הצלת הנרדף מפגיעה, בנפשו של הרודף והוא מבסס זאת על הפס' בדברים כה, יא-יב: כִּי יִנָּצוּ אֲנָשִׁים יַחְדָּו אִישׁ וְאָחִיו וְקָרְבָה אֵשֶׁת הָאֶחָד לְהַצִּיל אֶת אִישָׁהּ מִיַּד מַכֵּהוּ וְשָׁלְחָה יָדָהּ וְהֶחֱזִיקָה בִּמְבֻשָׁיו. וְקַצּתָה אֶת כַּפָּהּ לֹא תָחוֹס עֵינֶךָ.
משנה תורה, הלכות רוצח (א,ח):
אחד מבושיו, ואחד כל דבר שיש בו סכנת נפשות, אחד האיש שאחז את האשה, ענין הכתוב שכל החושב להכות חבירו הכייה הממיתה אותו מצילין את הנרדף בכפו של הרודף, ואם אינן יכולין מצילין אותו אף בנפשו, שנאמר לא תחוס עינך.
הרמב"ם מפרש שמדובר בפעולה מכוונת כדי להציל את הנרדף מסכנת מוות.
גם רש"י וגם הרמב"ם מסכימים שאין להרוג את הרודף כאשר ניתן להצילו מן העבירה "באחד מאיבריו".