סמינריון בניהול אסטרטגי בנושא השפעת אסטרטגיה שיתופית על היתרון התחרותי

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בקורס ניהול אסטרטגי נושא העבודה: השפעת אסטרטגיה שיתופית על היתרון התחרותי
1 .      מבוא .3
2 .      התמודדותה של חברה בסביבה תחרותיות –..4
3 .      אסטרטגיה שיתופית
3 .1  מהי אסטרטגיה שיתופית? .5
3 .2  סוגים של אסטרטגיות שיתופיות -..6
3 .3  אסטרטגיות שיתופיות ברמת העסק.10…….………………….………………….
3.4  אסטרטגיות שיתופיות ברמת התאגיד11.…………………………………………
3 .5  גורמים המשפיעים על הצלחתה או כישלונה של אסטרטגיות שיתופיות -…12-.
3.6  אמון כנכס אסטרטגי בעת יישום אסטרטגיות שיתופיות –…מנהל עסקים-..
3.7  השפעת אסטרטגיה שיתופית על חברות –משפטים
4 .      הצגת המשתנה התלוי – יתרון תחרותי
4 .1  יתרון תחרותי בחברות …17
4 .2  מודלים למדידת יתרון תחרותי -…18
5.      דיון בשאלת המחקר –19
6 .      סיכום ומסקנות 24
7.      רשימת מקורות 28
מבוא
תצורות שונות של בריתות אסטרטגיות התפתחו באופן דרמטי בעשור האחרון. בתעשיות רבות בארה"ב ובאירופה, בריתות הן כיום מרכיב ליבה אסטרטגי ונשק תחרותי התקפי ו/או הגנתי. בריתות אסטרטגיות שינו מהותית את התבנית התחרותית בשווקים מקומיים ובינלאומיים רבים, מתחרות מסורתית של פירמה מול פירמה, לתחרות מבוססת-ברית של רשת מול רשת. Holmberg and Cummings (2009) מציינים, כי יותר משליש מההכנסות של 2000 מהפירמות המצליחות בארה"ב ובאירופה מגיע מבריתות.
אולם, הפירמות החברות באסטרטגיה השיתופית ניצבות בפני פרדוקס. מחד, הפירמות עוסקות במספר רב של שיתופי פעולה, על מנת להאריך את היתרון התחרותי והצמיחה, ע"י הגברת היעילות וכוח השוק שלהן, השגת גישה למשאבים וליכולות קריטיות חדשות וכניסה לשווקים חדשים.
מאידך, מציגות אותן חברות שיעורי הצלחה נמוכים. מחקרים מראים כי 30-70 אחוזים משיתופי הפעולה נכשלים. כלומר, מסתיימים ללא השגת המטרות של הפירמות השותפות או כאשר הם לא ממשיכים לספק את היתרונות התפעוליים והאסטרטגיים שאותם קיוו לספק. (Kale & Singh, 2009)     לאור הפרדוקס דלעיל, חשוב לדעתי, לבחון את הנושא לעומק ולשאול את שאלת המחקר: כיצד אסטרטגיה שיתופית משפיעה על יתרון תחרותי? המשתנה התלוי: יתרון תחרותי.
המשתנה הבלתי תלוי: שימוש באסטרטגיה שיתופית.
השערת המחקר: אני משער ששיתופי פעולה מהווים הכרח לצורך הישרדותו של ארגון בשוק תחרותי.
יישום נכון של יתרונות האסטרטגיה השיתופית ובחירת התחום הנכון לשיתוף עם השותף הנכון, יכולים להעלות את ערך הפירמה מול מתחריה ולכן גם תורמים ליתרון התחרותי של הפירמה בשוק תחרותי.
העבודה הינה תיאורטית ומתבססת על מאמרים, מחקרים ונתונים רלוונטיים.
בחלקה הראשון של העבודה אציג את תנאי התחרות שאיתה מתמודדת חברה במאה העשרים ואחת. בהמשך אפרט מהי אסטרטגיה שיתופית, אפרט את סוגיה, כיצד היא מיושמת, מה הם הגורמים השונים המשפיעים על הצלחתה או כישלונה  של אסטרטגיה זו וכיצד היא משפיעה על הפירמות השותפות בה?
לסיום אציג דיון בשאלת המחקר – האם השפעות האסטרטגיה השיתופית תורמת ליתרון התחרותי של הפירמות החברות בה או האם הסיכונים וסיכויי ההצלחה הנמוכים מסכנים את אותן פירמות?
נתונים על העבודה בוצעה על ידי סטודנט לתואר ראשון בניהול בקורס ניהול אסטרטגי ציון העבודה: 88
מקורות:

5 אקדמיים מאושרים באנגלית ובעברית
3 0 עמודים