סמינריונית בקורס לקויי למידה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
ציון 94
שנת הגשה 2010
מספר מילים 18791
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית:
 בקורס: "ליקויי למידה." הנושא:   השפעת המשפחה כגורם מגן וכגורם סיכון על נשירת תלמידים ל"ל מבית הספר.
ראשי הפרקים לעבודה:

1 .     מהי לקות למידה? -…6-4
 1.1. אבחנה וסוגים שונים של לקויי למידה …10-6
    .1.2. אבחון וטיפול בילד לקויי למידה, בכדי לברר מהם צרכיו, ..משפטים-10              
1 .3    התמודדויותיו של הילד לקוי למידה עם קשייו           וקשריו החברתיים הרגשיים וההתנהגותיים –
-19-16

1 .4 התמודדויותיו של הילד לקוי למידה עם קשייו  והבעיות בהן הוא נתקל. קשיים לימודיים אקדמיים וקשיים מקדמים –
5 -20      2.המשפחה כגורם תומך ,מגן או סיכון – -32-26

3 . הגורמים לנשירה מבית הספר של ילדים לקויי למידה …33
    3.1   חסך באסטרטגיות חברתיות מתאימות -…
.35-33
   3.2  חסך באסטרטגיות קוגניטיביות  מתאימות – .36-35
  
3 .3 חסך בתחום הרגשי –37-36

4 .המשפחה כגורם משפיע על הנשירה של ילדים לקויי למידה –… -43-38  .
5.בקורת ומסקנות: האם עמידות המשפחה הוכיחה מניעת נשירה? -.. …44-43.

6 דיון ודעה אישית –…45-44
7.. ביבליוגרפיה.- מאמרים בעברית ובאנגלית –…47-45
תקציר:
עבודה זו, סוקרת את מאפייני הילד לקוי למידה לסוגיו ,קשייו ואופיו .מאפייני המשפחה ועמידותה בפני הקשיים שעובר הילד ליקוי למידה המהווים גורם מגן וסיכון מפני נשירה מבית   הספר. והכללת ילדים לקויי למידה  בבתי הספר הרגילים.
בחרתי בנושא זה משום שאני מורה בפועל מזה 22
שנים  ומלמדת ילדים בכיתות "אתגר" ותלמידים  ב"תחום  הטכנולוגי " תלמידים אלו חלשים מאוד מבחינת הישגיהם הלימודיים שרובם לקויי למידה . למרות הקשיים הרבים בהם אני מתמודדת אני מצליחה להגישם לבחינות בגרות בשלל מקצועות כמו מדע וטכנולוגיה,חשמל ואלקטרוניקה ,מתמטיקה וכו'.
חשיבות נושא השפעת המשפחה על נשירה מבית הספר בקרב ילדים לקויי למידה".
הוא בעיני ראשון במעלה לדעתי,המשפחה בעלת יכולת השפעה רבה על הילד בתחומים שונים למשל כגורם סוציאליזציה  ראשוני,כגורם מבין תומך ומסייע  או למרבה הצער הורה  הדוחה את הילד אינו קשיב לבעיותיו ואינו מאבחנו או חסר יכולת  (מאפיינים תרבותיים- עולים חדשים) מהווה לדעתי גורם מכריע בהישארותו של הילד בבית הספר או בנשירתו ממנו.
כיום ידוע, כי שיעור הנשירה מהלימודים במדינת ישראל עומד על ממוצע ארצי של כ-5% בקרב תלמידי כיתות ט'-י"ב. שיעור זה משתנה בקרב בני אוכלוסיות שונות; בקרב העולים החדשים למשל, שיעור הנשירה עומד על 8.7% בממוצע בגילאי החטיבה העליונה (מערכת החינוך בראי המספרים, 2003), שיעור שהוא גבוה בהשוואה לשיעור הנשירה של ילידי הארץ (3.9%).
העבודה הנוכחית עוסקת בנושא הנשירה  של תלמידים לקויי למידה מבית הספר והתמודדות  המשפחה כגורם מגן וסיכון , אולם בניגוד למרבית המחקרים אשר מתמקדים רק בנושרים באופן כללי, מתמקדת עבודתי הנוכחית בתלמידים לקויי למידה ובמוקדים לנשירה מבית הספר, לאמור, אותם תלמידים שמתקשים בלימודים למרות המאמצים שחלקם משקיעים בלימודים ומתמידים בהם או תלמידים שאינם מסוגלים כלל לכך. ההבדל בין שתי נקודות מוצא אלו נעוץ בכך שמחקר בוחן תלמידים לקויי למידה  הנושרים מבית הספר .
והסימפטומים שהתלמידים אלה  מציגים כמו כישלון לימודי, משפחה שאינה תומכת המתארת הורים בעלי ציפיות נמוכות מהילד לקוי הלמידה, או בעלת מצב סוציו אקונומי נמוך הם אלה  העומדים מאחורי שיעורי הנשירה הגבוהים, של ילדים אלה מבית הספר. לעומת משפחה תומכת ומעודדת שנועדה לתמוך בילד לקוי למידה , תוך הצגת תיאוריות המסבירות זאת.סקרתי את השינוי, שחל בילד, בגלל כוח –אדם החדש שנוסף למורים בבתי הספר המאבחנים אותו?מה צריך היה לעשות בבתי הספר, בכדי לאפשר לילדים אלה להשתלב בו מבלי למעוד ומה על המשפחה כדי למנוע את נשירתם?
שאלת המחקר:
מהי השפעת המשפחה על  נשירת תלמידים לקויי למידה מבית הספר?
בעבודתי אני חוקרת את השפעת המשפחה על  נשירת לקויי למידה מבית הספר, מטרת העבודה היא לבדוק ,
1 .כיצד גורמים אלה משפיעים על הילד, באיזה אופן הם משפיעים עליו כגורם מגן ותומך או כגורם מסכן ומאיים.
2.התמודדויותיו של הילד לקוי למידה עם קשייו האקדמים וקשריו החברתיים הרגשיים.         
3 . הגורמים לנשירה מבית הספר של ילדים לקויי למידה .
4.באלו אמצעים ודרכי פעולה  המשפחה משפיעה על הילד לקוי הלמידה במקומות בהן יש מגע ישיר עמם כמעט יום יומי עם הסביבה הקרובה. לדעתי,המשפחה יכולה להוות סביבה תומכת ,אוהדת ומבינה או סביבה זנוחה,חסרת עניין בו,אין תקשורת או תקשורת מעטה או התעלמות מוחלטת מן המציאות אינה מוכנה להכיר בקשייו ולהתמודד עימם.מכאן נראה לי כי ההיבט בנושא הנשירה מבית הספר מאוד תלויה ביחס ההורים לילד ברצון לטפל בבעיותיו וקשייו כבר בגיל צעיר.מה שעלול רק להחמיר ולהוביל לכך שהוא יוצא ממסגרת מערכת החינוך ועלול להידרדר לעבריינות ועזובה.